Tungstyrt ...tycker jag

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Tungstyrt ...tycker jag

#1 Post by gtBen »

Jag började skriva om att det är tungstyrt i Peters Roadsport-tråd, onödigt att lusa ner där så jag fortsätter här;
gtBen wrote: 2021-03-15 12:12:20 Själv tycker jag min bil är väldigt tung att styra/hålla i på bana. Jag ska se om det blir bättre med plats för ett elservo när motronic-lådan flyttas från att sitta under rattstången.
Cédric wrote: 2021-03-15 15:05:10 Tycker inte heller det är särskilt tungstyrt på banai min bil men visst blir man lite svettigare än utan, får se om 245 däck gör saken sämre föe mig, men jag tror det kommer funka. Är ju viktigt att hålla koll på geometrin, om du behöver spejsa ut en del/lägre offset utan att ha en längre bärarm så kommer skrubbradien dra iväg, det påverkar helt klart krafterna i styrningen.
Peter Alzen wrote: 2021-03-15 19:48:40 Fördelen med att inte köra orginal bärarmar är ju att det är lättare att jobba lite med geometri. kan mycket väl vara så att jag blir tvungen att göra åtgärder, men vill testa och se först. i värsta fall kanske det billigaste allternativet är ett gymkort i den lokala sporthallen.
Cedric - gör lite spacer något på tungstyrdheten?
Spacer - Jag har ibland kört 6-7mm spacer på 7" originalfälgar och märker ingen skillnad på om de sitter på eller inte. Sedan kör jag med 12-14mm spacer på mina breddade 8" för att återfå samma ET som original 6" och 7" telefonfälgar, så man kan säga att jag nästan alltid kört original ET på bilen (telefon-fälgar).
Caster - Däremot tror jag min inställning med så mycket caster som det går att få gör att det blir mer tungstyrt, och då spänner jag med spännband så det blir verkligen så mycket caster som det bara går att få.
Toe-out - Kör även med lite toe-out fram, det borde väl om något göra bilen mer lättstyrd?
Camber - har inte märkt nån skillnad om jag justerar in camber vid hjul-spindeln eller vid topplagringarna, jag kör ungefär hälften av justeringarna på vardera ställe.

Kommer i år att köra lite med Fuchs-replikor också, Group-4 15tum 7" med 7R-offset som har ET ~49 (kanske 5-7mm spacer om jag får in det i hjulhusen med de feta däcken).

Peter - gymkort :mrgreen:


Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tungstyrt ...tycker jag

#2 Post by Cédric »

6-7mm är inte så mycket, kan nog vara svårt att känna. När jag byter från et52 till et23 så märks klart att det är mer krafter i ratten, men tycker ändå det funkar bra. Jag kör också castern bottnad.har du mätt hur mycket det blir? Har inte siffran i huvudet, men tror att det var 6 nånting grader.

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Tungstyrt ...tycker jag

#3 Post by Janne J »

Jag upplevde samma sak med min 924S, trögstyrd i de flesta situationer, bara att köra ut från tomten krävde att man tog i ordentligt.
Hade många olika hjul/däckkombinationer, olika fjädrar/dämpare, mängder med olika hjulinställningar och inget påverkade trögstyrdheten nämnvärt.
Den bilen gick många banmöten men efter några år bestämde jag mig för att köra bana med min S2 istället, bredare hjul, servo och diffbroms var tunga skäl, 924:an såldes senare och S2:an blev min huvudsakliga banbil.
Att montera servo från en 944 hade varit en trevlig uppdatering, körningen blir så mycket roligare när man slipper lägga kraft på styrningen och på så sätt tappa känsla.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Tungstyrt ...tycker jag

#4 Post by Eddie Varvstopp »

Mina erfarenheter är ju mest från min -84. Kör den med rätt aggressiv caster, dels maxade block och dels topplagringar med några grader till. I övrigt är det mycket camber och aningens toe out. Det är original stryrväxel utan servo och 320mm ratt.
Kör jag 7x15" (195) med ET 23 är det väl fickparkeringsmanövrar man kan tycka det är trögt annars inte alls.
Med 8x15" (225) ET 12 är det aningens kärvare men främst blir det bråkigare i ratten, ojämnheter går rakt upp i ratten och är tunga att parera.
Med 9x17" (245) ET 20 är inte så drastiskt men i snabba kurvor och snabba styrutslag blir det lite tyngre.

Hade gärna haft servo med samma motivering som Janne skriver även om jag inte tror det kommer hända. De senare 944 jag kört verkar bra mycket lugnare även om man bortser från servoverkan.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users