Page 1 of 1

Lämplig kylarvätska till 924?

Posted: 2020-09-30 08:56:42
by felix83
Jag vet att man inte ska blanda etylenglykol- med propylenglykolbaserad kylarvätska, men i övrigt är jag helt novis på detta område, så ursäkta några dumma frågor:

- Jag vet inte vilken kylarvätska som jag har i min bil idag, räcker det att köra igenom systemet med rent vatten en gång för att sedan fylla på med någon ny, eller måste det då vara samma typ som den jag tömt ur?

- Vad använder folk för kylarvätska i sina 924:or? Funderar själv på att använda Biltemas long life.

Re: Lämplig kylarvätska till 924?

Posted: 2020-09-30 22:17:42
by QV_
Efter att ha pratat med OKQ8s tekniska avdelning så bestämde jag mig för att bara använda deras longlife.
Så alla fordon som inte har denna från början (VAG och VOLVO hade det i de bilar jag innehar) sköljs 2 gånger med kranvatten.
Detta är nu gjort på Bensinmotorer: GolfV, V40, SEAT, Amazon, 924, Diesel motorer: Yanmar motor.

Köper den i 20 liters dunk för c:a 1200 om minnet inte sviker mig.
Har fungerat utan problem.

Skall byta av åldersskäl i Amazon och 924. Har en Kubotamotor som skall få ett byte i vår när alla andra vätskor skall bytas.
Det är skönt att bara ha en typ att lagra hemma.
Skall enligt OKQ8 inte påverka tenn, koppar, gjutjärn, aluminium. Dieselmotorerna går inte så hårt så det blir nog bra där också.
Har inte märkt några problem i Amazonen som nog är den mest känsliga med tanke på alla metaller i kylarsystemet.

Livslängden är satt till 4 år i gjutjärn och 6 år i Aluminium.

Re: Lämplig kylarvätska till 924?

Posted: 2020-10-01 05:00:53
by taxiande
Som jag har fått till mig, bildar blå och röd eller grön och röd en sörja som slaggar igen systemet. Blå och grön interagerar däremot inte med varann. Ska man absolut byta till longlife (röd), så ska termostaten bort när du sköljer igenom systemet. Annars har du rester kvar..

Re: Lämplig kylarvätska till 924?

Posted: 2020-10-01 06:21:14
by felix83
Tack så mycket för bra svar! Jag ska börja med att tömma systemet och se vad som är däri.

Re: Lämplig kylarvätska till 924?

Posted: 2020-10-01 07:22:25
by Jarlingar
Färg på kylarvätska kan inte användas som indikator på blandbarhet då det endast är färgämnen..

Re: Lämplig kylarvätska till 924?

Posted: 2020-10-01 10:17:34
by felix83
Jarlingar wrote: 2020-10-01 07:22:25 Färg på kylarvätska kan inte användas som indikator på blandbarhet då det endast är färgämnen..
Jag trodde det var något slags standard, att kylarvätska färgas olika beroende på egenskaper men att färgerna används konsekvent mellan tillverkare?

Re: Lämplig kylarvätska till 924?

Posted: 2020-10-02 12:28:54
by safe
taxiande wrote: 2020-10-01 05:00:53 Som jag har fått till mig, bildar blå och röd eller grön och röd en sörja som slaggar igen systemet. Blå och grön interagerar däremot inte med varann. Ska man absolut byta till longlife (röd), så ska termostaten bort när du sköljer igenom systemet. Annars har du rester kvar..
På med max värme i bilen också, tror jag kom fram till att värmespjället stryper vattnet in i värmepaketet.

Re: Lämplig kylarvätska till 924?

Posted: 2020-10-02 15:24:44
by felix83
Tömde ur kylarvätska idag, den var blå. Tror jag köper Biltemas universal för att vara på den säkra sidan, eller bör deras vanliga blå funka?

Re: Lämplig kylarvätska till 924?

Posted: 2020-10-02 18:05:11
by QV_
Jag fyllde i vatten och varmkörde motorn.
Sedan tömde jag igen.
Kanske gjorde det två gånger på någon motor. Kommer inte ihåg.
Har inte haft några problem.

Kylarvätska skall bytas frekvent så det är ju bra att ha koll på vad man har.
I mitt fall är det enkelt eftersom jag har samma i alla.