Page 1 of 1

Hmm... hur mycket batteri drar ett larm egentligen?

Posted: 2010-02-09 14:41:54
by SebStein
Tjena!

Har ju min 968CS i garage nu över vinter och har den larmad där den står. Imobilizern är ju på då åxå.

Men om den bara står så i två veckor med fulladdat batteri så är batteriet HELT tomt!

Drar ett larm så mycket batteri?

mvh Sebbe

Re: Hmm... hur mycket batteri drar ett larm egentligen?

Posted: 2010-02-09 14:51:34
by maverick
SebStein wrote:Tjena!

Har ju min 968CS i garage nu över vinter och har den larmad där den står. Imobilizern är ju på då åxå.

Men om den bara står så i två veckor med fulladdat batteri så är batteriet HELT tomt!

Drar ett larm så mycket batteri?

mvh Sebbe
Det har jag mycket svårt att tro!
Min bil kan stå längre i vinterkylan och starta finfint.

Posted: 2010-02-09 15:03:13
by Mårten
Det kan inte vara rätt, min kan stå med immobilizer + radiobackup mycket längre utan att tveka vid start.
Tips, kolla lampan till handskfacket, den brytaren är lite sliten på min och ibland slocknar inte den lampan och då drar det mer ström.

Posted: 2010-02-09 15:26:27
by SebStein
Jo, jag tycker åxå det verkar lite skumt, därav frågan. Skall kolla lampan i hansktfacket. Eftersom det är en riktig CS med "extra inget" eller "minusmeny" så har den ju inge så mycket sånt el-junk som kan stå och tjuva ström.

Kopplar alltid loss frönten på stereon åxå, ha ju en liten röd diod som märker knappen. :)

Nåja, får kolla lite närmare på det. Tack för hjälpen.

/Sebbe

Posted: 2010-02-09 15:59:35
by makkanftw
Felsökning av tjyvström är ju rätt enkel. Koppla loss en pol på batteriet och mät strömmen mellan polen och kabeln (A). Ryck sen en säkring åt gången så ser du snabbt vad som är boven (om det inte bara är ett slitet batteri).

Posted: 2010-02-09 19:18:19
by Highway
Mitt tips är att skaffa en Ctec underhållsladdare grymt bra för batteriet :D

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =146587070

Posted: 2010-02-09 21:24:20
by SebStein
Highway wrote:Mitt tips är att skaffa en Ctec underhållsladdare grymt bra för batteriet :D

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =146587070
Har en c-tek laddare och kör den ibland. Men vill inte ha den på jämt, så jag tog bort den för ca 2 veckor sen. Räckte för att batteriet skulle vara slut..

Blir att köra c-tek hela tiden.

/Seb

Posted: 2010-02-09 21:38:19
by Highway
Eller så laddar du batteriet fullt och kopplar ur det, det har funkat för mig ett par vintrar

Re: Hmm... hur mycket batteri drar ett larm egentligen?

Posted: 2015-09-19 10:00:31
by snoddas1980
Jag har samma problem med min 944 -84:a men da har ju satt alla minus anslutningar lättilgängligt i motorrummet men de argar fint där mm. Så i vinter ska jag ge mig på de jordanslutningarna jag kan hitta för de bidrar nog med ökat övergångsmotstånd och ökad elförbrukning. Så jag tror en kombination av dåliga anslutningar och "tjuvar" gör det extra svårt. Märker att har jag haft igång mitt larm, slår ifrån det och sen ska starta så är där något i larmet som inte vill för spänningen i startögonblicket blir för låg och det tror jag jag beror på för högt motstånd i kablage tillsammans med "tjuvar". Men det här är bara tankar och funderingar från min sida har inte provat det i praktiken än.

Re: Hmm... hur mycket batteri drar ett larm egentligen?

Posted: 2015-09-19 10:09:30
by QV_
Det finns lite att reda ut här.

Bara för att ett batteri är "fulladdat" och att bilen startar betyder inte att batteriet har full kapacitet.
För att kolla strömen så lossar men på muttern till ena polen.
Innan man tar bort den lägger man ampermätaren på batteripolen och polskon.
Nu lyfter man bort polskon och ser hur mycket ström det går igenom.

10 miliampere förbrukar 0,01A *24 = 0,24Ah per dygn = 7,2 Ah i månaden vilket alltså är i mesta laget om bilen skall starta efter en 5-6 månader.

/Jan