Page 1 of 1

4 graders offset.

Posted: 2021-01-20 16:54:43
by taxiande
Är det någon som har erfarenhet av att ställa kamaxeln 4 grader offset?
Har sett att det finns ” woodroff key” att köpa som ställer den 2 eller 4 grader före eller efter TDC.

Re: 4 graders offset.

Posted: 2021-01-20 17:32:07
by Cédric
Vilken motor? Brukar sällan finnas mycket att hämta med fasade orignalkammar, brukar bli en del kompromisser.

Re: 4 graders offset.

Posted: 2021-01-20 23:03:55
by taxiande
2,5 n/a. Ska enligt utsago ge mer vrid på lägre varv, men ska tappa vrid över 4500 varv.
https://928motorsports.com/parts/offset ... keyset.php

Re: 4 graders offset.

Posted: 2021-01-21 16:32:03
by Cédric
Vad är det du är ute efter rent specifikt? För det brukar som sagt vara lite att vinna och lite mer att förlora på det jag sett och simulerat (på min motor dock) på den här typen av snälla standardkammar, om inte 944 kamen står knasigt i standardutförandet förstås.

Re: 4 graders offset.

Posted: 2021-01-21 17:14:27
by Janne J
Jag har gjort det på äldre stötstångsmotorer med vassa kammar och högt komp ( 11,5-1 ) när jag körde historisk racing. I det fallet handlade det om att anpassa vridmomentet till bakaxelutväxlingen och användandet. Körde med justerbara drev och labbade en hel del med det.
Kan inte riktigt se att en n/a skulle vinna så mycket på det och absolut inte på att minska draget på höga varv, det är ju där den är sämst.

Re: 4 graders offset.

Posted: 2021-01-22 13:50:06
by safe
För mig låter det som att göra en trist motor ännu tråkigare om den tappar efter 4500.
Men visst, varför inte testa, det är ju inte dyrt.

Verkar ju dock inte vara en grej som är omöjig att fila till själv. I princip ska den väl bara hålla drevet medans man drar bulten?

Re: 4 graders offset.

Posted: 2021-01-24 00:34:57
by taxiande
Var mest ute efter erfarenheter. Jag kommer inte att köra bana utan använda bilen i vardagskörning. Då ligger man sällan över 4500 varv..

Re: 4 graders offset.

Posted: 2021-01-28 23:16:07
by gtBen
Det sitter ett ställbart kamdrev på min 2,5 na tillsammans med en 9R-kamaxel och ett portat turbo-topplock som vädrar ut bra, jag tror att Sanden ställde det så att insug- och avgasventilerna öppnar och håller öppet senare. Det blev ännu bättre körbarhet och vridet kommer vid 2500 rpm och man kan varva till över 6000 om man vill :#944burn:

Image

Jag såg precis att 9products säljer ett ställbart kamdrev ...289 Euro + VAT

Bengt

Re: 4 graders offset.

Posted: 2021-01-30 22:55:06
by 944_Driver
Jag monterade en vassare kam på min 944 na utan ställbart kamdrev och det blev inte helt lyckat. Den gick riktigt bra upp till typ 4000-4500 varv för att sedan bli tråkig. Inte helt kul på en sportbil som ska bli roligare när varvet ökar. Där hade ställbart drev behövts men jag snålade och tog inte tag i det...

// Magnus

Re: 4 graders offset.

Posted: 2021-08-26 08:43:22
by stenben
Förhandsgranska:Re: 4 graders offset.
På alla forum i USA hyllar man ju 4 grader advance.
Kan det ha att göra med att.deras.motorer är så smog-strypta så dom ändå inte har något att hämta på höga varv?

Jag har köpt en 4 graders offset-kil från 928motorsports och ska montera på orginalkammen Nu i dagarna. Men pessimismen på de svenska forumen och grupperna på Facebook får ju en att tveka lite.

En bit ner i denna forumtråden på rennlist: https://rennlist.com/forums/924-931-944 ... valve.html

Bilden på bänkkörning med 4 grader avancerad kontakta 4 grader retarderad visar ju ändå ett rätt mycket saftigare mellanregister.

Re: 4 graders offset.

Posted: 2021-08-26 11:32:18
by Cédric
Om du ändå mest vill köra på låga varvtal så kostar det ju inte mycket pengar att faktiskt prova, om det finns mycket att hämta med tidigare fasning så är kamen på 944an väldigt konstigt ställd från fabrik, i normala fall brukar det vara lite att hämta och en del att förlora när man försöker fasa snälla orginalkammar. Det är bara testa och återkomma om du blev nöjd med resultatet, det bästa hade förstås varit en bänkning före/efter eller logga en accelerationsrepa före/efter.