Hjulvinklar med sänkt chassis

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#16 Post by Nahpets »

matsen wrote:Colin McRay vann sträckan efter han rullade i VM. På transporten tog det bort styrstaget om var krokigt och slog det lite rakare gnm att kasta en sten på den. Sen var det bara att gasa mot sträcksegern...
Just saying... LOL
Vad vill du säga?

Mitt behov ligger i att framföra min skit-inställda bil säkrare med barn utan att behöver tänka på att parera överstyrningar ...

Just saying :?

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#17 Post by matsen »

Oj, oj. Det var verkligen inte så att jag menade att tyka dig personligen. Inte någon faktiskt. Jag försökt mest bara vara lite rolig.
Sorry.

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#18 Post by matsen »

Själv är jag superavis på din ride hieght. Vill också sänka min men det verkar ju asmeckigt att sänka i bak : (

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#19 Post by Karl Birgander »

Jag har i forntiden tagit med en kompis med en RX7 till en verkstad på öland för att ställa in chassi. Vi betalade för tiden på lyften med hjulinställningsutrustningen kopplad. Enligt det program det hade skulle bilen vara i princip okörbar. Det var den INTE. blev riktigt bra.

Summa: Läs på själv och fråga om du kan hyra utrustningen en timme?
Det har jag fått göra även senare, då kan man göra saker själv och få det som man vill ha det.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Hjulvinklar med sänkt chassis

#20 Post by Maxx »

Motorcentralen i Eskilstuna. Visserligen typ en timme från Stockholm, men prata med Tomas. Han kan ställa både Porschar och trackday-/race-/rallybilar. Tror de kan göra cornerweight men är inte säker på att de erbjuder den tjänsten officiellt. Har inte koll på vad de tar för en hjulinställning, ring och fråga.

Ett till alternativ är Levin racing. De gjorde den bästa inställningen jag haft hittills och de fick fria händer men anvisningarna ”ställ något lämpligt för Nürburgring”. :D Har inte koll på vad de tar heller.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#21 Post by Nahpets »

matsen wrote:Oj, oj. Det var verkligen inte så att jag menade att tyka dig personligen. Inte någon faktiskt. Jag försökt mest bara vara lite rolig.
Sorry.
:#cheers:

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#22 Post by Nahpets »

Maxx wrote:Motorcentralen i Eskilstuna. Visserligen typ en timme från Stockholm, men prata med Tomas. Han kan ställa både Porschar och trackday-/race-/rallybilar. Tror de kan göra cornerweight men är inte säker på att de erbjuder den tjänsten officiellt. Har inte koll på vad de tar för en hjulinställning, ring och fråga.

Ett till alternativ är Levin racing. De gjorde den bästa inställningen jag haft hittills och de fick fria händer men anvisningarna ”ställ något lämpligt för Nürburgring”. :D Har inte koll på vad de tar heller.
Har kontaktat Levin...

Jag har kollat in poolhems (http://poolhem.se/porsche/" onclick="window.open(this.href);return false;) och kontaktar verkstäder i närheten för att höra om det finns vettigt folk.

Någon som använt sig av Speed Auto teknik i Vällingby?

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#23 Post by Nahpets »

Karl Birgander wrote:Jag har i forntiden tagit med en kompis med en RX7 till en verkstad på öland för att ställa in chassi. Vi betalade för tiden på lyften med hjulinställningsutrustningen kopplad. Enligt det program det hade skulle bilen vara i princip okörbar. Det var den INTE. blev riktigt bra.

Summa: Läs på själv och fråga om du kan hyra utrustningen en timme?
Det har jag fått göra även senare, då kan man göra saker själv och få det som man vill ha det.
Tack för tipset men det är lite "too much for da senior"...

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#24 Post by safe »

Nahpets wrote:Skanstull däck har bytt ägare...
Kom på att Johan von berens numera jobbar på Mtech i Södertälje, om jag inte hört fel.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#25 Post by Cédric »

Magnus, köp ett set vågar, så kan jag hyra dom av dig sen, börjar bli dags att kolla CW nån gång :)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#26 Post by Janne J »

Toe och camber är ju rimligt enkla att mäta själv och exakta värden är inte speciellt intressanta. Är man på samma plats med samma metod så får man ganska bra repeterbarhet. Körkänslan är avgörande.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#27 Post by Eddie Varvstopp »

Jag har tidigare fått bilen ställd med agresiv Camber och toe in med låg bil så det går. Nu verkar det som kunskapen verkar dö ut :( .

Tänkte faktiskt testa om man kan själv. Hur svårt är det? Hur många gör det själv? Några tips?
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#28 Post by safe »

Eddie Varvstopp wrote:Jag har tidigare fått bilen ställd med agresiv Camber och toe in med låg bil så det går. Nu verkar det som kunskapen verkar dö ut :( .

Tänkte faktiskt testa om man kan själv. Hur svårt är det? Hur många gör det själv? Några tips?

Spänn upp två linor, en på varje sida. Mät från linan in till cenrum av hjulet och mellan linorna. Justera linorna tills linorna är exakt parallella med bilen.
Nu kan man mäta toe genom att mäta framkant och bakkant av fälg mot linan.

Enklast går det om man kan ta två pinnar, borra hål ute i ändarna på exakt samma ställe för att trä linona i.
Sedan tejpa fast pinnarna, så linorna blir parallella, fram ock bak på bilen i höjd med centrum kåporna.

Nu kan man rulla omkring bilen, ligga och åla på golvet, skruva i omöjliga vinklar, skrapa knogar, ha omåttligt kul helt enkelt. :)
Men är man noga så kan det bli riktigt bra.

Camber mäter man med vattenpass med två distanser fastlimmade med fälgens diameter emellan, och en millimeterstock.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#29 Post by Eddie Varvstopp »

safe wrote: .massa bra tips ...
Mätningen kan man nog reda ut om man är lite noggrann och dina tips är kalasbra. Vad jag är orolig för är bakvagnen och själva justeringen. Det är den de flesta går bet på. Och givetvis har jag specialverktyget.

En annan relaterad fråga är om höjdjusteringen på svärden påverkar vinklarna?
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjulvinklar med sänkt chassis

#30 Post by safe »

Eddie Varvstopp wrote:
safe wrote: .massa bra tips ...
Mätningen kan man nog reda ut om man är lite noggrann och dina tips är kalasbra. Vad jag är orolig för är bakvagnen och själva justeringen. Det är den de flesta går bet på. Och givetvis har jag specialverktyget.

En annan relaterad fråga är om höjdjusteringen på svärden påverkar vinklarna?
Höjden påverkar alltid camber i alla fall (antagligen toe också), frågan är om det är så mycket att man behöver bry sig, jag vet inte.

Om man lossar alla skruvar, ser till att allt är rent och uppsmort, filar bort rost och korrosion. Då är det relativt enkelt att justera. Detta baserar jag på 911an, men bakvagnen är i princip likadan.

Gör man inte detta och åker till lokala firman som tar 1500kr så kommer de bara säga att "Det går inte justera bakvagnen på dessa bilar, vet du!"
Är de lite seriösa så säger de att de kommer ta 1200kr/timmen för eventuella mer arbeten.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users