"Skruv" av i plastdetalj, vad göra?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

"Skruv" av i plastdetalj, vad göra?

#1 Post by Peter O »

Hej,

Detta måste ju ha hänt någon här tidigare. Skulle montera av diffusorn där bak på min 951 varvid en av "skruvarna", (egentligen är det väl gängad stång eller så som så att säga är ingjuten i godset till diffusorn) direkt gick av då muttern rostat fast.

Så vad gör man nu? Rostlösare etc gör förhoppningsvis susen på övriga infästningar, men den trasiga måste ju fixas till. Har ngn här några ovärderliga tips hur man bör förfara?

Hälsningar,
Peter

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: "Skruv" av i plastdetalj, vad göra?

#2 Post by AndersH »

Jag hade liknande på en framspoiler till min Vauxhall.
Det gick att karva i plasten så att man fick loss den gamla skruven helt, sen fick jag tag i "bigheads", avsedda för att gjutas in i plastdetaljer. Går ju att fixa liknande själv med en bit plåt och svets...

Image

Sen fick man gräva ut mer material och sätta fast skruven. Jag använde epoxylim, och spoilern var i polyuretan, PUR.
Image

Astuff bil sen med spoilern på... :) :roll:
Image

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: "Skruv" av i plastdetalj, vad göra?

#3 Post by Peter O »

Cool Vauxhall, de ser man inte varje dag precis.....

Faktum är att jag tog tag i mitt problem och löste det på precis det sätt du beskriver. Eller kanske ungefär på det sättet. Jag karvade ur runt om skruven (det var en speciell plastinsats) och på det som var kvar av skruven gick det fint att gänga fast en islagsmutter. Sedan gängade jag i en avsågad M6-skruv försedd med gänglåsning och efter det fyllde jag urgröpningen med glasfiberspackel som jag tryckte i så att det garanterat fyllt ut alla håligheter och fäst överallt. Efter härdning känns det rejält solitt och efter slipning och lite "rattle can"-lackering blev det riktigt bra.

User avatar
AndersH
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2012-08-13 13:34:28
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Borås
Contact:

Re: "Skruv" av i plastdetalj, vad göra?

#4 Post by AndersH »

Vad jag vet är detta den enda i Sverige i körbart skick. Finns 7st i bilregistret.

Låter som en bra utförd reparation!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users