Page 1 of 1

Motorbyte i -73a

Posted: 2008-11-08 17:13:56
by 931Melander
Har tänkt att byta till en 3,6 motor och G64 låda i min 911E-73
Ska ha bromsar från 996 = lika bra bromsar som motorns ursprungsbil.
Chassiet får Coilover.
Det blir 17" hjul

Totallösningen "generellt" sett så blir det 964 drivlina och motsvarande/uppgraderat chassie.

Hur går det att besikta bilen?

Hur har ni gjort som kör större motorer i era 911or?

Fredrik Melander

Posted: 2008-11-08 17:26:17
by Bathory
Vad har du för motor i den nu?

Sven

2,4

Posted: 2008-11-08 17:32:31
by 931Melander
orginal i bilen är det en 2,4 liters på 165 hkr

3,6 liters har 250 hkr och bra mycket bättre vrid


jag vill veta vad jag MÅSTE göra för att kunna besikta den- det går ju inte att chansa varje gång, och då efter ett nedslag söka rätt på en 2,4 som man kan stoppa dit en timme på besiktningen...


Fredde

Re: 2,4

Posted: 2008-11-08 18:09:49
by Highway
931Melander wrote:orginal i bilen är det en 2,4 liters på 165 hkr

3,6 liters har 250 hkr och bra mycket bättre vrid


jag vill veta vad jag MÅSTE göra för att kunna besikta den- det går ju inte att chansa varje gång, och då efter ett nedslag söka rätt på en 2,4 som man kan stoppa dit en timme på besiktningen...


Fredde
Jag tror att du får höra direkt med Porsche vad som behövs göras,, jag vet i alla fal 2-3 gamelbilar som kör med motorer från 964 el 993 men tror knappast att dom är godkända egentligen det är nog bara så att killarna på bilprovningen inte ser skillnad på motererna

Posted: 2008-11-08 18:22:52
by Pär Hylander
Du känner säkert till det, men du behöver nog göra lite plåtjobb för att få plats med transmissionen? Eller var det bara om man har huset till stavarna kvar?

Edit, ja det var ju inte svar på din fråga...

Re: Motorbyte i -73a

Posted: 2008-11-09 00:26:34
by Erol
931Melander wrote:Har tänkt att byta till en 3,6 motor och G64 låda i min 911E-73
Ska ha bromsar från 996 = lika bra bromsar som motorns ursprungsbil.
Chassiet får Coilover.
Det blir 17" hjul

Totallösningen "generellt" sett så blir det 964 drivlina och motsvarande/uppgraderat chassie.

Hur går det att besikta bilen?

Hur har ni gjort som kör större motorer i era 911or?

Fredrik Melander

Byter du motor, växellåda och bromsar. Då bör du kunna regga bilen som
ombyggd fordon.

Dock så måste karrossen vara typad och godkännd för den nya effekten.
Fanns det någon 11:a -73 som hade 250 ponnys så borde det funka, men
kolla med SBP, de brukar vara hjälpsamma!


/ Erol

Posted: 2008-11-09 16:11:09
by Pehr Johnsson
G64 är det lådan i 964 C4?

ja

Posted: 2008-11-09 16:17:23
by 931Melander
Ja, det är det. Kanske inte det bästa valet men jag föll för att det är diffbroms orginal i den. Måste dock svetsa lite drev för att spärra planetväxeln.



Fredde

Posted: 2009-04-15 11:51:14
by Henka_E
Borde vara lugnt. Räkna på det - du får max ha 15kw/100kg. Ombyggt fordon innebär att du måste byta motor, låda, fjädring och hela bromssystemet (ink huvudcyl) - bromsvåg är ok och det är ju en fin fördel! Vad karossen i sig är typad för eller inte är ointressant, endast vikt/effekt gäller. Vidare gäller motorns ursprungseffekt, dvs det går inte att komma dragande med nåt märkligt papper där det står att "jodå, den här 3.6:an har bara 90hk, jag lovar" - inte ens självaste kungen skulle få igenom det...

Känns mao ytterst hanterbart!

Re: ja

Posted: 2009-04-15 11:58:43
by Henka_E
931Melander wrote:Ja, det är det. Kanske inte det bästa valet men jag föll för att det är diffbroms orginal i den. Måste dock svetsa lite drev för att spärra planetväxeln.



Fredde
Känns det inte bättre att typ låta fixit göra en adapter? Borde ju inte bli så dyrt...

Posted: 2009-04-15 14:08:25
by bergodalvana
Frågan är vilken Besiktningsgubbe skulle se nån skillnad?

spelar inte någon roll

Posted: 2009-04-15 18:49:51
by 931Melander
bergodalvana wrote:Frågan är vilken Besiktningsgubbe skulle se nån skillnad?
Det handlar inte om att man kan få bilen att passera en okunnig bes. man.
Står det 2,4 lit motor i pappren samt 915 låda så får man troligen ut 25 tkr för motorn och 15 tkr för lådan om ex. bilen skulle brinna eller bli stulen.
Har man en motor som kostar 3 ggr det samt en låda som kostar det dubbla så finns visst intresse från min sida att det finns specificerat, genom en omtypning.
Är heller inte så intresserad av att chansa varje gång jag ska till ASB.

Hjulupphängning, bromssystem, kaross och motor är bytt samt golvet urkapat för den längre lådan och då syns det även för pryobesiktningsgubben.

Fredde

Re: ja

Posted: 2009-04-15 18:52:54
by 931Melander
Henka_E wrote:
931Melander wrote:Ja, det är det. Kanske inte det bästa valet men jag föll för att det är diffbroms orginal i den. Måste dock svetsa lite drev för att spärra planetväxeln.



Fredde
Känns det inte bättre att typ låta fixit göra en adapter? Borde ju inte bli så dyrt...
Hur ser en sån ut?

Fredde

Re: spelar inte någon roll

Posted: 2009-04-16 07:13:58
by patand
931Melander wrote:kaross ... är bytt
Har du bytt kaross! :shock: