Fixa fästen för stolarna 944 -83

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
svartpippi
NA-Poster
Posts: 26
Joined: 2019-08-09 13:17:32
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Fixa fästen för stolarna 944 -83

#1 Post by svartpippi »

Nyligen köpt min 944a.
Första som måste fixas är att byta ut de kolfiberstolar som satt i bilen då jag köpte den, jag är 2m lång och small, men det hjälpte inte, mina höfter var för breda för att ens nudda dynan då jag kravlade mig in, värsta akrobatikövning som min fru hade väldigt roligt åt, med höfterna vilandes på sidorna av stolen och skinkorna ca 10cm ovanför dynan bar det av hemåt, 10mil. Höfterna ömmar fortfarande på de 2 punkter som låg emot stolen.
Stolarna är nu urplockade, vilket inte var helt enkelt då den som monterade dem inte använt rätt skruvar och förstört 2 av fästen i golvet. Båda bakre/yttre fästpunkterna är förstörda, den som är för passagerarstolen har de sabbat gängorna helt på och där använt vad jag tror är en M4 och mycket längre skruv med en liten mutter som de pillat in, på förarstolen har personen dragit loss den mutter som sitter fastsvetsad i golvupphöjningen, så där snurrade allt, så för att få loss stolen fick jag borra loss bultskallen. Så för att få dit originalstolar som jag är på jakt efter, har 2 uppsättningar som jag kollar på, måste jag lösa detta. Bultarna som hen använt är typ högblanka vanliga bult man köper på biltema/jula, borde varit avbättre kvalitet och framför allt inte gå ner i dimension och längre. Är en hel sådana saker som föregående ägarna hållit på och fipplat med som de inte haft en aning om.

Jag fixar inte detta själv utan behöver hjälp av en maskinverkstad eller liknande, kan inte svetsa vilket jag misstänker behövs. Dels för att få bort den bulten som saknar skallen, då jag tvingades borra skallen för att få bort stolen överhuvudtaget, har en ide om hur jag får bort resterna från bulten men muttern kommer fortfarande sitta kvar och vara obrukbar. Men framför allt fixa till nya monteringspunkter med sjyssta gängor, på båda sidor.

Någon som har tips på en verkstad som är bra och är duktiga på sånt i Stockhom Norrort?

User avatar
svartpippi
NA-Poster
Posts: 26
Joined: 2019-08-09 13:17:32
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Fixa fästen för stolarna 944 -83

#2 Post by svartpippi »

Min bil har 4 fästpunkter per stol, nu har jag fått tag i orignal stolar till en lite nyare 944 och de har 6 fästpunkter.
Vad är bästa lösningen för det? Stolarna har glidskenorna. Men hur löser jag fästpunkterna i bilen?
Vem kan jag hjälpa till med det, finns det någon firma i närheten av Stockholm Norrort som kan göra sånt? Vill ha det snyggt gjort och säkert.

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Fixa fästen för stolarna 944 -83

#3 Post by mojo158 »

Hej,

Jag förstår inte riktigt hur muttern sitter och hur du ska få bort den. I övrigt, går det inte att gänga om hålen, gå upp en bultdimension? Jag har erfarenhet av tre verkstäder i stockholmstrakten, Peter Lindvall på Färingsö, Supramannen i Åkersberga och Voegel motor vid Odenplan. Det är egentligen bara den sistnämnda som jag inte har något negativt att säga om, men jag har också bara anlitat dem vid ett tillfälle.

/Staffan

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fixa fästen för stolarna 944 -83

#4 Post by safe »

Din bil hade 4 fästpunkter, minns inte om det var M8 eller M6, troligen M6.
Nyare stolar hade dubbla skruvar bak, ganska säker på att det var M6.
Med de nyare stolarna så flyttade man bältesinfästningen från tunneln till stolen. Har du kvar bältet i tunneln?

Det är riktigt otäckt när folk börjar fuska med såna här säkerhets detaljer, speciellt när de säljer bilen.... Har varit ute för samma sak, med en 944.

Som du konstaterat så behöver du nog kapa och svetsa in något nytt. Tyvärr rätt mekigt det är inte bara en fast mutter på insidan, den ska kunna röra på sig lite för att man ska få dit stolarna enkelt.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
svartpippi
NA-Poster
Posts: 26
Joined: 2019-08-09 13:17:32
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Fixa fästen för stolarna 944 -83

#5 Post by svartpippi »

Min bil har original 4 fästpunkter med M6 bult.
De nya stolarna har 6 fästpunkter och de är M8.
Jag har kvar bältesinfästningen i tunneln, men vore betydligt snyggare och bältet skulle fungera bättre med infästning i stolen som det är på de nyare.
Sen är bältena skräp, de är fruktansvärt sönderfrasade så de ska också bytas ut.
Skiljer det sig på bältena mellan de som sitter med infästning i tunneln eller stolen.
Tänker så jag inte köper fel bälte och det inte passar med infästningen i stolen eller om de jag köper inte går att få dit vid B stolpen.
Det finns 3 olika produktnummer för de som är för min generation (Varav en av dem är den som även finns i generation efter min).

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fixa fästen för stolarna 944 -83

#6 Post by safe »

Bältena är nog samma. Kanske är "honan" kortare för fäste i stolen, men gissar bara.
Om dina nya stolar (underredena rättare sagt) har hållare för bältet så är det väl bara att torrsimma lite med dina gamla prylar.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fixa fästen för stolarna 944 -83

#7 Post by safe »

Angående skruvar. De är stämplade med en hållfasthet, oftast 8.8, 10.9 eller 12.9. De är alla av samma kvalité oavsett om de är Biltema eller Wurth. Finns svagare standarder som 4.6 också men de är nästan svåra att hitta. Gängstång brukar vara 4.6.
I bilsammanhang är 8.8 standard och fullt tillräckligt, hjulupphägningar har ibland 10.9.
En enda M8 i 8.8 har en minimum brottgräns på 29 kN, dvs nästan 3000kg.
Jag gissar att fästet som är punktat i golvet på bilen klarar betydligt mindre. Så jag tror det är en dålig ide att flytta bältet till stolen utan att göra om stolsinfästningen i golvet.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
svartpippi
NA-Poster
Posts: 26
Joined: 2019-08-09 13:17:32
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Fixa fästen för stolarna 944 -83

#8 Post by svartpippi »

Planen är att göra om fästena så de håller för nya monteringen.
De gamla fästena lär nog försvinna om det behövs för att få det säkert.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]