Bogserögla till 928

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Bogserögla till 928

#1 Post by henca »

Jag försöker hitta en bogserögla som passar min 928 från 1979. Jag råkar vara ägare till två bogseröglor, men ingen av dem passar. Den mindre följde med en verktygsväska som jag köpte till min 911, den längre följde med en verktygsats som jag köpte till min 928. Den passar till verktygshållaren i bakändan av bagageutrymmet, men den passar inte i infästningshålet till bogseröglan.
bogseroglor.jpg
Bägge bogseröglorna som jag har verkar ha samma gänga, men gängan verkar vara för grov för infästningshålet i fronten.
fastpunkt.jpg
Den kortare bogseröglan går inte ens att försöka skruva fast i hålet, öglan är för stor för att gå runt i glipan i frontplåten. Den längre bogseröglan går att vrida runt, men den verkar vara för grov för att fästa i gängorna och jag är tveksam till om det skulle fortsätta gå att vrida runt den för att få den ända in, när den kommit in en bit kanske även den skulle begränsas av glipan.
passar_inte.jpg
Jag råkar ha två M14 gängstänger sen ett tidigare projekt i garaget. Den ena tror jag har 2.0 i stigning, den var ganska lätt att få tag i och var ett felköp när jag egentligen skulle ha 1.5 i stigning för att passa Porsche hjulmutter.
M14.jpg
Den med 2.0 i stigning kan jag vrida in ungefär ett varv i hållaren. Den med 1.5 i stigning kan jag vrida in ungefär tre varv i hållaren så den verkar vara ganska nära önskad gänga.

Finns det någon som vet vad det är för bogserögla som jag skall ha till min bil och var jag kan få tag i den? Då jag letar i PET verkar det bara som att det finns en variant av gänga, men de som jag har passar ju inte.

m v h Henrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Bogserögla till 928

#2 Post by henca »

På Rosepassion har jag nu hittat en bogserögla med 15mm gänga. Beställde en så får vi se hur den passar... Dock lär den inte hinna komma innan måndag då bilen skall bärgas till verkstad. Hoppas bilen går att få upp på bärgaren utan fungerande bogserögla.

m v h Henrik

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Bogserögla till 928

#3 Post by henca »

Idag kom den nya bogseröglan med artikelnr 928 722 101 03. Gängan är mindre och kanske passar, men jag klarar bara att vrida in den knappt ett halvt varv innan öglan tar emot glipan i fronten. Problemet är nog att min front är ombyggd. Ändock är den nya bogseröglan precis lika lång som min tidigare längsta bogserögla.

m v h Henrik

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users