Page 2 of 2

Posted: 2006-04-25 10:18:12
by patand
Jon80 wrote:Går det inte att lösa detta med en GPS :roll: :roll: *haha.. gud vad tokig jag är* (och tydligen rätt trött..) ;)
Somna om nu Jon! Håll dig till dina egna trådar... :P

Posted: 2006-04-25 11:56:44
by Pär Hylander
Jag har ic enligt GT-princip. Dock inte orginal. Tror den kommer från en Saab 900. Dom mätningar jag gjort tyder på att den inte är så bra, kyler bara bort ca halva temperaturhöjning. Scoop på huven lär vara mkt snarlik äkta GT. Avluftning under motor troligen inte direkt sämre än orginal GT heller.

Jag hade inte satsat på det om jag skulle bygga nytt

Posted: 2006-04-25 13:46:42
by Millen
Synd att det inte finns kit för att göra om motorn mer lik en GT. Inkl IC osv. Är det mycket som skiljer?
Tjänar man något på att enbart sätta in IC utan att öka laddtrycket? Blir det någon fördröjning när den ska ladda?
Var installerar man en knacksensor?

Posted: 2006-04-25 14:38:02
by patand
Det bör ge en viss effekthöjning med bara IC också, men det är klart att det är högt laddtryck som är den stora vinsten. :)

Knacksensorn monterar du direkt på blocket. Jag hittade ett oanvänt bulthål för en m8 bult som sitter på blocket rakt under insuget. Sensorn hamnar då i princip mellan 1:ans och 2:ans cylinder vilket nog är nästan perfekt då det är 1:ans cylinder som verkar råka illa ut (iaf var det så på båda mina motorer). :)

Posted: 2006-04-25 18:31:27
by MickeJ
gamla hederliga Vovlo 240 turbo gav väl 155hk utan IC och 175 med om jag inte minns fel, detta vid ett halvt kilos tryck. Så jag tror att du kan räkna in litel hk om du har en effektiv kyning av luften.

Posted: 2006-04-27 10:46:10
by $924TURBO$
Har funderat på detta och ja vill nog höja trycket till 0,8 iaf med knack sensor förstås men vilket är det smidigaste sättet?

Posted: 2006-04-27 11:05:28
by magnusb
$924TURBO$ wrote:Har funderat på detta och ja vill nog höja trycket till 0,8 iaf med knack sensor förstås men vilket är det smidigaste sättet?
1- Sätt dit en pysventil (läcker ut lite luft) på slangen till WG ~300:-

2- Eller en lite bättre pysventil/regulator med kula och fjäder ~1000:-

3- Eller en elektronisk boost controller som använder sig av en elektriskt styrd ventil. Dessa kan även programmeras för olika laddkurvor och overboost. Klart bäst variant. ~5000:- och uppåt.

Bl.a. Turbosmart har snygga lösningar på alt 2 & 3...

Posted: 2006-04-27 11:57:02
by patand
Alternativet till att pysa ut lyften TILL wastegaten är att som på min bil sätta ett mottryck på wastgatemembranet med hjälp av lite extra slang och en regulator. Jag vet inte vilket som är bäst egentligen men det verkar vara ganska vanligt att arbeta med mottryck på wastegaten för att höja turbotrycket.

(jag kör dock inte med höjt laddtryck på min bil)

Posted: 2006-04-27 12:48:18
by Karl Birgander
Är man lite händig så kan man ju ta saab APC.
När jag funderade på det till en tidigare bil kom jag fram till att det var ett förhållandevis enkelt och säkert sett, då får man ju knacksensor på köpet
när jag hörde mig för skulle ett helt kit på skroten lossa för ca 1500 kr inkl allt.

Det är då en magnetimpulsventil man sätter på wastegate slangen som reglerar och en eller två knacksensorer att fästa i blocket och en dosa att ha i bilen på vilken man kan löda på en potentiometer och placera på valfritt ställe och ha som ställbart laddtryck.

Posted: 2006-04-27 16:22:18
by magnusb
Karl Birgander wrote:Är man lite händig så kan man ju ta saab APC.
När jag funderade på det till en tidigare bil kom jag fram till att det var ett förhållandevis enkelt och säkert sett, då får man ju knacksensor på köpet
när jag hörde mig för skulle ett helt kit på skroten lossa för ca 1500 kr inkl allt.

Det är då en magnetimpulsventil man sätter på wastegate slangen som reglerar och en eller två knacksensorer att fästa i blocket och en dosa att ha i bilen på vilken man kan löda på en potentiometer och placera på valfritt ställe och ha som ställbart laddtryck.
-Jo, den tanken har slagit mig oxå. Men jag funderade på att bara använda APC tryckgivaren (som är ställbar) och koppla den till en magnetventil för att styra WG. Då bör man få en tryckstyrning utan läckage tills dess man vill att den öppnar fullt. Att sedan koppla in en knacksensor så att GW även öppnas direkt då spikning uppstår bör ej heller vara något problem.

Hmmmm nu blev man lite sugen på att snickra ihop något... :roll:

Posted: 2006-04-28 10:34:38
by $924TURBO$
magnusb wrote:
Karl Birgander wrote:Är man lite händig så kan man ju ta saab APC.
När jag funderade på det till en tidigare bil kom jag fram till att det var ett förhållandevis enkelt och säkert sett, då får man ju knacksensor på köpet
när jag hörde mig för skulle ett helt kit på skroten lossa för ca 1500 kr inkl allt.

Det är då en magnetimpulsventil man sätter på wastegate slangen som reglerar och en eller två knacksensorer att fästa i blocket och en dosa att ha i bilen på vilken man kan löda på en potentiometer och placera på valfritt ställe och ha som ställbart laddtryck.
-Jo, den tanken har slagit mig oxå. Men jag funderade på att bara använda APC tryckgivaren (som är ställbar) och koppla den till en magnetventil för att styra WG. Då bör man få en tryckstyrning utan läckage tills dess man vill att den öppnar fullt. Att sedan koppla in en knacksensor så att GW även öppnas direkt då spikning uppstår bör ej heller vara något problem.

Hmmmm nu blev man lite sugen på att snickra ihop något... :roll:
Hmm blev mycket nu :? Är de någon som har provat den här metoden? det verkar jä**igt vettig, vill ju att motorn ska må bra även om den är lite uppskrämd 8)