Page 2 of 4

Posted: 2007-07-03 11:05:12
by Karl Birgander
Per Huzell wrote:TIDEN ÄR MYCKET IMPONERANDE :d=:

Edit: Beställde Kumho idag :)
:D

Jaså, man ska ta efter dom bästa? Det är första uppsättningen V700 han kör på och han körde 235 runt om.
Ville du ha min plats på lördag? :D

Posted: 2007-07-03 11:39:15
by patand
Per Huzell wrote:Edit: Beställde Kumho idag :)
:lol:

Har du kört slut på trippelåttorna redan?

Posted: 2007-07-03 12:54:14
by Per Huzell
patand wrote:Har du kört slut på trippelåttorna redan?

Nejdå, men efter PSC Mantorp kommer jag ha det och då är det bra att ha nästa omgång liggande hos min däckis.

Re: Varvtider Superstage

Posted: 2007-08-21 12:06:23
by Karl Birgander
Karl Birgander wrote:2007-07-01: 1.31.66
Bil: 944 S2 -90 @ ca 24800 mil.
Modifieringar: R-däck 225/45/17 fram och 255/40/17 bak, Trickstuff 66 bromsbelägg både fram och bak, Motul RBF600 bromsvätska.
Kommentar: 4-5 repor inom 3-4 tiondelar från snabbaste tiden.

2007-08-18: Snabbare! :D Lär sitta coilovers på..
2007-08-18: 1.31.59....
wow, 7 hundradelar bättre med coilover bak och annan stol.
Satt 225 breda däck runt om.

:roll:

Posted: 2007-08-21 12:07:18
by patand
Här är tiderna från den gångna helgen (tog med frontmotorporschar enbart):

1.31,59, Karl Birgander, Porsche 944 S2 -90
1.32,81, Patrik Andrén, Porsche 924 turbo
1.33,65, Edvin Persson, Porsche 944 -84
1.33,93, Mats Berg, Porsche 944 turbo
1.37,62, Lars Gustafsson, Porsche 944 -82
1.44,29, Andreas Nilsson, Porsche 944 Turbo -86
1.47,68, Johannes Flodeby, Porsche 924
1.48,13, Johan Stigson, Porsche 944 -85
1.59,38, Kristoffer Petersson, Porsche 924 -82

(tack för påpekandet att det redan fanns en tråd Karl... :oops:)

Posted: 2007-08-21 12:15:13
by patand
2007-08-18: 1.32.81
Bil: 924 Turbo -80
Modifieringar: R-däck 205/50/15 fram och bak, Ferodo DS2500 belägg fram, Motul RBF600 bromsvätska, 700lb/in fjädrar fram, 911 Turbo torsionsstavar bak, ingen kränghämmare bak, delrinbussningar lite här och var i chassiet (inte överallt dock). Lite lättad till 1140kg med full tank.
Kommentar: Förbättrade mig med ca 1 sekund varje omgång (a 3 repor), hade dagen varit längre så hade nog tiden varit lägre... 8) Bilen gick inte heller 100 i motorn då den har lite bränsleleveransproblem... :roll:

Nästa gång ska det gå snabbare! :D

Posted: 2007-08-21 12:15:14
by Karl Birgander
1.56.50 Helen Millsvik, Porsche 944 S2 -90, 2 repor med tid körda.

Posted: 2007-08-21 12:18:07
by Karl Birgander
patand wrote:Lite lättad till 1140kg med full tank.
1190 står det på rejsa.nu, är det 1140 så har vi samma vikt/effekt ;)

Förresten: Har inte tänkt på att din bil är SÅ hård... 122 fram är ganska hårt på så lätt bil... :D

Posted: 2007-08-21 12:18:11
by patand
Karl Birgander wrote:1.56.50 Helen Millsvik, Porsche 944 S2 -90, 2 repor med tid körda.
Kompletterar då med min medförare 18/8:

1.36.75 Ronnie Horn, Porsche 924 Turbo -80, precis som för mig så var det 9 repor körda.

Posted: 2007-08-21 12:24:01
by patand
Karl Birgander wrote:
patand wrote:Lite lättad till 1140kg med full tank.
1190 står det på rejsa.nu, är det 1140 så har vi samma vikt/effekt ;)

Förresten: Har inte tänkt på att din bil är SÅ hård... 122 fram är ganska hårt på så lätt bil... :D
1140 är med full tank och utan förare vilket jag själv mätt upp på lastbilsvåg. 1190 är med 1/3 tank och 90 kilo förare dvs den vikt som bilen klassas efter i Roadsport C och därmed 7kg/hk, tyckte det var mest relevant på rejsa (även om jag som förare nog närmar mig decitonnet och därmed väger nog bilen snarare 1200kg med mig i).

Med 1/3 tank och utan förare borde den väga ca 1100kg då...

Vad innehåller vikten på din bil? Med/utan förare, hur mycket soppa?

Ja min bil är rätt så hård... 8) även om vissa påstår motsatsen. ;) Jag trivs iaf kanon med mitt chassie, oavsett hur hårt det är i teorin så funkar det väldigt bra för mig (och tydligen även för Ronnie) i praktiken tycker jag. :D

Posted: 2007-08-21 12:39:25
by Karl Birgander
Min vikt är tjänstevikt med i det närmaste fulltank, men jag tror det är dags att väga om med mindre i tanken (ung. halvtank i lördags när bästa tiden sattes) annan stol gör ju lite på vikten också.

Tycker du angett relevant vikt på rejsa, vikten med en tok bakom ratten är ju intressant.

Posted: 2007-08-21 12:49:23
by Eddie Varvstopp
1.33,65 körde jag ju på (tack Patrik för att du lade ut listan :D bra initiativ!).

Bilen: rätt mycket original bil dvs 163hk och racevikt på ca 1200kg. Prestandahöjande saker är chassiet som är specat 70N/mm fram och 105N/mm (utan stavar) bak i fjäderhårdhet. 32mm hemmabyggd krängare fram. Drygt 2 grader camber runt om. Bridgestone RE540S 225/50-15 däck. Rejäl stol och 6-bälte hjälper en del när det svänger också :wink: :D .

Posted: 2007-08-21 13:11:31
by patand
Karl Birgander wrote:Min vikt är tjänstevikt med i det närmaste fulltank, men jag tror det är dags att väga om med mindre i tanken (ung. halvtank i lördags när bästa tiden sattes) annan stol gör ju lite på vikten också.

Tycker du angett relevant vikt på rejsa, vikten med en tok bakom ratten är ju intressant.
Ja vikt inklusive soppa (ungefär den mängd man har vid körning) och förare tycker jag nog är mest intressant. Förarens vikt skiljer ju en del åt mellan olika ekipage, men tar man med den vikten i den angivna ekipagevikten så blir det ju lättare att jämföra vikt/effekt förhållanden. :)

Ska nog fortsätta att min bil väger 1190kilo med 1/3 tank och förare då... :) jag får väl ha som mål att få ner förarvikten lite så att det stämmer... ;)

Posted: 2007-09-02 20:07:11
by Karl Birgander
Ny tid: 1.31.12.
Jag är nöjd med 9 vändor på torrt underlag. 3 vändor på blött var skitkul! :D

Jag var inte ute efter att pressa tiderna till absoluta max, men jag ville se att jag kunde köra åtminstone lite snabbare.
Idag stod framänden betydligt högre än baken, vilket säkerligen inte gjorde saken bättre, och främre krängaren var "inaktiverad".

P.P. Körde min bil idag också på 1.33.47. Han kanske kommenterar det här, vem vet.

Posted: 2007-09-02 21:19:22
by Spånet
Karl Birgander wrote:Ny tid: 1.31.12.
Jag är nöjd med 9 vändor på torrt underlag. 3 vändor på blött var skitkul! :D

Jag var inte ute efter att pressa tiderna till absoluta max, men jag ville se att jag kunde köra åtminstone lite snabbare.
Idag stod framänden betydligt högre än baken, vilket säkerligen inte gjorde saken bättre, och främre krängaren var "inaktiverad".

P.P. Körde min bil idag också på 1.33.47. Han kanske kommenterar det här, vem vet.
:d=: Under 1.30.00 när krängarn är fixad då. :wink: :D

Lars G