Turbo konvetera. Bör tänka på vad?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Buddah
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2009-05-24 17:49:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#17 Post by Buddah »

Var hittar jag priser osv på dessa kolvar?

vill inte att det ska vara enkelt. :) har för mycket fritid som det är :) det ska ta tid, inget som ska göras över en natt. om utseende kommer i andra hand, insidan som räknas ;) N/A bilarna är inte speciellt ful dom heller :)

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#19 Post by bergodalvana »

Kolla med Sandén, han har säkert kolvar liggande. :)
newkie wrote:Förstår mig bara inte på idén att turbokonvertera en bil som redan finns en turbomodell av :P Speciellt om det det inte sitter i pengar utan snarare att man bara vill ha saker att göra :P
Aldrig lekt med Lego? :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#20 Post by Pehr Johnsson »

bergodalvana wrote:Kolla med Sandén, han har säkert kolvar liggande. :)
newkie wrote:Förstår mig bara inte på idén att turbokonvertera en bil som redan finns en turbomodell av :P Speciellt om det det inte sitter i pengar utan snarare att man bara vill ha saker att göra :P
Aldrig lekt med Lego? :)
Just det. För många är ju skruvandet och förbättrandet av bilen själva resan. Att köra bilen är inte så vilktigt....
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Buddah
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2009-05-24 17:49:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#21 Post by Buddah »

Pehr Johnsson wrote:Just det. För många är ju skruvandet och förbättrandet av bilen själva resan. Att köra bilen är inte så vilktigt....
Nästan rätt :) att veta att det är Jag som skapat denna bil efter eget tycke och att sen köra bilen är ännu mer tillfredsställande :)

User avatar
TobbeG
S-Poster
Posts: 200
Joined: 2007-08-14 17:01:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#24 Post by TobbeG »

Buddah wrote:

ska vi säga ett mål på 300hk+ då?
928S 84- , 310 Hk om inte allt för många sprungit ut på grönbete :wink:

Många elmotorer att plocka bort, då är bilen inte så tung längre... Så slipper du även dikussionen om turbo/na front

// Tobbe
--------------------------------------------
-Porsche 951 -86 Skalman http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... en#p218866

Porsche 928s -84 Guldfisken http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=21866
-Porsche 944 N/A -84 -Såld

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#25 Post by Pehr Johnsson »

TobbeG wrote:
Buddah wrote:

ska vi säga ett mål på 300hk+ då?
928S 84- , 310 Hk om inte allt för många sprungit ut på grönbete :wink:

Många elmotorer att plocka bort, då är bilen inte så tung längre... Så slipper du även dikussionen om turbo/na front

// Tobbe
Fast då får man ju oftast dras med automatlåda också.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#26 Post by makkanftw »

Pehr Johnsson wrote:
TobbeG wrote: 928S 84- , 310 Hk om inte allt för många sprungit ut på grönbete :wink:

Många elmotorer att plocka bort, då är bilen inte så tung längre... Så slipper du även dikussionen om turbo/na front

// Tobbe
Fast då får man ju oftast dras med automatlåda också.
Nåt får han väl ha att bygga om så han blir nöjd? :D

Buddah
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2009-05-24 17:49:10
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#27 Post by Buddah »

Om blocket är det samma som Turbo bilen. Om turbon ska bytas, intercooler ska bytas, sprut bytas, kolvar bytas, stakar, kam osv? vad är då billigare med tubo bilen?

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#29 Post by Pehr Johnsson »

Sen har man ju bättre bromsar och kopplig i turbon från start.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#30 Post by Maxx »

Plus att en turbokonverterad obesiktningsbar 944 torde bli tämligen svårsåld och knappast öka i pris jämfört med en standard 944.

En uppgraderad 944 turbo däremot är antagligen lättare att sälja och möjligen även gå att få ut lite mer för än vad man köpte den för (lite beroende på hur välbyggd nya motorn är och hur bilen är i övrigt).

Om det nu är hästkrafter som har högsta prioritet, varför inte välja en lämpligare bil i 944:ans prisklass? :roll:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]