Det är nog dax att ta bort klistret på denna tråd nu! /T-P

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#31 Post by notetoself »

Haha. Nja. Kan "allt" sa jag inte, fick gå igenom ALLT. Ja, jag fattade att du skämtade. Men något har man väl lärt sig under resans gång...

Bilen vart inte så olik saabarna trots allt =).

Syns imorgon!

/T-P
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Pär Andersson
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2004-05-06 08:39:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: V-norrland
Contact:

#32 Post by Pär Andersson »

Tips för rengörning av spridare. Använd en "Blomspruta" duschflaska fyll med T-röd, sätt på en slangstump gänga på en spridare på slangen och pumpa sakta. Forsätt pumpa tills du får en fin dimma. Jag brukar göra det när jag byter bränslefilter och det blir faktiskt en väldig skillnad.

Pär

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#33 Post by patand »

Pär Andersson wrote:Tips för rengörning av spridare. Använd en "Blomspruta" duschflaska fyll med T-röd, sätt på en slangstump gänga på en spridare på slangen och pumpa sakta. Forsätt pumpa tills du får en fin dimma. Jag brukar göra det när jag byter bränslefilter och det blir faktiskt en väldig skillnad.

Pär
Låter som ett bra tips! :D

patrick
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2004-05-19 11:55:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Enköping
Contact:

spridar rengöring

#34 Post by patrick »

Är det nån som har ett bra tips för rengöring av spridarna till 944:an då? Ska montera insuget snart så det vore väl lämpligt att gör när nosslarna är lösa?
Kan man kanske koppla bå en liten spänning på spridarna och"dutta" samtidigt som man trycksätter med flaskan som du tipsade om?

Patrick
95% av befolkningen tillhör gruppen egoistiska konformister.
Våga stå upp!

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#35 Post by notetoself »

Vill bara meddela att porschen ÄNTLIGEN startade på alla fyra!

Tack alla för hjälpen! Särskilt ninetofour för en fungerande bränsleregulator alldels gratix!

Hejhopp!
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: spridar rengöring

#36 Post by patand »

patrick wrote:Är det nån som har ett bra tips för rengöring av spridarna till 944:an då? Ska montera insuget snart så det vore väl lämpligt att gör när nosslarna är lösa?
Kan man kanske koppla bå en liten spänning på spridarna och"dutta" samtidigt som man trycksätter med flaskan som du tipsade om?

Patrick
Funkar inte samma tips som Pär gav till 924an ovan?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#37 Post by patand »

Turbo-Puh wrote:Vill bara meddela att porschen ÄNTLIGEN startade på alla fyra!

Tack alla för hjälpen! Särskilt ninetofour för en fungerande bränsleregulator alldels gratix!

Hejhopp!
Grattis! :D

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#38 Post by ninetofour »

Även jag vill tacka turbo-puh för den hjälp jag fick med min 924 som inte heller den ville starta. Idag startade även den, dock måste jag tömma oljan eftersom bilen verkar ha för mycket olja i motorn, säkert 7-8 liter! som något stolpskott fyllt den med.
Därefter lär den gå betydligt bättre. Skönt är dock att nu startar bilen när jag vill och inte tvärt om. Vilket underbart brummande!!!!!!

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#39 Post by Magnus K »

Där ser man vad lokala märkes-kompisar kan åstadkomma! Grattis till er båda! :)

Mvh
Mangan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#40 Post by patand »

ninetofour wrote:Även jag vill tacka turbo-puh för den hjälp jag fick med min 924 som inte heller den ville starta. Idag startade även den, dock måste jag tömma oljan eftersom bilen verkar ha för mycket olja i motorn, säkert 7-8 liter! som något stolpskott fyllt den med.
Därefter lär den gå betydligt bättre. Skönt är dock att nu startar bilen när jag vill och inte tvärt om. Vilket underbart brummande!!!!!!
Vad var felet på din bil? Förutom den dubbla mängden olja...

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#41 Post by ninetofour »

Bilen hade varit avstäld under 10 år och inte körd under tiden. Detta medförde att funktionen på både tändning och bränsledistributionen var bristfällig. Spridarna var igensatta, problem med bränslet-smuts, problem med luftblandningen etc. Vidare fanns problem med tändningen men nu har vi bytt allt från tändspole, fördelare, brytare, kondensator, kablar och stift. Ny bränslemängdsmätare som senare visade sig vara ett onödigt byte. Gummi bälgen är också bytt. Kamremmen var felställd mm.
Nu återstår bara ett oljebyte men det tar jag imorgon kväll eftersom jag vill ha upp bilen på lift för att lättare komma åt plugg och oljefilter.
Utöver dessa problem har jag också varit tvungen att byta ut alla kontakter och vissa ledningar till allt som förbrukar el typ lampor, pumpar etc. Från början fungerade inget!
Nu fungerar allt utom intervallfunktionen på torkarna vilket blir enkelt att fixa. Bilen är väl en av de äldsta i 924 serien eftersom den lämnade fabriken i början av jan 1976. Den börjar att få ett nytt liv.
944 sverige har varit en underbar möjlighet för mig att läsa om andra med liknande problem och lösningar. Att turbo-puh visade sig bo ett stenkast från mig var också ett fantastiskt sammanträffande, vilket var lyckosamt.
mvh
fredrik ahlman

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#42 Post by patand »

ninetofour wrote:Nu fungerar allt utom intervallfunktionen på torkarna vilket blir enkelt att fixa.
Det ska alltså finnas intervall funktion... har funderat på detta då intervallen inte fungerar på den vi har utan det verkar vara ett "dött" läge på spaken istället... vad tror du kan vara felet? Bara byta relä eller?

Om du vet/kommer på felet med dina torkare så vill jag gärna veta... i övrigt fungerar all el i vår bil vad jag vet... :)

patrick
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2004-05-19 11:55:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Enköping
Contact:

Re: spridar rengöring

#43 Post by patrick »

patand wrote:
patrick wrote:Är det nån som har ett bra tips för rengöring av spridarna till 944:an då? Ska montera insuget snart så det vore väl lämpligt att gör när nosslarna är lösa?
Kan man kanske koppla bå en liten spänning på spridarna och"dutta" samtidigt som man trycksätter med flaskan som du tipsade om?

Patrick
Funkar inte samma tips som Pär gav till 924an ovan?
924:an har väl K-jetronic? 944:ans spridare är ju elektriska. Egentligen vill jag veta vilken spänning som skall slås på dem.
Törs inte bara chansa. Har fyllt dem med rengöringsmedel och försökt knacka ut smuts bakvägen, men det känns inte helt seriöst.
95% av befolkningen tillhör gruppen egoistiska konformister.
Våga stå upp!

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#44 Post by notetoself »

NP fredde! Alltid kul att mecka lite!

/Mattias
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#45 Post by ninetofour »

Turbo-puh, vad återstår nu för dig, är det bara SBP?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users