Det är nog dax att ta bort klistret på denna tråd nu! /T-P
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 6
- Joined: 2004-05-06 08:39:13
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: V-norrland
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Låter som ett bra tips!Pär Andersson wrote:Tips för rengörning av spridare. Använd en "Blomspruta" duschflaska fyll med T-röd, sätt på en slangstump gänga på en spridare på slangen och pumpa sakta. Forsätt pumpa tills du får en fin dimma. Jag brukar göra det när jag byter bränslefilter och det blir faktiskt en väldig skillnad.
Pär
-
- NA-Poster
- Posts: 36
- Joined: 2004-05-19 11:55:56
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Enköping
- Contact:
spridar rengöring
Är det nån som har ett bra tips för rengöring av spridarna till 944:an då? Ska montera insuget snart så det vore väl lämpligt att gör när nosslarna är lösa?
Kan man kanske koppla bå en liten spänning på spridarna och"dutta" samtidigt som man trycksätter med flaskan som du tipsade om?
Patrick
Kan man kanske koppla bå en liten spänning på spridarna och"dutta" samtidigt som man trycksätter med flaskan som du tipsade om?
Patrick
95% av befolkningen tillhör gruppen egoistiska konformister.
Våga stå upp!
Våga stå upp!
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: spridar rengöring
Funkar inte samma tips som Pär gav till 924an ovan?patrick wrote:Är det nån som har ett bra tips för rengöring av spridarna till 944:an då? Ska montera insuget snart så det vore väl lämpligt att gör när nosslarna är lösa?
Kan man kanske koppla bå en liten spänning på spridarna och"dutta" samtidigt som man trycksätter med flaskan som du tipsade om?
Patrick
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
Även jag vill tacka turbo-puh för den hjälp jag fick med min 924 som inte heller den ville starta. Idag startade även den, dock måste jag tömma oljan eftersom bilen verkar ha för mycket olja i motorn, säkert 7-8 liter! som något stolpskott fyllt den med.
Därefter lär den gå betydligt bättre. Skönt är dock att nu startar bilen när jag vill och inte tvärt om. Vilket underbart brummande!!!!!!
Därefter lär den gå betydligt bättre. Skönt är dock att nu startar bilen när jag vill och inte tvärt om. Vilket underbart brummande!!!!!!
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Posts: 660
- Joined: 2004-03-29 19:34:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Vad var felet på din bil? Förutom den dubbla mängden olja...ninetofour wrote:Även jag vill tacka turbo-puh för den hjälp jag fick med min 924 som inte heller den ville starta. Idag startade även den, dock måste jag tömma oljan eftersom bilen verkar ha för mycket olja i motorn, säkert 7-8 liter! som något stolpskott fyllt den med.
Därefter lär den gå betydligt bättre. Skönt är dock att nu startar bilen när jag vill och inte tvärt om. Vilket underbart brummande!!!!!!
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
Bilen hade varit avstäld under 10 år och inte körd under tiden. Detta medförde att funktionen på både tändning och bränsledistributionen var bristfällig. Spridarna var igensatta, problem med bränslet-smuts, problem med luftblandningen etc. Vidare fanns problem med tändningen men nu har vi bytt allt från tändspole, fördelare, brytare, kondensator, kablar och stift. Ny bränslemängdsmätare som senare visade sig vara ett onödigt byte. Gummi bälgen är också bytt. Kamremmen var felställd mm.
Nu återstår bara ett oljebyte men det tar jag imorgon kväll eftersom jag vill ha upp bilen på lift för att lättare komma åt plugg och oljefilter.
Utöver dessa problem har jag också varit tvungen att byta ut alla kontakter och vissa ledningar till allt som förbrukar el typ lampor, pumpar etc. Från början fungerade inget!
Nu fungerar allt utom intervallfunktionen på torkarna vilket blir enkelt att fixa. Bilen är väl en av de äldsta i 924 serien eftersom den lämnade fabriken i början av jan 1976. Den börjar att få ett nytt liv.
944 sverige har varit en underbar möjlighet för mig att läsa om andra med liknande problem och lösningar. Att turbo-puh visade sig bo ett stenkast från mig var också ett fantastiskt sammanträffande, vilket var lyckosamt.
mvh
fredrik ahlman
Nu återstår bara ett oljebyte men det tar jag imorgon kväll eftersom jag vill ha upp bilen på lift för att lättare komma åt plugg och oljefilter.
Utöver dessa problem har jag också varit tvungen att byta ut alla kontakter och vissa ledningar till allt som förbrukar el typ lampor, pumpar etc. Från början fungerade inget!
Nu fungerar allt utom intervallfunktionen på torkarna vilket blir enkelt att fixa. Bilen är väl en av de äldsta i 924 serien eftersom den lämnade fabriken i början av jan 1976. Den börjar att få ett nytt liv.
944 sverige har varit en underbar möjlighet för mig att läsa om andra med liknande problem och lösningar. Att turbo-puh visade sig bo ett stenkast från mig var också ett fantastiskt sammanträffande, vilket var lyckosamt.
mvh
fredrik ahlman
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det ska alltså finnas intervall funktion... har funderat på detta då intervallen inte fungerar på den vi har utan det verkar vara ett "dött" läge på spaken istället... vad tror du kan vara felet? Bara byta relä eller?ninetofour wrote:Nu fungerar allt utom intervallfunktionen på torkarna vilket blir enkelt att fixa.
Om du vet/kommer på felet med dina torkare så vill jag gärna veta... i övrigt fungerar all el i vår bil vad jag vet...
-
- NA-Poster
- Posts: 36
- Joined: 2004-05-19 11:55:56
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Enköping
- Contact:
Re: spridar rengöring
924:an har väl K-jetronic? 944:ans spridare är ju elektriska. Egentligen vill jag veta vilken spänning som skall slås på dem.patand wrote:Funkar inte samma tips som Pär gav till 924an ovan?patrick wrote:Är det nån som har ett bra tips för rengöring av spridarna till 944:an då? Ska montera insuget snart så det vore väl lämpligt att gör när nosslarna är lösa?
Kan man kanske koppla bå en liten spänning på spridarna och"dutta" samtidigt som man trycksätter med flaskan som du tipsade om?
Patrick
Törs inte bara chansa. Har fyllt dem med rengöringsmedel och försökt knacka ut smuts bakvägen, men det känns inte helt seriöst.
95% av befolkningen tillhör gruppen egoistiska konformister.
Våga stå upp!
Våga stå upp!
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 253
- Joined: 2004-04-10 16:36:03
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Trollhättan
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users