Page 1 of 3

Diverse elektriska problem

Posted: 2016-02-24 18:38:31
by Borken
Har investerat i en riktigt misshandlad stackars 924 -81 och behöver desperat hjälp med att reda ut en massa elektriska problem.

Den laddade i 10 minuter sen försvann laddningen lampan började lysa

Oljetryckslampan lyser konstant (mätaren anger bra tryck).

Helljusena funkar inte.. ett av extraljusena i kofångarn lyser konstant.

En fyrkantig röd varningslampa på mittkonsollen lyser, är det nån bromsvarningslampa kanske?

Bränsle pumpen går så fort man slår på tändningen?

Alla säkringar förefaller vara hela.

Var skall jag börja riva,jag antar att det är diverse jordpunkter som strular?

Re: Diverse elektriska problem

Posted: 2016-02-24 19:21:44
by [Bobo]
Ok.
Där har du ju lite att peta i...

Vi börjar väl uppifrån. QV-Janne, patand, Bathory eller Mathias924 kommer säkert rätta mig, men jag gör ett försök iallafall.
Något kanske jag har snappat upp under åren. :roll:

Den laddade i 10 minuter sen försvann laddningen lampan började lysa

Jag gissar att kablaget mellan generator och batteri har brunnit upp. Dom sitter jefligt dumt till under grenröret och om det skyddande höljet som ska sitta där är borta så skulle jag gissa att det tar ungefär 10 minuter för dom att brinna upp...

Oljetryckslampan lyser konstant (mätaren anger bra tryck).
Mätare är lögnaktiga jävlar. Jag skulle lita mer på oljetryckslampan

Helljusena funkar inte.. ett av extraljusena i kofångarn lyser konstant.
Felet kan sitta i rattstången eller i kablaget påväg fram till lyktorna.
Har du kollat vart kablarna leder?

En fyrkantig röd varningslampa på mittkonsollen lyser, är det nån bromsvarningslampa kanske?
Är det inte den som indikerar dåligt oljetryck?!

Bränsle pumpen går så fort man slår på tändningen?

Sitter det ett bränslepumpsrelä i bilen eller har den tidigare ägaren byglat reläet på något vis?

Alla säkringar förefaller vara hela.
Bra! :D

Var skall jag börja riva,jag antar att det är diverse jordpunkter som strular?

Börja med oljetrycket!
Om det är taskigt kanske dom andra problemen inte framstår som fullt så akuta längre...

Bobo

Re: Diverse elektriska problem

Posted: 2016-02-24 20:23:44
by Borken
Oljetrycket är OK, hade det vart under nivån för oljetrycksgivaren (lampan) så hade motorn skurit vid det här laget. Motorn och K-jetten verkar för övrigt vara det som är bra på bilen :)

Ska kolla efter kablaget till generatorn....
det enda som liknar ett bränslepumpsrelä är en jeflel med en extra säkring på och den verkade vid en första anblick vara frisk. Ska leta mer i morrn...

Den fyrkantiga varningslampan på mittkonsollen är något annat än oljetryck tror det är ett utropstecken i symbolen. Det sitter även en grön lika stor lampa under den röda... undrar vad F-n den är till för?

Re: Diverse elektriska problem

Posted: 2016-02-24 20:41:44
by Borken
Fast nu när jag läser om eländet så verkar varningslampan i mittkonsollen också vara kopplad till oljetrycket (om det nu inte är bromsvätsketrycket som avses) så du har rätt Bobo. Ska nog byta den givaren imorrn.

Re: Diverse elektriska problem

Posted: 2016-02-25 13:46:06
by Borken
Vetifan om jag blir klokare på elen. Tyckte bilen drog ur batteriet trots att laddaren låg på?
Mätte förbrukningen å den låg på 4,5 A utan nyckel och inget ljus.... spårade strömtjuven till säkring 10...

Men den ligger ju på X (i kopplingschemat) = spänning när tändningen är på fast inte när starten går.
Det skall inte kunna läcka där?

Några uppslag?

Sen hade nån tidigare stjärna kopplat en knapp till kallstartventilen, vad handlar det om? Trimmning :)

MVH
/Janne

Re: Diverse elektriska problem

Posted: 2016-02-25 14:01:55
by [Bobo]
Borken wrote: Sen hade nån tidigare stjärna kopplat en knapp till kallstartventilen, vad handlar det om? Trimmning :)

MVH
/Janne
Nja. Antagligen att den tidigare ägaren haft problem med styrningen till kallstartsventilen och gjort en "fullösning" för att få det att fungera hjälpligt.
Inte helt ovanligt i felsökningssyfte, men ibland sitter dom kvar lite längre...

Har för mig att det är dyrt att laga på riktigt.

Bobo

Re: Diverse elektriska problem

Posted: 2016-02-25 14:15:22
by [Bobo]
Kom på varför det brukar sitta en knapp till kallstarten.
Det har med ånglås att göra.
När bilen står efter att ha körts en stund kan man få problem med varmstart om man drabbats av ånglås.
Man måste byta tryckackumulator tror jag... Eller tvångsköra kallstartsventilen...

Bobo

Re: Diverse elektriska problem

Posted: 2016-02-25 18:41:50
by Borken
Jag tror att jag kan sakna en enhet till kallstarten, skall det finns nån form av pulsgenerator till kallstartsventilen? Hur ser kontakten ut i så fall?

Re: Diverse elektriska problem

Posted: 2016-02-25 18:45:26
by [Bobo]
Ljusblå kloss. Sitter på "baksidan" av insuget mot fördelaren till...

Bobo

Re: Diverse elektriska problem

Posted: 2016-02-25 19:01:11
by Borken
På pulsenheten alltså? Kallstartventil finnes..

Re: Diverse elektriska problem

Posted: 2016-02-25 20:04:53
by Borken
När jag sätter dit 10:an säkring så slår relät för kylfläkten till? WTF?

Re: Diverse elektriska problem

Posted: 2016-02-26 17:07:06
by Borken
Inga framsteg :( ska försöka jobba på att få helljuset att funka.
Är det vanligt att ljusknapp eller ljusswitchen pajjar?

Re: Diverse elektriska problem

Posted: 2016-02-27 17:44:31
by Borken
Fortsätter väl min monolog....

Idag ville inte bensinpumpen, jag hör att relät klickar till vid start men inget liv i soppapumpen den funkade för nån dag sen :)

Ett annat intressant fenomen är att oljetryckslampan slocknar när jag växlar till helljuset som inte funkar :P

Nåja, jag får ta en sak i taget.... Nån som vet om innanmätet från div gamla vw passar i rattstången, tänker främst då på tutfunktionen och kanske ljusväxlare å torkare...?

/janne

Re: Diverse elektriska problem

Posted: 2016-02-27 20:09:48
by Bathory
Är lite svårt att svara på vad som orsakar diverse problem.
Behöver nästan kika på det själv & mäta lite men det första man bör se över på våra bilar är jordpunkter.
Sen tycker jag att det låter som om säkringsdosan varit ur bilen & sedan inkopplad felaktigt när den återmonterades.
Har jobbat mkt med elen i dessa bilarna så om du vill ha hjälp är du välkommen att höra av dig till mig.

Mvh
Sven

Re: Diverse elektriska problem

Posted: 2016-02-27 20:14:38
by Borken
Du har förmodligen rätt, jag har själv haft säkringsdosan ute.....och jag är inte först.

En del av multikontakterna var tejpade för att sitta bättre i dosan...

Det jag funderar över är de lösa kontakterna, vilka ska sitta var? Några var märkta men resten vete F-n..

MVH
/Janne