Page 1 of 1

Svampigt växellänkage.

Posted: 2023-08-04 11:51:28
by sebtho
Hallå.
Var ute och luftade 931:an lite inför besiktning.
Upptäcker till min fasa att växelläckaget är så svampigt att man får koncentrera sig för att få i växlarna, vilket är menligt när man vill köra inspirerat vilket bilen inbjuder till. : #944burn:
Så min fråga:
Hur trassligt är det att byta bussningarna och är det troligast att det är det som är felet?

Re: Svampigt växellänkage.

Posted: 2023-08-04 14:54:02
by henca
Nu har jag inte någon erfarenhet av 924/931, men känner igen problemet från min 928 från 79 och min VW Golf från 75.

Det som du beskriver låter som dåliga bussningar i växel-länkaget. På min Golf är de lätta att byta, men på min 928 valde jag för någon månad sedan att lämna ifrån mig arbetet till Porsche Center efter att ha studerat lite youtube-videos.

Porsche Center bytte min bakre "kors-knuts-bussning" vid växellådan och det löste problemet för mig. Sen finns det dessutom lite bussningar framme vid växelspaken som de beställt hem, men valde att inte byta. För att komma åt dem skulle man behöva demontera hela transaxeln och den som de lyckades byta lösta mitt problem. På 928an började växlingen bli lite svampig, sedan gick det inte att få i ettan eller backen alls. Nu känns växlingen bra och distinkt igen och jag kan få i alla växlar.

m v h Henrik

Re: Svampigt växellänkage.

Posted: 2023-08-04 16:10:57
by johan944
Bussningarna framme vid spaken är inte direkt svåra att byta,men den bakre som sitter uppe på transaxeln är klurigare att byta.

Framme vid spaken så är det 4 små och ett vrid lager.

Re: Svampigt växellänkage.

Posted: 2023-08-05 22:18:32
by Erol
Om problemet dök upp plötsligt, så skulle jag börja med att kolla länkaget bak på lådan, om någon skruv är lös, då kan man få detta fenomen.

Re: Svampigt växellänkage.

Posted: 2023-08-05 22:25:40
by sebtho
Tackar för svaren.
Det är bara att kavla upp ärmarna och börja skriva...🫡

Re: Svampigt växellänkage.

Posted: 2023-08-05 22:52:21
by Cédric
Kolla vid växelspaken, men troligtvis är felet länge bak. Det suger hårt att få ut växelstängerna, man måste också lossa lådan från fästena och ta bort förstärkningsbalken (den lilla framför torsionsröret) för att sänka ner lådan maximalt. Annars är det svårt att komma åt. Du kommer troligtvis behöva byta bussningarna båda stängerna. Det sitter också en konisk skruv där bak, lossar den blir det rätt hemskt sladdrigt.

Såhär känns mitt länkage :)
https://www.instagram.com/p/CnXff5kvRen ... BiNWFlZA==

Re: Svampigt växellänkage.

Posted: 2024-04-09 22:20:13
by JonasD
Jag bytte alla bussningar och länkage både fram och bak, bak bytta jag även ut plast länkaget till uniballs där bak.

viewtopic.php?f=17&t=32786&start=135

Re: Svampigt växellänkage.

Posted: 2024-04-14 12:43:03
by taxiande
Jag bytte för en vecka sedan. Nytt kors och ett tvärstag från only944. Gav bra effekt. finns roligare jobb…

Re: Svampigt växellänkage.

Posted: 2024-04-14 13:23:38
by [Bobo]
Jag vill minnas att det sitter väldigt dumt till på 931:an...
På 924 sitter det ganska så lättillgängligt typ rakt innanför drivaxeln på försraidan, men på 931 har jag för mig att det sitter längre fram på lådan och extremt jobbigt att komma åt både att lossa och att sätta tillbaka.
Som jag minns det var allt tvunget att lossas (inklusive drivaxlar) och lådan pressas åt höger i tunneln för att det ens skulle gå att få in ett verktyg.

Ser framför mig hur jag använde ett specialanpassat verktyg med en bit silvertejp som höll i bulten då det inte fick plats två händer där inne. Bulten var också väldigt special special har jag för mig. Något konformad och gulkromaterad?

Re: Svampigt växellänkage.

Posted: 2024-04-14 13:54:06
by johan944
[Bobo] wrote: 2024-04-14 13:23:38 Jag vill minnas att det sitter väldigt dumt till på 931:an...
På 924 sitter det ganska så lättillgängligt typ rakt innanför drivaxeln på försraidan, men på 931 har jag för mig att det sitter längre fram på lådan och extremt jobbigt att komma åt både att lossa och att sätta tillbaka.
Som jag minns det var allt tvunget att lossas (inklusive drivaxlar) och lådan pressas åt höger i tunneln för att det ens skulle gå att få in ett verktyg.

Ser framför mig hur jag använde ett specialanpassat verktyg med en bit silvertejp som höll i bulten då det inte fick plats två händer där inne. Bulten var också väldigt special special har jag för mig. Något konformad och gulkromaterad?


Som Bobo säger så är det ett helt unikt länkage på 931an. När jag höll på med min så hade jag inget baksäte i bilen, alltså kapade jag helt enkelt upp ett hål för att komma åt skruven som håller länkaget mot lådan.
Skruv 1 på bilden. Bussning 15 brukar bli sliten också.

Image

Re: Svampigt växellänkage.

Posted: 2024-04-14 14:06:47
by sebtho
Trots att jag inte svarar alla är jag enormt tacksam för all input.
Just nu vilar 931:an i garaget. Men rätt vad det är så ska jag ta tag i problemet.
Tack än en gång.

Re: Svampigt växellänkage.

Posted: 2024-04-14 18:02:40
by johan944
Du kan ju börja med att kolla så att fjädern (nr12) sitter på plats.