Varvtider Gotland Ring

Jämför dina varvtider med andra forumsmedlemmar. Varje bana har en egen tråd.
Message
Author
User avatar
tomp
S-Poster
Posts: 149
Joined: 2007-03-03 21:34:50
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1991
Location: Katrineholm
Contact:

#16 Post by tomp »

1:36 inga ursäkter :)

Bil: 944 Turbo-91 1460kg med mig i ca 300 pållar bilstein turbo-cup coilovers 100N/mm fjädrar + stavar r888 däck 225 fram 255 bak omp stol carbotech xp 10 belägg övrigt orginal.
/Tommy
1:a klass 8B 2010, 2011
PCSR 8B 5kg/hk

1:a PCSR 8C 4kg/hk 2012

User avatar
supermicke
S-Poster
Posts: 143
Joined: 2009-04-21 14:01:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1988
Location: Stockholm
Contact:

#17 Post by supermicke »

1,32,7
Mikael Kolam
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784

www.racebiten.se
www.golvbiten.se

d_b
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2008-12-24 12:28:48
Contact:

#18 Post by d_b »

1,34,6
David
951 Cup 3,0 16v

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#19 Post by SebStein »

Tjena!

Jobbar ju som instruktör på GR och tänkte bara säga hej i tråden. Några känner säkert till min polare Linus som åxå jobbar där och som kört Porsche i rätt många år.
Jag har väl ca 3000 varv på banan i olika bilar, varav de flesta i min egen, en Alfa 75 3.0. Med den kör jag 1.36 vilket känns ok i en bil från 87 med 180hk :)

Anledningen att jag är här är att just har köpr 968 CS. En av de skönaste banbilar jag har kört. (Men så är det ju transaxel åxå, liksom min Alfa) ;)

Diskusioner runt GR, spårval mm står jag gärna till tjänst med. Skriv nåt i tråden bara så skall jag försöka komma med svar om jag kan.

mvh Sebbe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by SebStein on 2009-12-03 22:44:34, edited 1 time in total.
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
supermicke
S-Poster
Posts: 143
Joined: 2009-04-21 14:01:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1988
Location: Stockholm
Contact:

#20 Post by supermicke »

Kul att du ska köpa 968, se till att den har diffspärr och är spartanskt utrustad så får du mycket kul racing. Sen får du se till att börja köra med den i PCSR också, vi har diskuterat att köra på GR 2010. Du skulle plocka hem fina pokaler då ;)

Gällande spårval så höll jag mig ganska mycket i idealspåret sist då jag inte hittar på banan så bra än. Men jag tyckte det verkade mer lönsamt med ett tightare spår. Han tråkigt nog aldrig testa det.. är tightare snabbare med fram-motorbilar?
Mikael Kolam
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784

www.racebiten.se
www.golvbiten.se

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#21 Post by SebStein »

En välbalanserad bil är ju alltid att föredra såklart. Svansmotorbilarna har ett par knöliga ställen på GR att se upp med :)

Det är ju alltid så att en motorstark bil kan dra nytta av ett tightare spår, där de svagare bilarna måste se till att ha farten med sig ut på ett mer påtagligt sätt.

Idealspåret på GR är ett väldigt mångfassetterat begrepp :) Banan är så bred att det finns massor av olika alternativ. Olika bilar har olika idealspår helt enkelt.

Otroligt sugen på en 968 och kollar och funderar som tusan! :)

mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
supermicke
S-Poster
Posts: 143
Joined: 2009-04-21 14:01:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1988
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by supermicke »

Jag måste ner och träna lite vid första tillfälle som ges, är övertygad om att jag kan komma ner under 1,30 med lite träning.

Har du sett den här? http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55108
Den är (enligt mig) helt perfekt utrustad...
Mikael Kolam
944 Turbo "Racebiten"
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19784

www.racebiten.se
www.golvbiten.se

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#23 Post by SebStein »

Jo, det är den jag tittar på bl.a :)

Hoja till när du skall till GR så hörs vi av.

/Seb
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

Re: Varvtider Gotland Ring

#24 Post by SebStein »

Säsongen är igång och premiären i nya bilen är gjort på Gotlnand Ring. Känner mig ännu för i bilen men satte en 1.37 vid premiärkörningen. Helt ok tycker jag, för att vara första gången i bilen och förta dan på bana för säsongen. Har 1.36 som rekord i förra banbilen, en Alfa 75 med ca 180hk och ordentligt banpreppad. Detta efter nånga många varvs nötande, fanns inte mycket mer att hämta i den bilen :)

Ännu skall camber ställas och PF 01-belägg åker i ikväll :) Körning igen i helgen. Hör jag inte av mig efter det så hag jag inte sänkt tiden nåt ;)

/Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varvtider Gotland Ring

#25 Post by Torbjorn968 »

1:38,8 i veckan. Tyvärr blev det ont om tid att förbättra, dotterns pojkvän fick göra bandebut och kom ner i 1:44 och sen var det dags att packa ihop.

Känns som det finns mycket att hämta i mitten partiet (innan uppförsbacken) och genom att våga stå på i S et innan start och mål. Depåmuren känns lite läskig där.

Får hoppas jag kan komma över för mer sparring av Sebbe!

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

Re: Varvtider Gotland Ring

#26 Post by SebStein »

Torbjorn968 wrote:1:38,8 i veckan. Tyvärr blev det ont om tid att förbättra, dotterns pojkvän fick göra bandebut och kom ner i 1:44 och sen var det dags att packa ihop.

Känns som det finns mycket att hämta i mitten partiet (innan uppförsbacken) och genom att våga stå på i S et innan start och mål. Depåmuren känns lite läskig där.

Får hoppas jag kan komma över för mer sparring av Sebbe!

//TL
Klart du skall Torbjörn! Hör av dig nästa gång du är på väg så planerar vi in nåt.

//Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Varvtider Gotland Ring

#27 Post by Henka_E »

944 n/a Roadsport C, första gången på Gotland - 1.36.271 med officiell tidtagning och fuktig bana - tog lång tid att få upp temp och sektioner av banan var blöta... Många förklaringar, ingen ursäkt, det är för långsamt.

Som kuriosa kan jag väl nämna att jag drog av ett koppel 1.35 tider på Lördagen enligt laptimern på fria träningen men det räknas som alla vet inte i denna tråd! Finns dock myyyyycket att kapa, 1.34.xx är inga problem alls med en n/a i klass C!

Med fulltank och flickvännen i bilen gick det på 1.40.00 - otroligt vad så lite vikt gör för varvtiden!

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: Varvtider Gotland Ring

#28 Post by Joakim.S »

Ja då var premieren avklarad på Gotland- ring, snabbast varvet blev 1:35,1 när jag var ensam i bilen. Jag åkte sedan ut med en kamrat i bilen och körde 1:35,8. Thorbjörn som åkte rote med en annan gul 968 fick lite kamp av den 31År gamla bilen det tackar vi för :d=:

Tyvärr så började det att regna så det blev inte några mer försök att pressa några tider men det kommer väl nya tillfällen, min åkkamrat var lite förvånad att bilen höll ihop med tanke på hur mycket jag plågade den mao den höll ihop :D

MVH Joakim

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varvtider Gotland Ring

#29 Post by Cédric »

Joakim.S wrote:Ja då var premieren avklarad på Gotland- ring, snabbast varvet blev 1:35,1 när jag var ensam i bilen. Jag åkte sedan ut med en kamrat i bilen och körde 1:35,8. Thorbjörn som åkte rote med en annan gul 968 fick lite kamp av den 31År gamla bilen det tackar vi för :d=:

Tyvärr så började det att regna så det blev inte några mer försök att pressa några tider men det kommer väl nya tillfällen, min åkkamrat var lite förvånad att bilen höll ihop med tanke på hur mycket jag plågade den mao den höll ihop :D

MVH Joakim
Det glädjer mig att du kom iväg och faktiskt fick gasa ur den innan säsongen var slut, måste varit en å annan som blev överraskad av trycket i kärran din :). Verkar ju dock ha varit lite si och så med vädret. Vad säger du om banan,kul ?

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: Varvtider Gotland Ring

#30 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:
Joakim.S wrote:Ja då var premieren avklarad på Gotland- ring, snabbast varvet blev 1:35,1 när jag var ensam i bilen. Jag åkte sedan ut med en kamrat i bilen och körde 1:35,8. Thorbjörn som åkte rote med en annan gul 968 fick lite kamp av den 31År gamla bilen det tackar vi för :d=:

Tyvärr så började det att regna så det blev inte några mer försök att pressa några tider men det kommer väl nya tillfällen, min åkkamrat var lite förvånad att bilen höll ihop med tanke på hur mycket jag plågade den mao den höll ihop :D

MVH Joakim
Det glädjer mig att du kom iväg och faktiskt fick gasa ur den innan säsongen var slut, måste varit en å annan som blev överraskad av trycket i kärran din :). Verkar ju dock ha varit lite si och så med vädret. Vad säger du om banan,kul ?

Det var en rolig och svår bana inte helt lätt att hitta spåret men jag tycker nog att Mantorp är minst lika rolig, nu var inte greppet riktigt optimalt så det skulle vara kul att åka dit på sommaren och prova med lite fräscha däck och inte från 2003.

Bilen gick bra men inte så bra som jag hade hoppats men jag tror att det kan bli en justering på laddtrycket som inte ville infinna sig om jag inte höll gasen riktigt stumt i golvet nu blev det bara ca 1,25 bar mot 1,6 så vridmomentet infann sig inte vilket gjorde det lite svårkört.

/Joakim

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users