Bromsar till 11a -74
Posted: 2008-11-02 22:02:36
Finns det någre större bromsar än orginal som passar "bult on".
Forum for 924/931/944/951/968 owners
https://www.944sverige.com/forum/
930 turbo 3,3 har väl varit en ganska vanlig uppgradering - men sånaSpånet wrote:Finns det någre större bromsar än orginal som passar "bult on".
Har sett att det finns gott om 996 bromsar på blocket, är det något som går att använda?FredrikÅ wrote:930 turbo 3,3 har väl varit en ganska vanlig uppgradering - men sånaSpånet wrote:Finns det någre större bromsar än orginal som passar "bult on".
bromsar har blivit guld värda nuförtiden.
EDIT: På min gamla bil så satt det en annan uppsättning. Funkade skitbra, men
jag vet inte hur mycket "bolt-on" det var. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27353
Jag har inte en susning.. Spontant så skulle jag helt klart uppgraderaSpånet wrote: Har sett att det finns gott om 996 bromsar på blocket, är det något som går att använda?
Bromsarna på 964 är ju inte pissdåliga på en tung orginalbil och är väl i princip samma som jag har på S2:an. Kan man få på dessa på en lätt gammelelva så finns ju både skivor och belägg till riktigt bra priser.FredrikÅ wrote:Jag har inte en susning.. Spontant så skulle jag helt klart uppgraderaSpånet wrote: Har sett att det finns gott om 996 bromsar på blocket, är det något som går att använda?
från original, men ändå försöka åka med så små bromsar som möjligt (vikt, hjul, pengar).
Uppsättningen på den gröna bilen med 280 mm skivor runt om räckte bra.
(Din bil kommer väl också att vara ganska lätt?)
Kanske ska prova med orginalbromsar, pfc belägg och ordentlig kylning.FredrikÅ wrote:Jag har inte en susning.. Spontant så skulle jag helt klart uppgraderaSpånet wrote: Har sett att det finns gott om 996 bromsar på blocket, är det något som går att använda?
från original, men ändå försöka åka med så små bromsar som möjligt (vikt, hjul, pengar).
Uppsättningen på den gröna bilen med 280 mm skivor runt om räckte bra.
(Din bil kommer väl också att vara ganska lätt?)
Kanske kunde vara något, har du eller Fredrik lust att mäta lite nästa gång ni är i hjulhusen. C/C hålen, skivdjup osvPehr Johnsson wrote:Bromsarna på 964 är ju inte pissdåliga på en tung orginalbil och är väl i princip samma som jag har på S2:an. Kan man få på dessa på en lätt gammelelva så finns ju både skivor och belägg till riktigt bra priser.FredrikÅ wrote: Jag har inte en susning.. Spontant så skulle jag helt klart uppgradera
från original, men ändå försöka åka med så små bromsar som möjligt (vikt, hjul, pengar).
Uppsättningen på den gröna bilen med 280 mm skivor runt om räckte bra.
(Din bil kommer väl också att vara ganska lätt?)
Spånet wrote:Kanske ska prova med orginalbromsar, pfc belägg och ordentlig kylning.FredrikÅ wrote: Jag har inte en susning.. Spontant så skulle jag helt klart uppgradera
från original, men ändå försöka åka med så små bromsar som möjligt (vikt, hjul, pengar).
Uppsättningen på den gröna bilen med 280 mm skivor runt om räckte bra.
(Din bil kommer väl också att vara ganska lätt?)
Den kommer att väga exakt 1100 kg med mig i (om jag räknat rätt).
Det sitter 2-kolvs ok både bak och fram men klossarna har en yta som 2 st frimärken ungefär(skojjar inte) och det gör mig nervös att det inta ska räcka.Highway wrote:Spånet wrote: Kanske ska prova med orginalbromsar, pfc belägg och ordentlig kylning.
Den kommer att väga exakt 1100 kg med mig i (om jag räknat rätt).
Låter som en vettig setup som borde funka tycker jag
Nej, originaloken är inga höjdare, dom flexar rätt mycket och ger därför enSpånet wrote: Det sitter 2-kolvs ok både bak och fram men klossarna har en yta som 2 st frimärken ungefär(skojjar inte) och det gör mig nervös att det inta ska räcka.
Hmm är det inte samma skivor som på 944 / 931? Har för mig jag köpt samma till 911- 72 och gule räsern?FredrikÅ wrote:Nej, originaloken är inga höjdare, dom flexar rätt mycket och ger därför enSpånet wrote: Det sitter 2-kolvs ok både bak och fram men klossarna har en yta som 2 st frimärken ungefär(skojjar inte) och det gör mig nervös att det inta ska räcka.
rätt svampig känsla.. Originalskivorna är dessutom ganska tunna
och klarar inga vidare temperaturer.
Bilen är ju från -74, så en liiiten uppgradering skadar inte.
Just, ja - det är ju samma skivor. Olika ok och belägg bara.Pär Hylander wrote: Hmm är det inte samma skivor som på 944 / 931? Har för mig jag köpt samma till 911- 72 och gule räsern?
Fast visst, dom är ju rätt tunna.... (230 hk / 1190 kg fixade dom ivf med god kylning)
Hej Lars.Spånet wrote:Kanske ska prova med orginalbromsar, pfc belägg och ordentlig kylning.FredrikÅ wrote: Jag har inte en susning.. Spontant så skulle jag helt klart uppgradera
från original, men ändå försöka åka med så små bromsar som möjligt (vikt, hjul, pengar).
Uppsättningen på den gröna bilen med 280 mm skivor runt om räckte bra.
(Din bil kommer väl också att vara ganska lätt?)
Den kommer att väga exakt 1100 kg med mig i (om jag räknat rätt).
Hej Karl-ove,Karl-ove wrote: Hej Lars.
Har du samma storlek på klossarna fram o bak så har du nog lite dåliga bromsar för banåka, ska du då byta till nåt större som är bolt on måste du byta frambenen för då har du hålen för att fästa bromsoken på 75mm c/c. Dom ngt större bromsarna som satt på S och E bilarna har 90 mm .
Även SC och Carrera -84 -88 passar på dessa ben, sc har som S,E 20 mm skiva, Carrera 84 har 24 mm.
Dessa bromsar är väl de enda som är bolt on, förutom 3,3 turbo, som bara kräver mindre mod för att få dit skivan. Där finns 2 varianter, den äldre -78-79 som skruvas på insidan som din nuv skiva, men detta ären dyr variant om man inte redan har centrumet till skivan, då denna är i 2 delar. Andra varianten är den nyare skivan som du trär över navet som då måste svarvas av lite.
996 bromsar är nog lättast att få till bra om du vill ha värre bromsar då dom skruvas åt "andra" hållet, då kan man göra en adapter så att man lätt kan få oket där man vill ha det. Då får du 28 mm skiva fram och 24 bak.
Karl-ove