Page 1 of 1

Bränslesystem 924

Posted: 2020-12-14 16:50:14
by johan944
I min lilla vita bil som håller på och restaureras så har jag kommit till punkten där jag plockade ner tanken idag.

Med det gjort så kunde även statusen på pump, tryckakumulator och ledningar kontrolleras. Det var ingen glad överraskning, ledningarna är kapade och skarvade med slang både här och där, akumulatorerna ser utan att ha sett sina bästa dagar...

Då är frågan, kan man köra systemet utan akumulatorerna? När det googlas så sägs det båda ja och nej :roll:

Visst systemet funkar typ dom det ska men med tanke på hur gammalt slitet och jävligt allt är så skulle det vara skönt att få bort eventuella felkällor....

I huvudsak så kommer det att köras slalom, trackdays och lite glassturer med bilen.

Re: Bränslesystem 924

Posted: 2020-12-14 22:12:52
by felix83
Det borde gå, dock lär ju bilen bli svårstartad när den är varm och har stått en stund. Ackumulatorn/-erna håller uppe systemtrycket när bilen stängs av för att undvika ånglås. Den enklaste lösningen på det problemet är att koppla en knapp för att kunna köra kallstartsventilen manuellt.

Re: Bränslesystem 924

Posted: 2020-12-14 22:24:09
by Cédric
Rekommenderar inte att ta bort ackumulatorn, i synnerhet inte för slalom och bana, väldigt trist när man kört hårt ett pass och bilen inte kan flytta bilen sen när den svalnat en liten stund. Köra kallstartsventilen som ersättare fungerar inte helt hundra, med tanke på att det inte är så dyrt så skulle jag försöka få dit en ackumulator.

Re: Bränslesystem 924

Posted: 2020-12-15 14:29:15
by safe
Skulle vara intressant och testa ifall värmeisolering på bensinslangarna/rören till spridarna skulle minska problemet. Efterköra soppapumpen några minuter efter man stängt av. Men skaffa en ny bränsleackumulator är väl enklast...

Re: Bränslesystem 924

Posted: 2020-12-15 14:36:28
by felix83
Det låter rimligt, det som Cédric säger. Mina ackumulatorer har nog sett bättre dagar men vid något tillfälle har min bil utrustats med en lösning där kallstartsventilen triggas av startmotorn, oavsett motortemp. Trots detta är den lite tjurig vid varmstarter.

En relaterad fråga; skiljer sig specifikationerna för ackumulatorerna mellan olika bilmodeller, eller skulle man kunna montera en ackumulator från någon annan bilmodell med K-jet?

Re: Bränslesystem 924

Posted: 2020-12-15 14:50:40
by safe
felix83 wrote: 2020-12-15 14:36:28 En relaterad fråga; skiljer sig specifikationerna för ackumulatorerna mellan olika bilmodeller, eller skulle man kunna montera en ackumulator från någon annan bilmodell med K-jet?
Tidiga 924or hade dubbla ackumulatorer, sen gick de över till en enkel. Hittar du någon som tex är till en Volvo och är billigare så är jag intresserad, tyvärr tror jag inte så är fallet....

Re: Bränslesystem 924

Posted: 2020-12-15 15:39:34
by Cédric
Det började med en 20cc, sen byttes det till 40cc för att få bukt med varmstart. Man skickade även ut en TB med instruktion för att uppdatera gamla bilar till dubbla 20cc(kan eventuellt funnits nån mellanperiod med 2x20 fr fabrik) . Men en 40cc från nån annan bil funkar säkert, men då kanske man får göra andra slangar. Min slang från pump till ackumulator började läcka när jag bytte ack, men en sån fixade hydroscand enkelt. Man kan rätt enkelt byta gamla 2x20cc mot en nyare 40cc.