Cédric wrote: ↑2021-03-15 15:05:10 Tycker inte heller det är särskilt tungstyrt på banai min bil men visst blir man lite svettigare än utan, får se om 245 däck gör saken sämre föe mig, men jag tror det kommer funka. Är ju viktigt att hålla koll på geometrin, om du behöver spejsa ut en del/lägre offset utan att ha en längre bärarm så kommer skrubbradien dra iväg, det påverkar helt klart krafterna i styrningen.
Cedric - gör lite spacer något på tungstyrdheten?Peter Alzen wrote: ↑2021-03-15 19:48:40 Fördelen med att inte köra orginal bärarmar är ju att det är lättare att jobba lite med geometri. kan mycket väl vara så att jag blir tvungen att göra åtgärder, men vill testa och se först. i värsta fall kanske det billigaste allternativet är ett gymkort i den lokala sporthallen.
Spacer - Jag har ibland kört 6-7mm spacer på 7" originalfälgar och märker ingen skillnad på om de sitter på eller inte. Sedan kör jag med 12-14mm spacer på mina breddade 8" för att återfå samma ET som original 6" och 7" telefonfälgar, så man kan säga att jag nästan alltid kört original ET på bilen (telefon-fälgar).
Caster - Däremot tror jag min inställning med så mycket caster som det går att få gör att det blir mer tungstyrt, och då spänner jag med spännband så det blir verkligen så mycket caster som det bara går att få.
Toe-out - Kör även med lite toe-out fram, det borde väl om något göra bilen mer lättstyrd?
Camber - har inte märkt nån skillnad om jag justerar in camber vid hjul-spindeln eller vid topplagringarna, jag kör ungefär hälften av justeringarna på vardera ställe.
Kommer i år att köra lite med Fuchs-replikor också, Group-4 15tum 7" med 7R-offset som har ET ~49 (kanske 5-7mm spacer om jag får in det i hjulhusen med de feta däcken).
Peter - gymkort
Bengt