Page 1 of 2

Bromsproblem

Posted: 2007-05-11 21:39:48
by LAT
Har monterat Porsches "röda" bromsar (330mm) fram på min turbo 86:a. Problemet är att hur jag än försöker att lufta systemet så blir känslan i pedalen svampig. Någon som vet om det behövs någon modifiering av systemet för att få den stumma känsla som fanns med originalbromsarna. Ett annat problem är att den vill låsa upp bakbromsarna, finns det något sätt att komma förbi detta problem utan bromsvåg eller olika bromsbelägg bak och fram?
Tacksam för hjälp!!
/LAT

Posted: 2007-05-11 21:50:46
by Karl Birgander
Sitter oken på rätt sida?
Har du luftat på både "inre" och "yttre" luftnippeln?

Jag fick gå ett par varv på vår bil för att avlägsna all luft...

EDIT: Det finns en reduceringsventil att sätta på kretsen till bakoken, tror den hette något i stil med "5/33" prova att söka på forumet.

EDIT: Sökte själv och det var nog motsatsen som var det vanliga: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7314

Posted: 2007-05-12 07:35:15
by claves
Vilken bromsvätska använder du? inte Dot 5.0 hoppas jag för då kan bromsarna kännas lite svampiga.

Ta en gummihammare och slå nätt på oken så luft bubblor lossnar från okets insidor.

Använd bromsvätska i annan färg så du ser när den nya oljan är igenom hela systemet...

Rekomenderar ATE Blue Racing .. blå vätska torr kokpunkt 280 våt 200...

/Claves

Posted: 2007-05-12 18:42:49
by LAT
Jag kör med Quaker State Dot 3 broms vätska, vart rekommenderad den. Har även en Ferodo Dot 4 broms vätska liggande om den är bättre??? Har ej koll själv. Värdena på vätskorna är i paritet med den du föreslog Claves.
/LAT

Posted: 2007-05-12 18:47:02
by claves
Då är det inte vätskan iaf... och vi kan lägga vätske diskutionen till handligarna ;)

Om du kör dot 3 eller dot 4 spelar ingen roll bara det inte är dot 5....

/C

Posted: 2007-05-12 19:16:31
by LAT
Tack Claves! En parameter mindre....
/LAT

Posted: 2007-05-12 22:16:25
by claves
Sen så undrar jag ifall bromsarna är inkörda? de avger ju gaser när det värmsupp ibörjan vilker gör att klossen inte är lika effektiv....

Kan det vara något sådant som spelar in?

/C

Posted: 2007-07-24 19:38:39
by Mats99
Lånar tråden lite, har precis bytt mina bromsar med. Har luftat & luftat som en galning utan framgång. De, bromsarna tar efter en snabb inbromsning perfekt men "bettet" är borta. Kanske bromscylindern???

M

Posted: 2007-07-25 08:18:03
by patand
Har ni luftat i rätt ordning? Dvs höger bak, vänster bak, höger fram och sist vänster fram?

Posted: 2007-07-25 09:32:24
by Henka
Glöm inte att lufta kopplingen med..

Posted: 2007-07-25 11:27:18
by Mats Jacobsson
Är man skälv kan man låta det rinna skälv.
1 Montera en slang på luftnippeln höger bak.
2 Öppna luftnippeln.
3 Se till att det aldrig tar slut bromsvätska i behållaren.

Upprepa för alla oken i ordning höger bak, vänster bak, höger fram och sist vänster fram.
Kommer att ta en liten tid men det blir bra.

Posted: 2007-07-30 16:36:20
by Per
Biltema har en liten flaska med slange och ventil, kostar några få kronor men är kanon. Med den så kan man vare ensam och ändå få det till

x

Posted: 2007-07-31 09:33:57
by 931Melander
patand wrote:Har ni luftat i rätt ordning? Dvs höger bak, vänster bak, höger fram och sist vänster fram?
Varför i den ordningen?

Re: x

Posted: 2007-07-31 09:41:36
by Karl Birgander
931Melander wrote:
patand wrote:Har ni luftat i rätt ordning? Dvs höger bak, vänster bak, höger fram och sist vänster fram?
Varför i den ordningen?
Längst bort från huvudbromscylindern först.

Re: x

Posted: 2007-07-31 11:48:31
by patand
Karl Birgander wrote:
931Melander wrote: Varför i den ordningen?
Längst bort från huvudbromscylindern först.
Prexis! :)