944 Vad tänka på/titta efter ??

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Plankan
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2015-06-28 19:00:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

944 Vad tänka på/titta efter ??

#1 Post by Plankan »

Hej Grabbar.

Jag heter Jasper och är en påg årsmodell 67 som på det senaste fått ett sån't där sug efter en 944 :D

Jag skall därtill säga att, jag aldrig ens ägt/kört/åkt Porsche hela mitt liv -
utan kommer från familjen saab, där konceptet stått på OG 900 T16 de sista riktigt många åren (30) av mitt liv.
Min senaste tös som jag nu haft i lite mer än 4 år:
http://www.garaget.org/?car=379012&image=3595222" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har utbildning som bilmeck, även om jag senare i livet "sadlade" om, men gillar ändå att mecka som hobby/terapi -
samt är inte heller rädd för att åter sätta mig vid "skolbänken" :P

Men nu känner jag att det är dags och leka med grabbarna i den andra "sandlådan" <---- alá positivt menat 8)

1: Jag har förstått att modell 85b är en modell med uppgradering av inredningen -
så det får bli en 944 85b -> för min del.

2: Vad står N/a för som man ibland läser :?:

3: 944s MY87 denna fick en motor på hela 191Hk mot tidigare 163 -
men jag har läst att just denna årsmodell sålde inte så bra -
p g a att den hade en motor med en för "spetsig" karaktär :?
Är detta "nonsens" el :?:

4: Dessa bilarna har jo kamrem.
Men är det någon som har koll på vad bytes intervallen är på bilarna.
Har läst 5 resp 8 år samt lite olika miltal :roll:

5: Porsche är en sk "galvad" bil -
men även efter 25 år så är detta jo ingen garanti för ett rostfritt exemplar.
Finns det "typiska" eller "standard" ställen man bör titta lite extra noga :?:

6: Jag tänkte lägga mig i prisläget 50K +/- 5K, då har jag även bra resurser för eventuella "oförutsedda" incidenter -
men har även fått den uppfattningen att en 944 inte bör kosta mera, då en S2 är att rek i den prisnivå :roll:

Så nu är jag öppen för förslag/tips etc etc från expertpanelen här :D
Last edited by Plankan on 2015-06-30 18:34:15, edited 1 time in total.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Vad tänka på/titta efter ??

#2 Post by Erol »

1. Inte bara inredning, även hjulupphängning, infästning av vindrutan, smörjning av vevaxel m.m. ändrades.

2. N/A = Natural Aspire. Dvs. sugmotor utan turbo/överladd. Denna beteckning brukar användas om 163 hästars motorn i våran lilla värld.

3. Mer troligt att det inte sålts så många av denna modell är att den fanns ett/två år i slutet av det glada 80-talet som inte alls var speciellt glatt i slutet, rent ekonomiskt sett.

4.Tar gärna kamrem som är lätt och billig att byta, jämfört med dyra kedjor (läs Saab 9-5). Porsche förespråkar 8 år/8.000 mil. Jag med flera brukar säga 5 år/5.000 mil.

5. Bilarna ska vara rostfria, möjligtvis kan man godkänns lite ytrost i hjulhuset som blästrats av grus genom åren. Annan rost brukar i regel skvallra om dåliga lagningar av krockade bilar.

6. För 45-55.000:- får du en fin N/A eller en S2:a med en del fix.

Skicket är viktigare än antal mil på våra bilar, då fet ganska snabbt blir kostsamt att renovera/reparera.


Mvh Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
jesper
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2014-07-01 07:02:00
Bilmodell: 944 N/A 2,7l
Årsmodell: 1989
Location: Växjö
Contact:

Re: 944 Vad tänka på/titta efter ??

#3 Post by jesper »

Köpte en fin N/A i 50000 kronorsklassen i somras. Den är en 89a med 2,7 liters motorn som bara fanns det året. Har kört ca 700 felfria glädjemil i somras och bara älskar bilen. Jag tittade på ett antal bilar i våras och det är väl som att köpa vilken bil som helst, man känner när det är riktigt skick på den. Jag åkte med ägarna först. Det var ett lätt sätt att lyssna och framförallt observera hur nuvarande ägare kört bilen. En kille drog ut på varvstopp ca 30 sekunder efter start. Den bilen valdes bort automatiskt...

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 Vad tänka på/titta efter ??

#4 Post by Janne J »

Om du kan få en S2 för 50', köp den. ( eller en turbo )
Skillnaden i motorkaraktär är stor och det blir så mycket roligare att köra.

Detta är mina åsikter, det kommer säkert andra argument.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Brausdio
NA-Poster
Posts: 1
Joined: 2015-09-28 08:32:04
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Vad tänka på/titta efter ??

#5 Post by Brausdio »

Okej jag har tänkt köpa en porsche igen men är lite orolig över att köpa grisen i säcken, något tips på vad jag kan göra innan köpet?

Min budget är inte den bästa just nu men jag sponsras en del då jag sysslar med bilbyggen så det kommer att bli ett större projekt på senare sikt :#cheers: Hittills har jag bara fått billiga fälgar

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users