944na + E85 = Sant, 0,92L/Mil Nu med SNYGGA dekaler!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#76 Post by FekZen »

Tack för posten Bosse! Intressant att intresset börjar poppa upp även i andra länder. Sjukt nog är intresset för E85 svagare/mer obeprövat i tyskland än sverige (baserat på det jag hört från de jag känner i tyskland) brukar alltid vara tvärt om när det gäller bilgrejer. Nu gissar jag att ditt forum kanske inte är i tyskland, men ren jämförelse bara.

Är det några intressanter på E85 optimerat trimchip i forumet, så kan vi se till att ordna även det. Bara att skriva PM till mig för vidare diskussion kring det.

Mvh
Adde Fekzen
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
Andreas G
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-07-22 19:56:02
Bilmodell: 951 -86 951 -91
Location: Uddevalla
Contact:

#77 Post by Andreas G »

Jag har varit lite frånvarade, mer än vanligt alltså, men jag har nu fixat bilder och lite svar som kanske kan glädja fler än våran vän Anders.
-hoppas att det är ok att jag klistrar in ditt PM!?
ajan wrote:Hej Andreas!
Hoppas din E85 konvertering fortfarande går bra. Jag har läst din tråd flera gånger.
:D :D :D

-Yes!

Om du har möjlighet vore jag väldigt tacksam om du kunde ta en bild på ditt motorrum. Vore mycket trevlig att se var/hur du monterat in prylarna.
-Japp det skall jag.

Jag tänkte kanske nöja mig med MSD 6A och inte Msd Digital-6 Plus. Har du någon erfaranhet av andra MSD produkter?

-Jag har även en DIS 2 till våran Hyundai Elantra, grejerna fungerat fint, man kan öka på elektrodavståndet rätt mycket med ett MSD system eller liknande. längre gnista, bättre antändning som behövs då etanolen inte tänder lika lätt som "fulbränsle" :wink:

Du behövde inte någon adapter för varvräknaren väl? Du använde inte heller den magnetiska pickupen utan anslöt den vita kabeln?

-Nix, inget extra


Tacksam för lite mer info, inför vinterpulet.

Bästa hälsningar / Anders
-Jag är jätteglad för att kunna hjälpa till, dock har tiden har inte varit på min sida.
-Kapellmakakare på regniga västkusten = bråda dagar.
Andreas


Ps. Beklagar rödsticket på den 4 nedre bilderna. Ds.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-951
Pcs 9472

User avatar
ajan
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2007-06-19 10:49:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#78 Post by ajan »

Tackar och bockar Andreas. Perfekt. Tändsystemet på sparkhyllan :-) Ja där lär det ju inte bli varmt av motorn iaf ;-) Tack så jättemycket för bilder. Var på Brostugan (Sthlms-träff) med många 944:or ikväll. Och det blev en del snack om din konvertering. Så Adde, du kommer nog få höra fler förfrågningar på chip. :D
Mvh / Anders

Min bil: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12101

Garaget: http://www.944sverige.com/forum/album_personal.php?user_id=2980

User avatar
ajan
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2007-06-19 10:49:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#79 Post by ajan »

Petrus och övriga:
Hittade följande text med tanke på våran diskussion på Brostugan

'Bilar som tillverkats före 1987 kan redan idag konverteras lagligt bara man sedan registreringsbesiktigar dem. För att bygga om bilar som tillverkats 1987 eller senare måste man dock idag söka särskild dispens hos vägverket för varje enskild bil. Ansökningsproceduren är kostsam och tidsödande och dispenser medges mycket sällan.'

Hela texten, länk: http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?avdn ... mber=75394

Petrus, du skulle väl besiktiga din bil snart. Du kan väl höra med besiktningsmannen samtidigt?
Last edited by ajan on 2007-08-08 20:54:20, edited 2 times in total.
Mvh / Anders

Min bil: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12101

Garaget: http://www.944sverige.com/forum/album_personal.php?user_id=2980

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#80 Post by Petrus »

ajan wrote:Petrus, du skulle väl besiktiga din bil snart. Du kan väl höra med besiktningsmannen samtidigt?
Först vill jag tacka alla som har varit med om denna tråd. Mycket intressant läsning. Har faktiskt gjort en PDF om det hela.

Jag har precis haft ett långt samtal med SBP.
En konverterad bil går ej att ombesikta i dagsläge. Dock finns det ett förslag från den nya regeringen att konvertering ska kunna godkännas framöver. Miljödepartementet tittar på detta just nu.

Däremot tyckte SBP att om jag konverterar bilen så lär besiktningsmannen inte märka någonting och även om konverteringen skulle upptäckas så är det föga troligt att han/hon skulle orka ens kommentera. De flesta av oss ha säkert en hel del allvarligare hemligheter i våra bilar... :wink:

Därav tänker jag nu läsa genom allting på denna tråd några varv till och sedan ge mig på min 951:a! :D

// Petrus

PS. Jag har haft ändå planer på att byta lite freshare prylar under motorhuven så lika bra passa på och konvertera bilen också.

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#81 Post by Bosse »

Petrus wrote:
Först vill jag tacka alla som har varit med om denna tråd. Mycket intressant läsning. Har faktiskt gjort en PDF om det hela.
Var finns PDF filen att se :?: :twisted:
Bosse

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#82 Post by Petrus »

Bosse wrote:
Petrus wrote: Först vill jag tacka alla som har varit med om denna tråd. Mycket intressant läsning. Har faktiskt gjort en PDF om det hela.
Var finns PDF filen att se :?: :twisted:
Bosse
Nja, jag har bara klippt in alla dessa kommentarer och bilder på en Word och sedan PDF på det. Vill någon har den så mejlar jag mer en gärna! :D

// Petrus

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#83 Post by Petrus »

Ang MSD Digital-6

Utan att skämmas exponerar jag återigen min okunnighet!

:?: Vad är den exakta funktionen denna manick har?
:?: Om den ska skyddas från fukt så varför inte installeras t.ex i handsfacket?

Mvh Petrus

User avatar
ajan
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2007-06-19 10:49:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#84 Post by ajan »

Jag är oxå sugen på en MSD 6 Petrus :wink: , särskilt i samband med Etanol konvertering. Fördelen med ett sådan tändsystem som jag förstått det, är att det vid låga varv (kanske upp till 3000 rpm) generas multipla starka gnistor. (Vid höga varvtal hinns inte flera gnistor med, det blir som vanligt en, men starkare).

Eftersom etanolen tänder långsammare, så är det lättare att få en fullständig förbränning. Gäller även bensin men fördelen är nog mer märkbar med E85. Dessutom blir gnistan(orna) starkare (MSDs egna tändspolar förbättrar ytterligare) -> kan öka gapet i tändstiftet -> större gnista -> fördel för antändningen.

Kanske kan detta system även hjälpa E85 kallstarter lite oxå. Och detta bidrar säkert till Andreas fina förbrukningssiffror. Fast dessa verkar lite väl bra? Jag vill gärna tro att motorn går lite väl magert :?: Det vore kul om Andreas mätte vid några fler tillfällen, särskilt om han skall ut på långtur på 90/110-vägar utan alltför mycket omkörningar :twisted: . Blandad (stads)körning är ju säkert så olika mellan oss glada 944-chaffisar :-) så det säger inte så mycket.
Petrus wrote: :?: Om den ska skyddas från fukt så varför inte installeras t.ex i handsfacket?
Extra fuktskydd, hmmm kanske för att ungarna inte skall spilla Cola på manicken. Läste på MSD:s hemsida att själva burken är mycket väl fuktskyddad. Så jag tror Andreas antingen bara är väldigt nogrann, redan fyllt handskafacket med annan elektronik, lustgas eller privata hemlisar :lol: Fördelen är att man inte utsätter den för varme från motorrumet. Det gillar den tydligen inte. Men man kan kanske tänka sig att få plats med den bredvid batteriet tex

Håller med Petrus. Tråden är intressant. Har läst några andra med på forumet. Finns trådar sedan 85 tror jag. Jag har försökt sammanfatt oxå lite för mig själv. Lägger upp det här kanske om det blir något vettigt. :roll:

Mvh / Anders


p.s. Att exponera sin (o)kunnighet :oops: är ju den stor möjligheten med detta forum. Och tydligen är det alltid så att även om man tror sig kunna något, antingen bra, eller lite halvdant så finns det alltid någon här som kan rätta, förklara, förklara på nytt sätt eller ändra på frågeställningen så att man förstår ännu lite bättre. d.s.

User avatar
ajan
S-Poster
Posts: 76
Joined: 2007-06-19 10:49:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#85 Post by ajan »

Läste lite i Mats Jacobsson bil-tråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... highlight=

Han har nyligen installerat MSD 6A och en ny MSD spole:
Mats Jacobsson wrote:Har en MSD 6A med en tändspole MSD Blaster 2 liggande i kartong. Nu när det närmar sej att konvertera till E85 så skulle den monteras. Det som varit kruxet har varit var den skulle få plats? Hittade en plats bakom batteriet mot torpedväggen, blev kanon bra. Fick förlänga några kablar. Startade upp bilen och den gick kanon jämt :) .
Letade efter mitt tändstifts verktyg men konstaterade att det ligger i verkstaden, som är 7 mil bort. Bara att sätta sej i bilen och dra in till Biltema (1 mil). Låg i den långa radda av bilar som åkte mot Linköping, tittade ner på bränsleförbruknings mätare, den brukar normalt där ligga på knappt 8 L/100km. Dröm om min förvåning när den ligger på 6 L/100 km :) . Får kolla det om det kan stämma när jag åker till Stockholm på Måndag.
Mats. Vore väldigt skoj om du kunde göra en exaktare mätning ToR Sthlm. Vi har förvånats lite över Andreas siffror. Verkat som om MSD gör underverk eller att motorn kanske gått lite magert på E85 chipet?
Pånera dock att du har sänkt bränsleförbrukningen från 0.8 till 0.7 l/mil mha MSD systemet (vilket oxå är väldans bra). En 30% förbrukningsökning pga E85 från det läget påminner om Andreas siffror (0.91 l/mil) och då skulle det resultatet vara helt realistiskt.

Intressanta projekt du håller på med f.ö. :wink: Har du förresten möjlighet att fota placeringen av din MSD 6A och lägga upp här eller i din bil-tråd så tror jag det är flera här (inklusive mig) som skulle uppskatta det mycket. :-)

p.s. Vet (via PM till Adde) att han oxå är förvånad över Andreas förbrukningssiffror. För Adde har mest ändrat i 'Tänd'-mapparna i E85 chipet. Han har inte behövt ändra så mycket i bränslemapparna eftersom Andreas bytte till större spridare d.s.
Mvh / Anders

Min bil: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12101

Garaget: http://www.944sverige.com/forum/album_personal.php?user_id=2980

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#86 Post by Mats Jacobsson »

Jag kommer att redovisa min förbrukning och hur det går med E85 och kylan. Åker ju ca 3000 mil med Porschen det mästa av dom milen är från Aug-Jun.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#87 Post by FekZen »

Precis som ajan skriver, så är soppa mappen väldigt lite fetad på dellast och lägre varv, men mot högre varv och högre last har jag fetat på mer. E85 ska ha 38.9 % (om jag minns exakt) mer bränsle för att uppnå samma lambdavärde. E85 har större marginaler till spikning dock, då det kyler mycket bättre, så vad jag hört så räcker det med att man får tillräckligt med soppa för att kunna köra bilen och att den går fint. Jag har dock fetat på lite för säkerhets skull då spridarna som använts i det fall jag nu gjort chipet till är 30% större, altså i nedre gränsen.

Det finns forum där det är massvis med folk som åker på etanol. De flesta försöker lägga sig på 30% högre flöde, antingen genom större spridare eller högre soppatryck. Det fungerar faktiskt bra - men dem får en märkbar effektförlust. Det är det mitt chip gör, utnyttjar de 104 oktan som E85 sägs vara på, och därmed får man minst lika mycket effekt som med bensin+chip , men med E85+chip. Det är iallafall vad jag har upplevt med min E30 318is som jag tidigare kört på bensin+chip.

Om någon har tillgång till bromsbänk - så vore detta MYCKET intressant att testa och jämföra effket och moment kurvor!

Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
Andreas G
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-07-22 19:56:02
Bilmodell: 951 -86 951 -91
Location: Uddevalla
Contact:

#88 Post by Andreas G »

Petrus wrote:Ang MSD Digital-6

Utan att skämmas exponerar jag återigen min okunnighet!
-Äh vad då? Inga frågor = Inga svar.

:?: Vad är den exakta funktionen denna manick har? -Massa mera kräm i gnistan och den skickar måånga gnistor per tändtillfälle :?: Om den ska skyddas från fukt så varför inte installeras t.ex i handsfacket?
-Min batterilåda läckte :oops: , rosthål, därav droppskyddet.
-I handskfacket så kan det bli för varmt, om man inte monterar in en fläkt eller liknande för bättre ventilation


Mvh Petrus
Mvh Andreas
-951
Pcs 9472

User avatar
Andreas G
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-07-22 19:56:02
Bilmodell: 951 -86 951 -91
Location: Uddevalla
Contact:

#89 Post by Andreas G »

Jag skall åter kolla etanolförbrukningen enligt rekommendation 110 jämna och fina kilometer i timman. -Lovar, inga omkörningar... :(

Andreas
-951
Pcs 9472

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#90 Post by Bosse »

Miljöbil :!:
Kanske en miljölogga :twisted: :idea:
Bosse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users