Stötdämpare...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
pm.rydahl
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2020-02-01 15:08:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Stötdämpare...

#1 Post by pm.rydahl »

Tjo... skippar idén om coils på 944an. Men nu är frågan vad ni har för erfarenheter av dämpare.
Fick med nya Bilstein till bakvagnen vid köpet så tanken var att även sätta detta fram. Men tydligen är dom slut eller något, inte ens den gode Utzon kunde trolla fram några.
Så då kikade jag på Koni istället, men så finns ju "snikvarianten" Monroe också, så frågan är vad säger er erfarenhet?
Hur fungerar olika dämpare i förhållande till varandra, dvs olika tillverkare fram och bak?
Dom nuvarande dämparna var som cykelpumpar så oavsett vilket så blir det en klar förbättring, vill liksom bara få det rätt från början, och inte ångra att jag köpte dom billiga, eller köpa dom dyrare och sen få höra att "du hade inte märkt nån skillnad om du valt dom billiga istället".

Kommer troligen inte köra på bana

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Stötdämpare...

#2 Post by gegge »

Hade Monroe på en bruksbil för många år sedan. Det fungerade. För en komfortinriktad hobbybil som går lugnt ett ett par hundra mil om året, kanske. För en bil jag njuter av av köra, aldrig.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stötdämpare...

#3 Post by Cédric »

GAZ ställbara standardämpare har jag kört med i många år, dom kan jag rekomendera om du vill göra bilen mycket roligare, brukar vara lite billigare än motsvarande koni

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Stötdämpare...

#4 Post by Eddie Varvstopp »

Jag har kört Gula Koni fram och AVO bak, det var helt ok. Min rekomnedation är i så fall gula koni fram för de håller riktigt bra och om du inte köper nytt bak så är koni justerbara så du borde kunna få fram en bra setup i vilket fall ;) :) .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

pm.rydahl
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2020-02-01 15:08:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Stötdämpare...

#5 Post by pm.rydahl »

Det fick bli Sachs dämpare fram, och Bilstein B6 bak eftersom dom följde med vid köpet. Allt blir nog bättre hur jag än gör då de gamla dämparna var helt slut, dämpare gjorda av ostbågar hade varit bättre...

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Stötdämpare...

#6 Post by gegge »

Sachs är original.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users