Instruktioner/tips för att montera en Gemballa frontläpp?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
krasse
S-Poster
Posts: 144
Joined: 2006-07-02 21:39:42
Telefon: 0708177914
Bilmodell: 944 S2 Cabriolet
Årsmodell: 1989
Location: Värmdö
Contact:

#16 Post by krasse »

Drifter, längden behövs eftersom gamla spoilern har skruvar i framkant och den nya är betydligt tjockare (minst 5 cm). Därför valde jag att skruva rakt igenom den nya med två hål per skruv, ett hål närmast karossen och ett hål genom den plana ytan närmast vägbanan. Hålen närmast karossen måttades efter den gamla spoilern som jag lade upp och ner
Slå en signal om du har några frågor.
Krasse 0708 17 79 14

User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

#17 Post by JDr »

Jag monterade min för 15min sedan och jag använde samma skruvar som satt i den gamla.
De "grova" märken som syns är precis där som de ska vara. Borrade med 10mm hål underst och 4,5mm hål där skruvarna ska sitta.
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

User avatar
drifter7508
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-07-09 16:32:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Avesta
Contact:

#18 Post by drifter7508 »

Hmm... okej. =) Jag har fortfarande inte fått på min. Så du körde inte med 6.5 cm skruv och körde 2 hål per skruv som Krasse?

Så du borrade precis i centrumet av de grova märkena
och det funkade?
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657

User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

#19 Post by JDr »

Förstod inte hur Krasse menade men visst blir det två hål per skruv. Ett litet där skruven sitter och ett STORT under det för att få igenom skruvmejseln. Det stora kan gott vara större än det 10mm som jag borrade. Hålet syns ju bara om man ligger under bilen.
Jag har inte monterat fast den stora plåt/plasten under motorn ännu.(ska rengöra den och motorn först)
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

User avatar
drifter7508
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-07-09 16:32:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Avesta
Contact:

#20 Post by drifter7508 »

Ha ah, ja F-n detta är det mest förvirrrande jag varit med om. Polaren och jag borrade igår i alla fall.
Vi körde på: stora hål på undersidan och små på ovansidan. Stora hålen för att få igenom skruvmejseln
och komma åt dem små hålen där originalskruvarna kommer sitta.

Nu borrade min stressade polare riktigt illa... så jag får se ifall detta kommer stämma nu.

Hade bara någon sagt det uppenbara att dem markeringar som sitter på Sanden spoilern är
hålen som skall borras ut och passar, så vore ju saken ur världen för länge sedan =)

JDr.... räcker det inte med att fästa spoilern runt kanterna??
Eller hur menar du med "Jag har inte monterat fast den stora plåt/plasten under motorn ännu" ?
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657

User avatar
drifter7508
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-07-09 16:32:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Avesta
Contact:

#21 Post by drifter7508 »

Så, nu har jag äntligen fått dit min läpp. Ett tips till alla som köper Sanden varianten.
De grova märkena som sitter på den är de hålen som skall borras upp. De passar alldeles utmärkt.
Så man behöver inte mäta någonting. De stora hålen på undersidan är till för att köra upp skruvmejseln genom.
De små på hålen ovansidan fäster man skruvar i originalstorlek med brett huvud som montageskruv har.
Alltså inga toklånga 6,5 cm skruvar är att rekommendera! =)

Köp gummipluggar på Würth att täcka igen de stora hålen på undersidan när du är klar
med montaget så att det inte kommer in grus, snö etc.
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#22 Post by bill b »

Det var ju skönt att det löste sig för dig Drifter! Nu vill vi, som ännu inte köpt läppen, bara ha en bild att dräggla över också :)
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

User avatar
drifter7508
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-07-09 16:32:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Avesta
Contact:

#23 Post by drifter7508 »

Kolla min biltråd för dräggelbilder. =)

Gillar man att leka fiskdamm så är denna sysselsättning ett utmärkt
substitut då man minst ett 50 tal ggr får fiska ut skruvar med magnetarm
som man garanterat tappar av magnetskruvmejseln
då man ska försöka pricka in dem genom de stora hålen till de
lilla i överkanten. :D
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657

User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

#24 Post by JDr »

Jo det borde nog räcka med alla skruvar runt kanten. Gissar bara på att det nog är ganska mycket luft under bilen som kan göra att läppen skakar/vibrerar en del.

Har även lagt upp en bild i min biltråd. (kanske inte så mycket dräggel-bild men ändå en bild)
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

User avatar
krasse
S-Poster
Posts: 144
Joined: 2006-07-02 21:39:42
Telefon: 0708177914
Bilmodell: 944 S2 Cabriolet
Årsmodell: 1989
Location: Värmdö
Contact:

#25 Post by krasse »

Genomgående montageskruv från Claes Ohlssons 4,2x65 ger en något större anläggningsyta samt enklare montage/demontage. De 2 hålen per skruv ska vara samma dimension som skruven och skruvskallen blir då synlig. Skruvskallen tar nu upp många stötar från vägbulor.

Bifogar ett "förtydligande" kort.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
A944T
Turbo-Poster
Posts: 727
Joined: 2005-09-11 17:28:55
Bilmodell: 944 Turbo S
Location: Stockholm
Contact:

#26 Post by A944T »

Jag och Petrus satte tillbaka hans läpp igår och hans dotter tog en massa bilder. PM:a honom så får du säkert bilderna. Eller så lägger han upp det nånstans... =0)
// Andreas - Porsche 944 Turbo S+ -88

www.eightball.se ~ www.speed-autoteknik.se ~ www.creceria.com ~ www.jesperracing.se

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#27 Post by Pehr Johnsson »

krasse wrote:Genomgående montageskruv från Claes Ohlssons 4,2x65 ger en något större anläggningsyta samt enklare montage/demontage. De 2 hålen per skruv ska vara samma dimension som skruven och skruvskallen blir då synlig. Skruvskallen tar nu upp många stötar från vägbulor.

Bifogar ett "förtydligande" kort.
Om du monterar på det viset så borde det ju bli ganska dåligt tryck på skruvarna, är det inte då risk att de kan lossna? En annan sak borde ju vara att läppen kan flexa lite och det kanske är risk att den spricker?

Det vore väl bättre om man la distanser mellan läppens övre och undre halva?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
krasse
S-Poster
Posts: 144
Joined: 2006-07-02 21:39:42
Telefon: 0708177914
Bilmodell: 944 S2 Cabriolet
Årsmodell: 1989
Location: Värmdö
Contact:

#28 Post by krasse »

Att det skulle flexa mer tror jag verkligen inte. Tvärtom känns det oerhört stabilt och jag tror att materialet belastas mindre än om man bara fäster i den relativt tunna kanten som dessutom ser rätt ömtålig ut.

Monterar man distanser eller fyller ut tomrummet med t.ex någon slags foam, bör det inte kunna bli mer stabilt.

Berg
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-07-04 05:34:16
Bilmodell: Golf -10
Location: Blekinge
Contact:

#29 Post by Berg »

Har monterat en frontspoiler idag. Var lite meck med att få dit skruvarna utan att tappa dom på insidan. Kom på ett sätt som fungerade bra. Jag monterade skruvarna med spoilern borttagen från bilen. Då gick det bra att trä i dom från baksidan ihop med en stor bricka. För att de inte skulle trilla bort från borrhålen i spoilern satte jag på tunna brickor som precis passade på skruvarna från utsidan (i montageplanet). Därefter gick det bra att styra in respektive skruv mot hålen i stötfångaren vid monteringen. Använde en domkraft under för att reglera höjden på spoilern.

snugge
Turbo-Poster
Posts: 808
Joined: 2007-03-05 02:13:14
Bilmodell: volvo

#30 Post by snugge »

plockade bort min "läpp" i helgen, satt just å funderade på vilket helvete det blir att få tillbaka skruvarna... bra tips berg. ska prova det när det blir dax att sätta tillbaka den!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]