Onödigt startproblem…

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
RHGW
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-07-17 07:20:03
Telefon: 0704201606
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Contact:

Onödigt startproblem…

#1 Post by RHGW »

Hallå!
Skulle behöva några tips kastade på mig för att komma vidare. Gjorde i ordning en -84 för ett par år sen. Den hade stått i 15 år och jag gick igenom och fixade ”allt”. Den gick sen ett par hundra mil över sommaren -21 och -22. Inga bekymmer- frisk originalmotor helt enkelt.
Nu efter vinterstillestånd vill den inte hoppa igång. Tänder till och tuffar på 1-2 cylindrar under startförsök men vill inte mer.
Har gnista på alla stift, har varvtalssignal, bränslepump går. Spridarna renoverade förra året. Har intrycket att den inte får kallstartsmängd på bränslet. Har mätt tempgivaren - 250 Ohm.
Nåt tips på vad jag går vidare med..?
Tack! 😉

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Onödigt startproblem…

#2 Post by 944_Driver »

Kolla upp de där 250 Ohmen. Spontant låter det lågt. Jag hade gissat kring 3000 Ohm vid 20 grader?

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

RHGW
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-07-17 07:20:03
Telefon: 0704201606
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Contact:

Re: Onödigt startproblem…

#3 Post by RHGW »

Ja, jag kom också till den slutsatsen efter inlägget. 😉 Ny givare på väg från Utzon.
Tack!

Uppdaterar vid start. 😁

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 292
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Onödigt startproblem…

#4 Post by Jarlingar »

DME Temperature Sensor Resistances
80°C (176°F)
280-360 ohms

RHGW
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-07-17 07:20:03
Telefon: 0704201606
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Contact:

Re: Onödigt startproblem…

#5 Post by RHGW »

Ny tempsensor på plats - ingen skillnad.
Den tänder till på nån enstaka cylinder och hostar till men inte mer.
Gnista finns på alla, bränsle finns, batteri friskt. Skulle behöva lite tips om nästa steg. Den har alltid startat oklanderligt. Vad har hänt över ett vinterstillestånd? Något är uppenbarligen ändrat/trasigt. 🤔

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 292
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Onödigt startproblem…

#6 Post by Jarlingar »

Och det var den blå sensorn du bytte?

RHGW
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-07-17 07:20:03
Telefon: 0704201606
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Contact:

Re: Onödigt startproblem…

#7 Post by RHGW »

Ja, det var det. Dock blev jag inte klok på mätningarna. Lyckades inte uppmäta något värde alls på den nya.
Ska testa bygla med ett motstånd (3-4kohm) i kontakten när jag hittar.
Har börjat kolla vakuumledningar men famlar just nu. What next liksom.

RHGW
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-07-17 07:20:03
Telefon: 0704201606
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Contact:

Re: Onödigt startproblem…

#8 Post by RHGW »

Ja, det var det. Dock blev jag inte klok på mätningarna. Lyckades inte uppmäta något värde alls på den nya.
Ska testa bygla med ett motstånd (3-4kohm) i kontakten när jag hittar.
Har börjat kolla vakuumledningar men famlar just nu. What next liksom.

User avatar
Jarlingar
S2-Poster
Posts: 292
Joined: 2017-07-10 11:54:37
Bilmodell: Röd 944 N/A
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Onödigt startproblem…

#9 Post by Jarlingar »

Tändspolen!?

RHGW
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-07-17 07:20:03
Telefon: 0704201606
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Contact:

Re: Onödigt startproblem…

#10 Post by RHGW »

Sorry, har inte kunnat skruva på en vecka.

Problemet löst!
Och ny lärdom…
Jag lyfte bränslerailen och tog en liten mejsel och tryckte försiktigt på spridarnålarna. Första trycket gav intryck av att de ”lossnade”. Några månaders stillestånd hade fått de att fastna. Återmonterade och provstartade. Hoppade igång och gick perfekt omedelbart.
Spridarna var förra året inne för kontroll och ultraljudstvätt. De var perfekta efter det.
Men - jag har sen hällt ”injector cleaner and lubricant” i tanken. Aldrig mer…
Tack för inputs!

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Onödigt startproblem…

#11 Post by henca »

Är det möjligen så att du tankar med 95 oktan? I så fall skulle jag snarare misstänka dess höga etanolhalt än någon "injector cleaner and lubricant”.

m v h Henrik

RHGW
NA-Poster
Posts: 34
Joined: 2020-07-17 07:20:03
Telefon: 0704201606
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Contact:

Re: Onödigt startproblem…

#12 Post by RHGW »

Alltid 98. Har också funderat på soppan, men tycker inte den skulle göra detta.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users