Page 1 of 4

Varvtider Superstage

Posted: 2007-07-01 17:26:46
by Karl Birgander
Klistras?

Än så länge är det inte så många som kört SS, men vi kommer bli fler och har vi tider på de flesta banor så kanske vi kan ha en om Superstage också?

Bilsport Superstage är en snabb slalombana som körs på Emmaboda flygfält i Småland. Som bana är den inte så jättekul, men den är en bra* och konsekvent värdemätare för bilar/förare och dess modifieringar.



Nå, mina tider:
2006-09-10: 1.32.95.
Bil: 944 S2 -90 @ ca 22000 mil.
Modifieringar: R-däck 225/45/17 fram och 225/50/16 bak, Carbotech AX6 bromsbelägg fram, Motul RBF600 bromsvätska.
Kommentar: Bästa vändan var relativt skild från övriga vändor, körde 13 godkända repor.

2007-07-01: 1.31.66
Bil: 944 S2 -90 @ ca 24800 mil.
Modifieringar: R-däck 225/45/17 fram och 255/40/17 bak, Trickstuff 66 bromsbelägg både fram och bak, Motul RBF600 bromsvätska.
Kommentar: 4-5 repor inom 3-4 tiondelar från snabbaste tiden.

2007-08-18: Snabbare! :D Lär sitta coilovers på..

Posted: 2007-07-02 07:19:54
by patand
Klistrad!

Nu har man alltså en tid att försöka slå den 18:e augusti då... :)

Räknar med att du kör ifrån mig med ditt nya chassie Karl, Superstage ger väl en liten fördel för bilar med mer effekt och har jag inte övertag i Chassiet så borde du ju vara snabbare då?

Posted: 2007-07-02 07:29:27
by Karl Birgander
Jo, effekt är bra, se bara på samuel igår med 270 hk som körde snabbare än gullabo i itsfunporschen med ca 3 ggr effekten och alla hondor med ungefär din effekt som kör 8:or runt våra bilar.... ;)

Men jo, effekt underlättar, även om flyt och chassi är viktigast!
Nu vet jag iaf hur fort jag kan köra SS med nuvarande chassi och chaufför. Snabbare kan det gå! :D

Posted: 2007-07-02 08:12:46
by patand
Karl Birgander wrote:Jo, effekt är bra, se bara på samuel igår med 270 hk som körde snabbare än gullabo i itsfunporschen med ca 3 ggr effekten och alla hondor med ungefär din effekt som kör 8:or runt våra bilar.... ;)

Men jo, effekt underlättar, även om flyt och chassi är viktigast!
Hehe... klart att effekt inte är allt, dessutom var det nog effekt/vikt förhållande jag menade egentligen... :)

Varför är hondorna så snabba! :shock:

Flyt som i tur då eller... ;)

Ska bli kul att se hur mycket dit nya chassie kommer att göra på tiden. Alltid intressant när man direkt kan se vad en ändring gör för skillnad! Bara det inte blir regn den 18/8:e....

Posted: 2007-07-02 12:37:29
by Per Huzell
Karl Birgander wrote:Jo, effekt är bra, se bara på samuel igår med 270 hk som körde snabbare än gullabo i itsfunporschen med ca 3 ggr effekten och alla hondor med ungefär din effekt som kör 8:or runt våra bilar.... ;)

Men jo, effekt underlättar, även om flyt och chassi är viktigast!
Nu vet jag iaf hur fort jag kan köra SS med nuvarande chassi och chaufför. Snabbare kan det gå! :D
Karl, du va ju där.
Kan man verkligen köra 1:20,84 med 4,5kg/HK och R-däck?
Visst hoppas jag att det var en kanontid av Samuel, men lite tveksam blir jag när man kollar listan med resten av tider som Gullabo satt.

Posted: 2007-07-02 13:10:51
by Karl Birgander
Samuel körde flera 22 tider med lite småmissar. Första riktiga repan för dagen låg på 1.24.xx..... 235/35/17 Kumho R-däck runt om.

Jag tror att det mesta sitter bakom ratten på m3:an... på slutet körde han 1.22.xx med passagerare....

Jag trodde det inte heller nästan, ändå stod jag vid tidtagningen och var den som skrev upp flera av tiderna! :D

Posted: 2007-07-02 13:11:36
by Karl Birgander
Samuel körde f.ö. med driftbox så han kan säkerligen lägga upp en logg sen!

Posted: 2007-07-02 19:44:43
by Fredric Sjöblom
Nu har vi en tid å jaga:)

Posted: 2007-07-02 20:06:51
by Karl Birgander
Fredric Sjöblom wrote:Nu har vi en tid å jaga:)
Jag önskar dig lycka till!
Meddela gärna när du ska upp till dans! :D
Hade varit kul att se! :D

Posted: 2007-07-02 20:41:21
by Berg
2007-06-30: 1.35.43
Bil: 944 Turbo -90.
Utrustning/modifieringar: Michelin Pilot PS2 225/45/17 fram och 255/40/17 bak, Ferrodo DS2500 bromsbelägg fram, Motul RBF600 bromsvätska, H&R sänkfjädrar med original fjäderben fram, nya gula Koni bak, Sandén chipkit.
Kommentar: Varierande underlag under dagen. Det kom flera regnskurar som torkade upp. Presenterad tid är på torrt underlag.

2007-08-04:1.35.22
Kommentar: Soligt/torrt hela dagen.


2007-08-18:1.33.93
Kommentar: 944-Sverige träffen.

Posted: 2007-07-02 20:46:40
by Karl Birgander
Jaså, vilka körde du med Berg?
Vad håller du för hastighet innan inbromsningen på rakan på tillbakavägen? Vänder du höger till vänster eller tvärtom?

Bra kört!

Posted: 2007-07-02 20:56:51
by Berg
Karl Birgander wrote:Jaså, vilka körde du med Berg?
Vad håller du för hastighet innan inbromsningen på rakan på tillbakavägen? Vänder du höger till vänster eller tvärtom?

Bra kört!

Det var en kollegas son som arrangerade. Vi var 14 bilar som körde. Hastigheten har jag dålig koll på men gissar 160-170? Jag vänder moturs, kör till höger om markeringen.

Posted: 2007-07-02 21:14:31
by Karl Birgander
Ok.
160-170 låter rimligt med den tiden, jag växlar upp till 4:an precis när jag kommer ut på "rakan" så jag håller lite högre fart.

Jag körde hela gårdagen med vänster-höger-varv på vändningen och tyckte det funkade bäst för mig. (Lurade några fler att prova, bland annat Samuel i sin m3 och några ratade det, andra anammade det.)

Har du planer på fler körningar där?
EDIT: Såg att du skall köra på lördag med KSR, jag är också inbokad då, men kommer troligen att avstå, men dyker minst upp för att titta lite.
Vi synes nog där då! :D

Någon som vill ha en plats till på lördag? :)

Posted: 2007-07-03 10:22:12
by Karl Birgander
Per: Så tvivlaren har insett faktum? :D

Posted: 2007-07-03 10:36:12
by Per Huzell
Karl Birgander wrote:Per: Så tvivlaren har insett faktum? :D

TIDEN ÄR MYCKET IMPONERANDE :d=:

Edit: Beställde Kumho idag :)