WUR.. plocka isär.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

WUR.. plocka isär.

#16 Post by Photobystewe »

Tack för svar. Jag har en bilbandare som är intryckt till 3/4 och ska tas ut. Funderar på att rita en plastlucka med hål för mätare istället så får min kompis printa ut den. Skulle se betydligt bättre ut där med lite mätare. Måste kolla lite vad det ska vara för mätare. Såg en på klracing, glycerin fylld 0-7 bar, borde väl fungera om man har rätt kopplingar. Pratade med en dragracing mek och han sa att han hade haft problem med en 80-tals Audi som inte behöll trycket när den var avstängd. Då hade det vart en backventil som var boven.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: WUR.. plocka isär.

#17 Post by henca »

Photobystewe wrote:Jag har en bilbandare som är intryckt till 3/4 och ska tas ut. Funderar på att rita en plastlucka med hål för mätare istället så får min kompis printa ut den. Skulle se betydligt bättre ut där med lite mätare. Måste kolla lite vad det ska vara för mätare.
Det där påminner lite om mitt projekt att få ut en knapp bredvid en mindre stereo: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 45#p310298" onclick="window.open(this.href);return false;

Dock är det nog lättare att få plats med en knapp än med en standard-mätare. Mätare av den typ man brukar köpa för eftermontering brukar ha en diameter på 52 mm. Enkel-DIN-stereo brukar ha en höjd på 50 mm. Mät noga och tänk dig för när du köper mätare!

m v h Henrik

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 466
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: WUR.. plocka isär.

#18 Post by henca »

Jag kan ju också tillägga att jag för mitt projekt ritade och skrev ut ganska många stereo/knapp-paneler innan det passade. Om jag minns rätt var det åttonde varianten som till sist passade. Då tyckte jag ändå att jag mätte ganska noga från början med skjutmått innan jag började. På slutet gav jag upp skjutmåtts-mätningarna och justerade bara några mått och hoppades på bättre lycka vid nästa utskrift...

Det som jag fick lägga till i mina modeller som jag inte planerat från början var förstärkningar för att undvika att ABS-utskrifterna skulle lida alltför mycket av de sprickor som bildas under utskriftsprocessen. Jag fick också göra ytter-ramen någon millimeter mindre bred än vad jag mätt från början samt. Sen vart det lite annat pyssel som jag var tvungen att justera också... Varje panel/hållare tog drygt två dygna att skriva ut, men på slutet hade jag delat upp det i två delar där den ena delen tog drygt ett dygn och den andra knappt ett dygn att skriva ut.

m v h Henrik

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

WUR.. plocka isär.

#19 Post by Photobystewe »

Stort tack för svaret Henca! Jag skulle bli väldigt förvånad om någonting gick enkelt och på första försöket med den här bilen. Med dina tips så blir det nog några försök färre iallafall.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: WUR.. plocka isär.

#20 Post by QV_ »

Jag har ju det "billiga" bränslemätningskittet från verktygsboden (inköpt för några år sedan).
Tror jag gav 1600. Det fungerar men O-ringarna sväler av bensinen. Kostar typ 2200 nu.
Detta är igentligen inget bekymmer om man bara mäter och kopplar loss.
Sitter det på några dygn däremot så börjar de läcka.
SKall man mäta trycket efter 45 minuter så har den interna backventilen i mätarkittet blivit låst av en svällande O-ring så det fungerar inte med mitt kitt.

Man får det man betalar för, Fungerar men inget för en verkstad.
Kanse skall åka förbi Swerull och köpa ett gäng bra O-ringar.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users