Page 1 of 3

En otrolig historia

Posted: 2015-01-23 11:57:03
by Freddan_82
Här kommer en smått otrolig historia. Hoppas någon har tid o lust att läsa och kommentera.

I slutet av sommaren (2014) lämnade jag in min 944 n/a -85b hos en bilglasmästare. Bytet av vindrutan skulle ta 1-2 dagar från dess jag lämnade in bilen. Men när bilen lämnades in på den bokade tiden så hade glasmästaren inte fått hem vindrutan ifrån sin lev. De hade missat den i sin lev.
Nåväl, efter någon vecka kom iaf. rutan. Nu hade de plockat ut den gamla rutan och var beredda. Bra.
MEN då visar det sig att rutan inte alls såg ut som den borde i förhållande till listerna som sitter mot kaross resp. de utv. listerna på rutan. Något var fel. Nya lister beställdes men inte heller de passade.
Bilen blev stående längre och längre...
Innan Jul meddelas att det inte alls ska vara den ruta som tagits hem till min -85b. De har upptäckt att det ska vara en -89's ruta med list på min bil. Chassienumret säger att det är en -85b, likaså alla papper på bilen. Men det är alltså en -89 enligt glasmästaren som pratat med flera inom Porsche bland annat.

Detta skapar ju en stor osäkerhet när man tänker på alla reservdelar som man kommer att inhandla. Om man nu köper delar avsedda för en -85b men det är en -89... Vad skiljer egentligen en -85b ifrån en -89 någon som vet? När jag kolla på en fransk porsche reservdelssite på nätet där jag handlat en del så kan man välja att sortera delar på årsmodell följt av motormodell osv. Men om man väljer -89 så finns ju inte ens 2.5l motorn representerad men det är ju en sådan motor jag har i bilen. Fanns inte den motorn -89 blir ju denna soppa ännu konstigare.

Någon som tror sig veta hur det kan ligga till? :shock:

Re: En otrolig historia

Posted: 2015-01-23 12:28:42
by Bathory
Låter väldigt underligt.
Kan karossen vara -89a men någon bytt chassinummer?
Kolla där numret är instansat & försök se om det verkar manipulerat på nått sätt.
Långskott men man vet aldrig.
Sen att det skulle skilja på 85b & 89ans ruta tycker jag låter fel men vad vet jag.

Sven

Re: En otrolig historia

Posted: 2015-01-23 12:35:51
by [Bobo]
Om det är en 89:a så skulle det väl vara en S2?
Det skiljer en hel del på smådelar mellan tidigare 944 och S2, så det skulle inte förvåna mig om rutan är annorlunda. Jag hade antenn i min ruta t.ex...

Men varför skulle det sitta en 2,5l i den isåfall? :?
Har du delat baksäte?

Bobo

Re: En otrolig historia

Posted: 2015-01-23 13:17:11
by Freddan_82
Hej!

Jo antenn i rutan är det på min men det var det ju redan på -85b också.

En S2 kaross är det ju inte då jag har N/A stötfångare osv. Och motorn är ju en 2.5l , 163hk.

Re: En otrolig historia

Posted: 2015-01-23 13:21:20
by patand
89 fanns ingen "vanlig" 944, bara 944 S2 och 944 Turbo så vitt jag vet. :)

Kan möjligen vara så att du har en 89:ans kaross (front, skärmar osv hör inte till karossen som sådan utan kan lätt flyttas mellan olika karosser) med ändrat chassienummer pga 85:an som chassienumret kommer ifrån blev krockad eller liknande. Känns osannolikt förstås, men konstigare saker har ju hänt.

EDIT: Sen är ju frågan om det verkligen ska skilja något på rutan mellan en 85b och en 89:a. Var det inte mellan 85:a och 85:b som infästningen av rutan gjordes om?

Re: En otrolig historia

Posted: 2015-01-23 13:24:46
by Bathory
patand wrote:89 fanns ingen "vanlig" 944, bara 944 S2 och 944 Turbo så vitt jag vet. :)

Kan möjligen vara så att du har en 89:ans kaross (front, skärmar osv hör inte till karossen som sådan utan kan lätt flyttas mellan olika karosser) med ändrat chassienummer pga 85:an som chassienumret kommer ifrån blev krockad eller liknande. Känns osannolikt förstås, men konstigare saker har ju hänt.
Det var precis det som jag försökte säga :oops: :lol:
Kanske inte så bra på att uttrycka mig :oops: :roll:

Re: En otrolig historia

Posted: 2015-01-23 13:27:15
by patand
Bathory wrote:Det var precis det som jag försökte säga :oops: :lol:
Kanske inte så bra på att uttrycka mig :oops: :roll:
Det var nog det du sa också... jag läste inte så noga tror jag. :oops: Men nu har säkert budskapet nått fram när vi repeterat det! :lol:

Re: En otrolig historia

Posted: 2015-01-23 14:27:34
by Partagas
Förutom S2 & turbo fans det även en "vanlig" Na (ej S2) för modellåret 89.
En sån har jag, där är motorn på 2,7l... Nån form av bastard mellan tidiga Na/S/S2.
Blocket har samma borr som S2 men kortare slag (eller om det var viceversa). Och bara 8 ventiler.

Modellen fanns bara 88-89. Dock har den den äldre fronten (ej S2 eller turbo).
Tror dock inte rutan var unik för denna modell.

Re: En otrolig historia

Posted: 2015-01-23 15:21:53
by [Bobo]
Så här står det på wikipedia. Och där stämmer allt varje gång...

1982 - 1987 944 2.5L 150 hp (112 kW)
1988 944 2.5L 158 hp (118 kW)
1987 - 1989 944S 2.5L 190 hp (142 kW)
1989 944 2.7L 165 hp (123 kW)
1989 - 1991 944S2 3.0L 208 hp (155 kW)
1985 - 1988 944 Turbo (951) 217 hp (162 kW)
1988 - 1991 944 Turbo S (951S) 250 hp (186 kW)

Bobo

Re: En otrolig historia

Posted: 2015-01-23 18:20:40
by melander
[Bobo] wrote:Så här står det på wikipedia. Och där stämmer allt varje gång...

1982 - 1987 944 2.5L 150 hp (112 kW)
1988 944 2.5L 158 hp (118 kW)
1987 - 1989 944S 2.5L 190 hp (142 kW)
1989 944 2.7L 165 hp (123 kW)
1989 - 1991 944S2 3.0L 208 hp (155 kW)
1985 - 1988 944 Turbo (951) 217 hp (162 kW)
1988 - 1991 944 Turbo S (951S) 250 hp (186 kW)

Bobo
Och vart tog den här 163-hästarn vägen som alla pratar om? :roll:

Håkan, att kalla din motor för bastard tycker jag är taskigt. Blocket är ju oerhört eftertraktat för de som vill bygga 3L turbo då det är som du säger, samma som S2 (alltså 3L blocket) men med skillnaden att 8v toppen passar utan modifikationer :#drool:

Sorry for OT!

En otrolig historia

Posted: 2015-01-23 19:28:56
by Freddie_81
Bobo, din lista är väl någon Amerika spec? Dom brukade ju ha några hästar färre?

Re: En otrolig historia

Posted: 2015-01-23 19:55:29
by [Bobo]
Freddie_81 wrote:Bobo, din lista är väl någon Amerika spec? Dom brukade ju ha några hästar färre?
Wikipedias lista om jag får be. :wink:
Det är säkert en amerikansk lista. Men bilen kan ju mycket väl vara amerikansk den också. Eller japansk.
Framgår inte varifrån bilen är importerad. Utgår ifrån att den inte är svensksåld. :?
För om den är svensksåld borde det väl inte vara några problem att ta reda på vad det är som står i garaget?

Bobo

Re: En otrolig historia

Posted: 2015-01-23 20:06:09
by Freddan_82
Hmm...

Den är importerad ifrån Holland där den också såldes ny.... Om man nu vågar tro på det :-)

Man har ju hört mkt om skumma importbilar men denna importerades av samma ägare som bodde i Holland. Så varför skulle man mygla med en bil som man själv brukat och som man tänker fortsätta bruka i det nya landet dit man flyttar.

En lustig soppa hur som helst. Hoppas jag får bilen tillbaka snart iaf. 5 månader för ett rutbyte måste ju kvala in som något slags rekord :-)

Re: En otrolig historia

Posted: 2015-01-23 21:07:42
by Henka_E
Enligt PET så är det samma ruta från 85B till 968...

Re: En otrolig historia

Posted: 2015-01-23 21:17:15
by Freddan_82
Ja så har jag bestämt för mig att jag kom fram till förut när det började strula hos denna glasmästaren. Vet inte vad man ska tro egentligen. Känns ju ganska onormalt att man har bilen inlämnad i ett halvår för ett standard rutbyte.