Dimljus med halvljus? - El-schema?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Dimljus med halvljus? - El-schema?

#1 Post by Eddie Varvstopp »

Jo såhär va, jag behöver lite råd från kunskapen hur man får igång dimljus tillsammans med halvljus på min 944 -84. Innan man lägger en kommentar om vad som är lagligt så har jag plöjt igenom åtskilliga trådar i mina sökningar efter kunskap, så den infon behöver man inte tillföra denna :wink: .
Alltså, när man utlyser wet race så SKALL halvljus fram och dimljus bak vara tända i de racingklasser jag kör. Så det är vad jag är ute efter. Sedan finns det inga lampor fram på min för dimljuset.
Så jag kan slå på halvljus med ljusknappen läge 3 och även dimljuset bak på originalknapp läge 3, då lyser även indikeringen på knappen. Allt är ok med tändningen till men när motorn startas slocknar dimljuset :( . Tycker ju att allt finns på plats för att få det att lira och det finns ju en del räsers som borde ha lyckats. Är inte direkt hemma på klassisk bilel så hjälp mottages tacksamt :D
Last edited by Eddie Varvstopp on 2021-04-10 10:14:20, edited 1 time in total.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Pidde
NA-Poster
Posts: 28
Joined: 2004-04-23 14:44:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

Re: Dimljus med halvljus?

#2 Post by Pidde »

Ljusreläet på svensksålda bilar är väl ett spec. för Sverige, halvljus och dim tillsammans är ju inte lagligt. Men är det dimbak som slocknar och det ska det ju inte göra? Vad händer om du kopplar in lampor fram, antar att dimljus var med från början? Alt. kan väl vara att skaffa ett relä från en importbil och testa.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Dimljus med halvljus?

#3 Post by Eddie Varvstopp »

Pidde wrote:Ljusreläet på svensksålda bilar är väl ett spec. för Sverige, halvljus och dim tillsammans är ju inte lagligt. Men är det dimbak som slocknar och det ska det ju inte göra? Vad händer om du kopplar in lampor fram, antar att dimljus var med från början? Alt. kan väl vara att skaffa ett relä från en importbil och testa.
Härlig input :D
Jodå det satt ljus fram och kablarna är kvar så man skulle kunna testa. Tycker också det är konstigt att de slocknar när motorn går igång.
Och det är en svensksåld bil så annat relä är väl nästa steg.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Dimljus med halvljus?

#4 Post by Eddie Varvstopp »

Detta var mig en gammal tråd och jag har fortfarande inte fått rätt på det. Tog ett nytt tag och försökte få grepp om hur det är tänkt att fungera. Då upptäckte jag att jag troligen inte sitter på rätt info. Har ett elschema för 944 -84 men USA marknaden. Jag kan inte för mitt liv inte lokalisera bakre dimljus på det schemat :( .

Finns det någon som har koll på schemat att guida eller har rätt schema att dela?
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Dimljus med halvljus? - El-schema?

#5 Post by Peter O »

Tog precis ett par bilder på schemat från Haynes men de var för stora för att ladda upp....

Har du en e-post att skicka dem till?

Hälsningar Peter

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Dimljus med halvljus? - El-schema?

#6 Post by Eddie Varvstopp »

Peter O wrote: 2021-04-10 15:42:31 Tog precis ett par bilder på schemat från Haynes men de var för stora för att ladda upp....

Har du en e-post att skicka dem till?

Hälsningar Peter
eddie.varvstopp[a]gmail.com :D Tusen tack!!
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Dimljus med halvljus? - El-schema?

#7 Post by Eddie Varvstopp »

Får återkoppla i ämnet då jag nästan fått det att fungera. Tydligen har jag troligtvis något vajsing med strömmatningen. Jag har valt att mata säkringen från annat håll och löst det på det sättet (grundfelet finns fortfarande). Men oavsett så kan det vara värt att dela det jag hittat. Har man som jag Porsches verkstadshandbok i PDF och försöker hitta kretsen för bakre dimljusen på en tidig svensksåld 944 så är schemat för 924S mest likt. Schemat för US 1984 skiljer väldigt mycket med vad som sitter i min bil.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users