vit rök från motorn?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

vit rök från motorn?

#1 Post by Gunnarsson »

Hej!

Köpte för ett tag sen en 944 som stått stilla i lite drygt fem år. Bilen startade inte men det har jag fått iordning på. Idag startade jag upp bilen efter att ha bytt kylare och den gick ganska knackigt vid tomgång och ligger ganska lågt runt 700 varv. Vid 1000 så spinner den jättefint :D dock så monterade förra ägaren bort tomgångsregulatorn så antar att det kan bero på det.

Dock så märkte jag att det kom vit rök från det grenröret som sitter närmast fördelaren. Det kommer bara därifrån. Det luktade inte avgaser.. Det ska tilläggas att jag körde autosol på hela toppen för att göra den fin (vilket gick sådär) men det borde väl inte komma så mycket av det?


Vad tror ni att det kan vara?

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: vit rök från motorn?

#2 Post by Janne J »

Dålig tomgång och vit rök, i min värld är det topplockspackningen, ganska vanligt fel på 2.5 motorn.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: vit rök från motorn?

#3 Post by Gunnarsson »

Nä... Vad fasen..

Har ju precis bytt motorolja och kylarvatten, det är bara att kasta i sjön då?

Jag som trodde att besiktningen var nära..

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: vit rök från motorn?

#4 Post by Janne J »

Om bilen startar på 3 cylindrar och den 4:d vaknar när du gasar till, den vita röken är konstant och ganska riklig, kylvatten försvinner. Då är risken stor att topplockspackningen har gått.
Oljan brukar klara sig, vanligtvis drar cylindern in vatten från någon kylkanal i närheten.
Har du en inspektionskamera som går in i tändstiftshålet så brukar cylindern med läckaget vara väldigt ren och fin runt ventilerna, inget sot kvar där inte.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: vit rök från motorn?

#5 Post by Gunnarsson »

okey, det låter ju som att det är topplockspackningen.. är den jävlig att byta om man aldrig gjort det?

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: vit rök från motorn?

#6 Post by Gunnarsson »

Har försökt att läsa lite om topplockspackningen, fattar det som att det luktar avgaser i expansionskärlet till kylarvattnet och att gegga syns på oljelocket. Inget av det har min bil..

Är det vanligt att det läcker ut rök från motorutrymmet? Kan det vara något annat, typ dålig vattenpump eller att jag inte luftat ordentligt?

Bilen har stått i lite över fem år, kan topplockspackningen bli dålig av att bara stå?

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: vit rök från motorn?

#7 Post by Janne J »

Nu är det ju vanskligt att felsöka en bil över internet, har du ingen verkstad i närheten som kan hjälpa dig?

Det här med avgaser och gegga beror på hur packningen har gått sönder, om det är mellan en oljekanal och cylindern eller en vattenkanal och cylindern ger olika symptom.
Packning-1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: vit rök från motorn?

#8 Post by 944_Driver »

Ryker det från utsidan på grenröret? Då har du väl spillt olja eller något på det...?
Ryker det vitt från avgasröret kan det i bästa fall vara lite kondens i ljuddämparen mm som tar en god stund att få bort, i värsta fall topplockspackningen.

Börja med att kolla enkla saker som tändstift, tändkablar mm, vakuumläckor och gör ett kompressionsprov med varm motor innan du river av toppen.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: vit rök från motorn?

#9 Post by Gunnarsson »

Tack för svar och hjälpen! 😊

Jag har hittat felet! Det är olja som rinner ut på grenröret och ger röken. Vet dock inte om det kommer från kamdrevet eller ventilkåpan, men kanske får bli att byta alla packningar på båda ställen.

User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

Re: vit rök från motorn?

#10 Post by cabberobban »

Om det droppar ner på baksidan av avgasröret, nära torpedväggen, är en vanlig läckagepunkt den bakre kåpan över kamaxeln. Känn med fingrarna runt underkanten av kåpan om det är oljigt. Den packningen är billig, finns hos Utzon, eller kan du skära ut den själv av packningsmaterial. Jag skulle börja med att byta den om du inte ser läckage runt ventilkåpan eller topplocket längre fram. Sitter med tre skruvar, syns inte, man får känna sig fram.
Om den förlorar vatten, men inte är geggig i påfyllningslock, eller luktar i expansionskärlet som andra tipsat om, kan det vara läckage i kylarslangar. Anslutningar kan ha torkat och lossnat, slangar kan ha torksprickor som expanderar under tryck när den är igång. Kolla efter missfärgningar runt slangar och anslutningar och sprickor på slangarna. Kolla att inte mattan är blöt på passagerarplats, då läcker det in från värmepaketets anslutning i kupén. Allt detta är enklare än att byta topplockspackning:-) Lycka till / Robban
944 Turbocab

Gunnarsson
S-Poster
Posts: 137
Joined: 2019-08-08 10:47:38
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: vit rök från motorn?

#11 Post by Gunnarsson »

Ah! måste kolla alla slangar! Kan ju naturligtvis ligga där.. Dock så är det i främre delen oljan läcker ut. Tar jag av ventilkåpan tänker jag att jag byter alla packningar runt om för att vara säker på att det är nytt. Bilen har ju trots allt stått ett tag.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]