Page 2 of 4

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2018-06-07 15:23:43
by Nahpets
matsen wrote:Colin McRay vann sträckan efter han rullade i VM. På transporten tog det bort styrstaget om var krokigt och slog det lite rakare gnm att kasta en sten på den. Sen var det bara att gasa mot sträcksegern...
Just saying... LOL
Vad vill du säga?

Mitt behov ligger i att framföra min skit-inställda bil säkrare med barn utan att behöver tänka på att parera överstyrningar ...

Just saying :?

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2018-06-07 15:46:40
by matsen
Oj, oj. Det var verkligen inte så att jag menade att tyka dig personligen. Inte någon faktiskt. Jag försökt mest bara vara lite rolig.
Sorry.

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2018-06-07 15:47:27
by matsen
Själv är jag superavis på din ride hieght. Vill också sänka min men det verkar ju asmeckigt att sänka i bak : (

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2018-06-07 16:13:19
by Karl Birgander
Jag har i forntiden tagit med en kompis med en RX7 till en verkstad på öland för att ställa in chassi. Vi betalade för tiden på lyften med hjulinställningsutrustningen kopplad. Enligt det program det hade skulle bilen vara i princip okörbar. Det var den INTE. blev riktigt bra.

Summa: Läs på själv och fråga om du kan hyra utrustningen en timme?
Det har jag fått göra även senare, då kan man göra saker själv och få det som man vill ha det.

Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2018-06-07 16:58:07
by Maxx
Motorcentralen i Eskilstuna. Visserligen typ en timme från Stockholm, men prata med Tomas. Han kan ställa både Porschar och trackday-/race-/rallybilar. Tror de kan göra cornerweight men är inte säker på att de erbjuder den tjänsten officiellt. Har inte koll på vad de tar för en hjulinställning, ring och fråga.

Ett till alternativ är Levin racing. De gjorde den bästa inställningen jag haft hittills och de fick fria händer men anvisningarna ”ställ något lämpligt för Nürburgring”. :D Har inte koll på vad de tar heller.

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2018-06-07 17:38:36
by Nahpets
matsen wrote:Oj, oj. Det var verkligen inte så att jag menade att tyka dig personligen. Inte någon faktiskt. Jag försökt mest bara vara lite rolig.
Sorry.
:#cheers:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2018-06-07 17:40:34
by Nahpets
Maxx wrote:Motorcentralen i Eskilstuna. Visserligen typ en timme från Stockholm, men prata med Tomas. Han kan ställa både Porschar och trackday-/race-/rallybilar. Tror de kan göra cornerweight men är inte säker på att de erbjuder den tjänsten officiellt. Har inte koll på vad de tar för en hjulinställning, ring och fråga.

Ett till alternativ är Levin racing. De gjorde den bästa inställningen jag haft hittills och de fick fria händer men anvisningarna ”ställ något lämpligt för Nürburgring”. :D Har inte koll på vad de tar heller.
Har kontaktat Levin...

Jag har kollat in poolhems (http://poolhem.se/porsche/" onclick="window.open(this.href);return false;) och kontaktar verkstäder i närheten för att höra om det finns vettigt folk.

Någon som använt sig av Speed Auto teknik i Vällingby?

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2018-06-07 17:41:19
by Nahpets
Karl Birgander wrote:Jag har i forntiden tagit med en kompis med en RX7 till en verkstad på öland för att ställa in chassi. Vi betalade för tiden på lyften med hjulinställningsutrustningen kopplad. Enligt det program det hade skulle bilen vara i princip okörbar. Det var den INTE. blev riktigt bra.

Summa: Läs på själv och fråga om du kan hyra utrustningen en timme?
Det har jag fått göra även senare, då kan man göra saker själv och få det som man vill ha det.
Tack för tipset men det är lite "too much for da senior"...

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2018-06-07 17:46:46
by safe
Nahpets wrote:Skanstull däck har bytt ägare...
Kom på att Johan von berens numera jobbar på Mtech i Södertälje, om jag inte hört fel.

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2018-06-07 20:16:19
by Cédric
Magnus, köp ett set vågar, så kan jag hyra dom av dig sen, börjar bli dags att kolla CW nån gång :)

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2018-06-07 20:44:12
by Janne J
Toe och camber är ju rimligt enkla att mäta själv och exakta värden är inte speciellt intressanta. Är man på samma plats med samma metod så får man ganska bra repeterbarhet. Körkänslan är avgörande.

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2018-06-08 20:16:05
by Eddie Varvstopp
Jag har tidigare fått bilen ställd med agresiv Camber och toe in med låg bil så det går. Nu verkar det som kunskapen verkar dö ut :( .

Tänkte faktiskt testa om man kan själv. Hur svårt är det? Hur många gör det själv? Några tips?

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2018-06-08 20:34:34
by safe
Eddie Varvstopp wrote:Jag har tidigare fått bilen ställd med agresiv Camber och toe in med låg bil så det går. Nu verkar det som kunskapen verkar dö ut :( .

Tänkte faktiskt testa om man kan själv. Hur svårt är det? Hur många gör det själv? Några tips?

Spänn upp två linor, en på varje sida. Mät från linan in till cenrum av hjulet och mellan linorna. Justera linorna tills linorna är exakt parallella med bilen.
Nu kan man mäta toe genom att mäta framkant och bakkant av fälg mot linan.

Enklast går det om man kan ta två pinnar, borra hål ute i ändarna på exakt samma ställe för att trä linona i.
Sedan tejpa fast pinnarna, så linorna blir parallella, fram ock bak på bilen i höjd med centrum kåporna.

Nu kan man rulla omkring bilen, ligga och åla på golvet, skruva i omöjliga vinklar, skrapa knogar, ha omåttligt kul helt enkelt. :)
Men är man noga så kan det bli riktigt bra.

Camber mäter man med vattenpass med två distanser fastlimmade med fälgens diameter emellan, och en millimeterstock.

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2018-06-08 20:43:21
by Eddie Varvstopp
safe wrote: .massa bra tips ...
Mätningen kan man nog reda ut om man är lite noggrann och dina tips är kalasbra. Vad jag är orolig för är bakvagnen och själva justeringen. Det är den de flesta går bet på. Och givetvis har jag specialverktyget.

En annan relaterad fråga är om höjdjusteringen på svärden påverkar vinklarna?

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

Posted: 2018-06-08 21:07:46
by safe
Eddie Varvstopp wrote:
safe wrote: .massa bra tips ...
Mätningen kan man nog reda ut om man är lite noggrann och dina tips är kalasbra. Vad jag är orolig för är bakvagnen och själva justeringen. Det är den de flesta går bet på. Och givetvis har jag specialverktyget.

En annan relaterad fråga är om höjdjusteringen på svärden påverkar vinklarna?
Höjden påverkar alltid camber i alla fall (antagligen toe också), frågan är om det är så mycket att man behöver bry sig, jag vet inte.

Om man lossar alla skruvar, ser till att allt är rent och uppsmort, filar bort rost och korrosion. Då är det relativt enkelt att justera. Detta baserar jag på 911an, men bakvagnen är i princip likadan.

Gör man inte detta och åker till lokala firman som tar 1500kr så kommer de bara säga att "Det går inte justera bakvagnen på dessa bilar, vet du!"
Är de lite seriösa så säger de att de kommer ta 1200kr/timmen för eventuella mer arbeten.