Värmefläkt fungerar ej 944 83.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Värmefläkt fungerar ej 944 83.

#1 Post by Peedster »

Tyvärr har kupéfläkten lagt av och jag som ska köra bilen i vinter tyckte det vore bra att kunna ta bort imman på rutorna 😅

Så det händer onekligen inget när jag vrider på lilla fläktvredet. Det kommer bara pyttelite varmluft ur defrostern på framrutan automatiskt antar jag.
Säkringen nr3 är hel. Oklart med relä dock. Om jag förstått det rätt så är ett relä till motorfläkten och sen är det ”första” relät till AC och det är garanterat kört för där verkar det blivit nån kortis och ett stift är borta.
AC reglaget/fläkten funkar dock så tillvida att den sprutar luft i olika hastigheter men kompressorn mm är borttagna så ingen kyla.

Har AC-relät någon koppling till kupéfläkten? Har jag någon nytta av att grotta bakom handskfacket eller är det bara AC-grejer?
Några tips på vägen?

Mvh Peter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Värmefläkt fungerar ej 944 83.

#2 Post by 944_Driver »

Har du problem med att kupéfläkten inte blåser luft eller att luften inte är varm?
Värmen på vattnet som cirkulerar styrs genom en liten ventil mellan torpedväggen och toppen, går en vajer dit man kan kolla så den rör sig när man drar i reglaget.
Fläkten bråkade jag med en gång i tiden. Minnet säger att det var några reläer och ett motstånd som styr hastigheten på den. Motståndet sitter vid själva fläktmotorn och frågan är om det inte var någon kontakt deär som också kunde spöka... 9 år sedan så minnet kan vara fel. Elschema finns ju online eller i Haynes så det går ju att se funktionen.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Värmefläkt fungerar ej 944 83.

#3 Post by Peedster »

Sorry kanske otydligt...

Fläkten går inte på någon hastighet. Tror själva värmen är ok då det puffar ut lite vid rutan per default tror jag.
Så behöver få igång fläktstegen.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
B_2
S2-Poster
Posts: 221
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Värmefläkt fungerar ej 944 83.

#4 Post by B_2 »

Av sockelns utseende kan du vara hyfsat säker på att reläet är kaputt i alla fall. :(
Sen borde ju i.o.f. reläet paja om det är kortis nån annanstans.

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Värmefläkt fungerar ej 944 83.

#5 Post by Peedster »

Yes relät kört. Öppnade upp det och lödde om plint A som hade frästs loss men ingen skillnad.
Dock är det identiskt relä i handsfacket och testade det i sockeln men fläkten gick inte igång ändå. Bytte även plats på relä 3 med ett likadant ”nr24-relä” men ingen funktion heller. Så alla säkringar och reläer testade så felet ligger nån annanstans då ev.
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users