Motorbyte i -73a

Teknik & Trim för Porsches övriga modeller (ej 9x4 och 9x8)
Post Reply
Message
Author
User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Motorbyte i -73a

#1 Post by 931Melander »

Har tänkt att byta till en 3,6 motor och G64 låda i min 911E-73
Ska ha bromsar från 996 = lika bra bromsar som motorns ursprungsbil.
Chassiet får Coilover.
Det blir 17" hjul

Totallösningen "generellt" sett så blir det 964 drivlina och motsvarande/uppgraderat chassie.

Hur går det att besikta bilen?

Hur har ni gjort som kör större motorer i era 911or?

Fredrik Melander
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#2 Post by Bathory »

Vad har du för motor i den nu?

Sven

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

2,4

#3 Post by 931Melander »

orginal i bilen är det en 2,4 liters på 165 hkr

3,6 liters har 250 hkr och bra mycket bättre vrid


jag vill veta vad jag MÅSTE göra för att kunna besikta den- det går ju inte att chansa varje gång, och då efter ett nedslag söka rätt på en 2,4 som man kan stoppa dit en timme på besiktningen...


Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

Re: 2,4

#4 Post by Highway »

931Melander wrote:orginal i bilen är det en 2,4 liters på 165 hkr

3,6 liters har 250 hkr och bra mycket bättre vrid


jag vill veta vad jag MÅSTE göra för att kunna besikta den- det går ju inte att chansa varje gång, och då efter ett nedslag söka rätt på en 2,4 som man kan stoppa dit en timme på besiktningen...


Fredde
Jag tror att du får höra direkt med Porsche vad som behövs göras,, jag vet i alla fal 2-3 gamelbilar som kör med motorer från 964 el 993 men tror knappast att dom är godkända egentligen det är nog bara så att killarna på bilprovningen inte ser skillnad på motererna
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Du känner säkert till det, men du behöver nog göra lite plåtjobb för att få plats med transmissionen? Eller var det bara om man har huset till stavarna kvar?

Edit, ja det var ju inte svar på din fråga...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Motorbyte i -73a

#6 Post by Erol »

931Melander wrote:Har tänkt att byta till en 3,6 motor och G64 låda i min 911E-73
Ska ha bromsar från 996 = lika bra bromsar som motorns ursprungsbil.
Chassiet får Coilover.
Det blir 17" hjul

Totallösningen "generellt" sett så blir det 964 drivlina och motsvarande/uppgraderat chassie.

Hur går det att besikta bilen?

Hur har ni gjort som kör större motorer i era 911or?

Fredrik Melander

Byter du motor, växellåda och bromsar. Då bör du kunna regga bilen som
ombyggd fordon.

Dock så måste karrossen vara typad och godkännd för den nya effekten.
Fanns det någon 11:a -73 som hade 250 ponnys så borde det funka, men
kolla med SBP, de brukar vara hjälpsamma!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#7 Post by Pehr Johnsson »

G64 är det lådan i 964 C4?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

ja

#8 Post by 931Melander »

Ja, det är det. Kanske inte det bästa valet men jag föll för att det är diffbroms orginal i den. Måste dock svetsa lite drev för att spärra planetväxeln.



Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Henka_E »

Borde vara lugnt. Räkna på det - du får max ha 15kw/100kg. Ombyggt fordon innebär att du måste byta motor, låda, fjädring och hela bromssystemet (ink huvudcyl) - bromsvåg är ok och det är ju en fin fördel! Vad karossen i sig är typad för eller inte är ointressant, endast vikt/effekt gäller. Vidare gäller motorns ursprungseffekt, dvs det går inte att komma dragande med nåt märkligt papper där det står att "jodå, den här 3.6:an har bara 90hk, jag lovar" - inte ens självaste kungen skulle få igenom det...

Känns mao ytterst hanterbart!

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: ja

#10 Post by Henka_E »

931Melander wrote:Ja, det är det. Kanske inte det bästa valet men jag föll för att det är diffbroms orginal i den. Måste dock svetsa lite drev för att spärra planetväxeln.



Fredde
Känns det inte bättre att typ låta fixit göra en adapter? Borde ju inte bli så dyrt...

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#11 Post by bergodalvana »

Frågan är vilken Besiktningsgubbe skulle se nån skillnad?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

spelar inte någon roll

#12 Post by 931Melander »

bergodalvana wrote:Frågan är vilken Besiktningsgubbe skulle se nån skillnad?
Det handlar inte om att man kan få bilen att passera en okunnig bes. man.
Står det 2,4 lit motor i pappren samt 915 låda så får man troligen ut 25 tkr för motorn och 15 tkr för lådan om ex. bilen skulle brinna eller bli stulen.
Har man en motor som kostar 3 ggr det samt en låda som kostar det dubbla så finns visst intresse från min sida att det finns specificerat, genom en omtypning.
Är heller inte så intresserad av att chansa varje gång jag ska till ASB.

Hjulupphängning, bromssystem, kaross och motor är bytt samt golvet urkapat för den längre lådan och då syns det även för pryobesiktningsgubben.

Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Re: ja

#13 Post by 931Melander »

Henka_E wrote:
931Melander wrote:Ja, det är det. Kanske inte det bästa valet men jag föll för att det är diffbroms orginal i den. Måste dock svetsa lite drev för att spärra planetväxeln.



Fredde
Känns det inte bättre att typ låta fixit göra en adapter? Borde ju inte bli så dyrt...
Hur ser en sån ut?

Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: spelar inte någon roll

#14 Post by patand »

931Melander wrote:kaross ... är bytt
Har du bytt kaross! :shock:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users