Page 1 of 2

Byte kulbult/bärarm!?

Posted: 2004-10-12 20:09:50
by Niclas Ericsson
Hejs,
är det någon som har erfarenhet av dessa "ombyggnadssatser" för kulbult/spindelled?

http://www.rennbay.com/balljoint.html

Jag är på väg att prova något av "kiten" istället för att byta hela bärarmen.

All info/synpunkter rörande "kiten" eller byte av bärarm/kulbult av intresse!

Mvh. Niclas

Posted: 2004-10-14 13:04:16
by Niclas Ericsson
Lämnar alla bort bilen då detta fel inträffar? :shock:

Posted: 2004-10-14 13:06:17
by Amoz
Hej.
Önskar jag kunde hjälpa dig, men jag har ingen erfarenhet av detta problem..

/Johannes

Posted: 2004-10-14 13:18:37
by 944_Driver
Den här möjligheten har väl inte funnits så länge så ingen av hardcore diy-folket kanske har haft behov ännu? De lite fegare :P kanske fortfarande köper hela renoverade armar från sanden eller nån annan.

//Magnus

Posted: 2004-10-14 14:08:07
by Niclas Ericsson
944_Driver wrote:Den här möjligheten har väl inte funnits så länge så ingen av hardcore diy-folket kanske har haft behov ännu? De lite fegare :P kanske fortfarande köper hela renoverade armar från sanden eller nån annan.

//Magnus
Nej, det kan ju vara sant förstås. Ska man bli den första i Svedala med att prova något sånt då tro...
Sanden ville inte direkt gå in på hur han gjorde för att renovera dem (kan jag iofs förstå), jag får nog ta loss bärarmen och kika på hur konstruktionen ser ut innan jag går vidare.

Posted: 2004-10-14 14:21:37
by Anders Larsson
Jaå det bör väl inte vara såå bökigt att byta kulbulten egentligen...

Andra vanliga kulbultar brukar ju antingen vara gängade eller bultade eller nitade i bärarmen...lättaste att byta är ju dom med 3 småbultar.

På denna är det väl annan konstruktion kanske,jag har inte kollat heller.

Jag har också bytt på en annan bil där den satt pressad + en liten svetsträng..ersättningsleden hade istället en annan konstruktion med en stor gängad ring som man drog åt på ovansidan.

Det finns säkert med en instruktion med ersättningsleden hur orginalet bäst ska avlägsnas så det behöver du nog inte räds :D

Däremot måste du ju sen skriva här hur du gick tillväga för att byta :d=:

Posted: 2004-10-14 15:55:20
by Niclas Ericsson
Anders Larsson wrote: Det finns säkert med en instruktion med ersättningsleden hur orginalet bäst ska avlägsnas så det behöver du nog inte räds :D

Däremot måste du ju sen skriva här hur du gick tillväga för att byta :d=:
Inte räds jag själva förfarandet inte...men jag vill ju ha den bästa kompromissen avseende kvalitet och pris.

PCS tar 4951 kr för en bärarm... :?

Posted: 2004-10-14 17:07:03
by Pär Hylander
Jag bytte min senaste bärarm ca 1 månad innan jag såg det om denna utbytbara första gången :-/, annars hade jag provat den.

Kompromissen är att köpa en renoverad av Sanden, ca 2000 kr eller så.

Posted: 2004-10-14 17:49:52
by Highway

Posted: 2004-10-14 18:30:27
by Anders Larsson
Highway wrote:Detta kanske kan vara något


http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... &id=81&c=4
Joo byte av lämkarmsbussningarna samtidigt med spidelleden är väl inte fel..och även hårdare som i länken där det väl är byte på bil före 85...känner igen länkarmarna från Golf 8)

Posted: 2004-10-15 11:33:53
by Niclas Ericsson
Highway wrote:Detta kanske kan vara något


http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... &id=81&c=4
Ja. sådana bussningar kanske kunde vara något. Hur är det med hållbarheten på dom där "plastbussningarna"? Gummi torde ju ändå hålla längre.

Posted: 2004-10-15 11:39:31
by Pär Hylander
Niclas Ericsson wrote:
Highway wrote:Detta kanske kan vara något


http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... &id=81&c=4
Ja. sådana bussningar kanske kunde vara något. Hur är det med hållbarheten på dom där "plastbussningarna"? Gummi torde ju ändå hålla längre.
Jag vet inte så mkt om hållbarheten (minst 3 säsonger på min bil), men man har sådana bussningar för att få bättre känsla på banan. Nackdelen är sämre vibrationskomfort och rätt högt knirrande vid fjädringsrörelser.... moa inget för en gatbil IMHO

Posted: 2004-10-15 17:32:27
by H.Magnusson
Är inga problem att byta själv, det enda som är lite jobbigt är att få ur den gamla låsringen som ser ut som en segersäkring utan hål, gjorde detta för flera år sen, utan press.

Posted: 2004-10-17 19:52:40
by Niclas Ericsson
H.Magnusson wrote:Är inga problem att byta själv, det enda som är lite jobbigt är att få ur den gamla låsringen som ser ut som en segersäkring utan hål, gjorde detta för flera år sen, utan press.
Menar du att "orginal" sitter det en slags segersäkring som låser bulten i sitt läge? Hur pass hårt satt bulten efter att du lossat säkringen?

Jag försöker bara bilda mig en uppfattning om vilken lösning jag ska välja innan jag skruver ner grejerna.

Posted: 2004-10-17 19:55:10
by Niclas Ericsson
Pär Hylander wrote:
Niclas Ericsson wrote: Ja. sådana bussningar kanske kunde vara något. Hur är det med hållbarheten på dom där "plastbussningarna"? Gummi torde ju ändå hålla längre.
Jag vet inte så mkt om hållbarheten (minst 3 säsonger på min bil), men man har sådana bussningar för att få bättre känsla på banan. Nackdelen är sämre vibrationskomfort och rätt högt knirrande vid fjädringsrörelser.... moa inget för en gatbil IMHO
Jo, jag förstår att det blir att ge avkall på komforten om man skulle sätta dit såna. Dock så blir det lite bättre känsla i grejerna. Bilen är i första hand en gatbil så jag försöker nog jaga rätt på nya gummiditon istället.