Porsche 944, högtrycksturbo

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#17 Post by xanlar »

newkie wrote:Förstår inte varför du är ute efter ett speciellt tryck. Det är ju ändå flödet som styr hur mycket effekt du kan ta ur.
Ökad tryckskildnad => ökat flöde.

Förstår din poäng men det är oftast dyrare, jobbigare och mer omfattande att öka flödet än att öka trycket för att uppnå en viss moderat effekt.

För högre effektuttag är det ju värt att effektivisera genom att öka flödet men om man bara siktar på 250-300hk ser jag ingen anleding att plöja ner massa pengar på portning osv på en så pass billig bil
Andreas Larsen

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#19 Post by xanlar »

newkie wrote:Flödet styr ju naturligtvis alltid hur mycket effekt man tar ur det är ju ändå Luftmängd per tidsenhet. Det styr i sin tur hur mycket brännsle som tillsätts. Ökat tryck ger alltid minskat flöde vid konstant lufttillförsell .
Det du säger stämmer helt klart om det inte vore för en liten detalj. Det är inte konstant lufttillförsel. Luft är ett kompressibelt medium vilken gör att vid ett högre tryck får man högre flöde genom motorn. Hudrauliken är därför tyvärr svårtillämpad för bilmotorer. Högre tryck ger högre fylldnadsgrad i cylindrarna, mer syre per cm3, vilket kräver mer bränsle => högre effekt.

Det som oftast bottnar en turbo är inte att den inte orkar bygga upp tryck utan att den inte orkar bygga upp tryck utan att värma luften för mycket. Det är då man behöver byta till större turbo. Varm luft tar ju mer plats => mindre syre per cm3. Det är stor skilldnad, tänk när du kör en sval morgon eller mitt på en sommardag. Effektskilldnaden märks verkligen.

Du har ju rätt i att det är en konstig formulering eftersom vilken turbo som hellst klarar ett bar. det är bara temperaturen som skiljer, men jag antog bara att författaren inte är så insatt. om han inte provar så lär han sig ju aldrig så jag tycker det är jättekul om han sätter igång med detta.

Kul att du är maskinare=) var läste du? själv har jag läst 3 år på programmet på chalmers så har ett par kvar. Känns som det är en del maskinare på forumet :D
Andreas Larsen

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]