"Bakaxel" före 1985 och efter

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

"Bakaxel" före 1985 och efter

#1 Post by Nicke36 »

På en av våra bilar så har vi problem med den ena bakre bärarmen, drivaxeln glappar. Vi har bytt hjullager, dragit åt alla bultar och muttrar men glappet kvarstår. Det är som att yttre hjullagret glappar i bärarmen. Bilen är en -84.
Nu har jag lyckats få tag i en "bakaxel" (vet att det förmodligen är fel betäckning, det är hela bärarm, torsionsrör, svärd konstruktionen) från en nyare modell, dvs den har aluminuim bärarmar.
Frågan är hur mycket jobb är det att byta hela "bakaxel" partiet? Passar det "bolt-on"? Jag har förstått att det förmodigen behövs nya drivaxlar. Är det något mer att tänka på?

Tanken är bärarm från vår andre 944, en -83, ska sättas på -84:an och att -83:an ska få alu bärarmsaxeln. Är vi helt fel ute och borde det göras på något annat sätt? Det verkar ju nästintill omöjligt att hitta stålbärarmar.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: "Bakaxel" före 1985 och efter

#2 Post by Eddie Varvstopp »

Hur ny är bakvagnen?
Jag har inte bytt själv men kommer installera en -88 axel på min -84. Det jag läst mig till är att det ska passa rakt av. Som du skriver är det andra drivaxlar och i mitt fall kommer mina hjul åka ut sådär 3cm/sida. En sak jag försöker få grepp om handbromswiren också behöver bytas..
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: "Bakaxel" före 1985 och efter

#3 Post by Nicke36 »

Ålder på axeln är lite oklar. Men när jag söker på numret så får jag fram att det minst är från en -86:a.
Blir lite förvirrad när jag försöker läsa mig till vad som passar och inte. Verkar skilja på dämpar fästena om det är en -87:a men inte -86:a.
Kul att vi gör liknande operation här i Skåne. 👍
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: "Bakaxel" före 1985 och efter

#4 Post by gegge »

Alla torsionsrör och bärarmar på 924/944/968 är utbytbara efter 1976. Plåt och alubärarm har samma mått men har olika svärd. Alla aluarmar är likadana, bara hjulhubben som skiljer och avgör spårvidd och offset på fälg. Jag har bytt runt på egna bilar 924, 924turbo och 924S och köpt in 944 plåt och 944 turbo alu med och utan abs. Olika dämpare och olika drivaxlar som ni skriver.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: "Bakaxel" före 1985 och efter

#5 Post by Nicke36 »

Tack för svar.
Det blev lite klarare i axeldjungeln för en oinsatt. Väntar nu med spänning att aluminium axeln ska dyka upp.
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicke36
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2014-07-12 10:31:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Dalby
Contact:

Re: "Bakaxel" före 1985 och efter

#6 Post by Nicke36 »

Operation byte är inledd och fortskrider hyffsat bra. Det var ett mörker att få allt på plats med nya bussningar och liknande. Fick även lära mig den hårda vägen att det ska vara andra bromsskivor på denna axel... och andra fälgar... Det har vi dock löst nu. Men en fråga:

Någon som vet momenten som det ska dras med? Tänker på torsionsinfästningar i bilen, armarnas fäste på torisonstuben, svärdens fäste osv. Drivaxeln har jag hittat att den ska dras til 500 Nm, kan det stämma?
944 N/A -83 Projekt, snart rullande....
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=32034" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]