4-hjulsinställning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#16 Post by Pär Hylander »

En sak till kan göra att det blir så, har man fälgar som breddar mer utåt än orginalfälgarna så får man en större skrubbradie, man kan säga att det är den hävarm som hjulet har i förhållande till styraxelns skärningspunkt med marken. (det där lät flummigt tror jag) Egentligen skulle man rita en bild och ladda upp.

Om du har spacers fram, provat att minska den eller plocka bort helt.

Edit
OM man låser upp och det är så med fälgarna så kan alltså effekten blir i rycker i ratten, men skrubbradien påverkar inte hur lätt det låser upp
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#17 Post by patand »

det är rätt feta spacers både fram och bak på den vi har... skulle kanske kunna förklara beteendet alltså... sänkningsmässigt ser det iaf ut för blotta ögat att vara lika på båda sidor om bilen...

944_Driver
Addict
Posts: 2290
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#18 Post by 944_Driver »

Hmm.. Min bil har 7" fuchs fram, det borde väl inte ge större skrubbradie är original fälgarna fram?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#19 Post by Pär Hylander »

944_Driver wrote:Hmm.. Min bil har 7" fuchs fram, det borde väl inte ge större skrubbradie är original fälgarna fram?

//Magnus
Nä, det känns som det skulle ge nära orginal
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#20 Post by Maxx »

Pär Hylander wrote:En sak till kan göra att det blir så, har man fälgar som breddar mer utåt än orginalfälgarna så får man en större skrubbradie, man kan säga att det är den hävarm som hjulet har i förhållande till styraxelns skärningspunkt med marken. (det där lät flummigt tror jag) Egentligen skulle man rita en bild och ladda upp.

Om du har spacers fram, provat att minska den eller plocka bort helt.

Edit
OM man låser upp och det är så med fälgarna så kan alltså effekten blir i rycker i ratten, men skrubbradien påverkar inte hur lätt det låser upp
Tänkte jag kunde hjälpa till med en liten bild (snyltad ur The Porsche 924/944 Book av Peter Morgan). :)

Image
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

Var till NB gummi idag.

Tyvärr satt mina svärd fast ordentligt och därför måste jag tillbaka dit på torsdag då det har lite bättre tid att fixa med bilen. Toe bak stod åt skogen nästan 1 grad fel på vänster och ca 0,5 grad fel på höger... båda pekade åt vänster... inte så konstigt att bilen känts lite orolig och att bakdäcken är helt felslitna...

NB Gummi verkade dock väldigt seriösa och schyssta, hade en lasermätningsanläggning som verkar väldigt smidig. Får väl se vad notan hamnar på då det debiterar per timme. Men det är ju nödvändigt att få det fixat när det är så mycket fel.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#22 Post by patand »

NB Gummi kan jag klart rekommendera! De lyckades mot alla odds få någorlunda fason på bakvagnen på bilen. Nu är fram vagnen korrekt inställd och höger bak är också perfekt. Dock är vänster bak 0.05 grader utanför marginalen...

Men gå från -1.0 till -0.15 ger viss skillnad...

NB Gummi gjorde något som jag inte kan tänka mig att många gummi firmor fixar. Problemet på vänster sida är att bärarmen tar i i fram ändan av någon anledning innan justeringshålet är slut, dvs det går inte att justera så långt som man ska kunna. Detta var varför man inte kunde få ner det till mer än -0.50 i tisdags. Det som NB Gummi nu gjort är att det kapat ner bärarmen lite så att den går att få fram längre, nu är det dock bultskallar som tar i istället och det kändes lite overkill att börja byta ut bultar när värdet ändock blev hyfsat.

NB Gummi la ca 4 timmar på detta igår och 2 timmar i tisdags. De debiterar normalt sett per timme 800 pix... men det kan vi ju inte ta tyckte de då blir du ju ruinerad, så jag betalade 3000 spänn för alltihop. Det var helt klart värt pengarna!

Firman här hemma som skulle ha 1600 för 4-hjulsinställning skulle aldrig ha gett sig på att i princip bygga om bakvagnen, de hade bara sagt "näe det går inte att justera ordentligt"...

Kan helt klart rekommendera NB Gummi på Birgerjarlsgatan 108 i Stockholm! Väldigt trevliga grabbar också som tar sig tid med kunden och deras bilar! :D :D :D :D

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#23 Post by Pär Hylander »

Det kostade en peng men å andra sidan var det ju praktiken en reperation...

Din urpsungliga värde var verkligen riktigt illa.

Bra bild som visar skrubbradien!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#24 Post by Goran »

JESUS!
Vad hade hänt med din bil egentligen?
Helrenovering med fel delar eller krock med ihopmontering av samma delar efter krocken??? :?: :wink:
Varför var dem tvungna att kapa på originaldelarna, om dem nu var det?
Låter som att några mått inte är vad dem ska vara.
Någon annan som varit med om något liknande?

Skönt att det blev bra till slut. :P

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#25 Post by boxsterpontus »

goc931 wrote:JESUS!
Vad hade hänt med din bil egentligen?
Helrenovering med fel delar eller krock med ihopmontering av samma delar efter krocken??? :?: :wink:
Varför var dem tvungna att kapa på originaldelarna, om dem nu var det?
Låter som att några mått inte är vad dem ska vara.
Någon annan som varit med om något liknande?
Jepp, jag har exakt samma problem på racebilen. Jag var nära att montera isär och slipa bort lite från bladet häromdan,men det klarade sig precis. Man behöver typiskt bara ta ett par milimeter för att få lite mer justermån.

Bilen har varit krockad någon gång under sitt 20åriga liv men den är inte mer än 5mm skev när jag kryssmätte mellan infästningspunkterna i hjulupphängningen fram/bak.
Pontus Borg

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users