Köpråd 924 -77

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Message
Author
User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Köpråd 924 -77

#16 Post by Natanael »

[Bobo] wrote:Alla 924:or (bortsett från turbo och S) har trumbromsar bak. De tidiga modellerna skiljer sig lite från de senare, men inget som gör bilen sämre eller mindre pålitlig...
De tidigare är bl.a en aning lättare vill jag minnas.

Om du har galvat till midjan eller hela vägen runt spelar mindre roll om bilen inte är skadad på något sätt.
En ogalvad bil börjar inte rosta bara för att den står utomhus. Det krävs en djup repa som går ner till plåt, ett ordentligt stenskott eller ett hål någonstans som gör att fukt kan börja tränga in från baksidan.
Sålänge du har lack och underredsmassa på bilen så borde du klara dig. :wink:
Våra bilar har ju klarat sig än sålänge utan att omvandlas till en hög på golvet...
Generellt lagar man ju en skada på en Porsche innan den har hunnit sprida sig till resten av bilen.

Vad gäller lådan tycker jag att du ska köpa den bilen som du gillar. Oavsett vilken låda den har. Det är ju inte specifikt för växlingarna mellan 4:an och 5:an man köper en 924! :D

Bobo
Sant:)! Känns gott att inte behöva oroa sig något vidare då om tidigare modeller. Sen är det ju mycket smaksak också som många av er skriver. Ska smälta era goda råd och kunskap och åka och kolla på den i Härryda nu. Blev lite orolig när han nämnde att han den står på verkstaden och ska troligtvis få bytt topplockspackning.. Men det ska bli kul att kolla på första 924:an!

Hörde av den först nämnda annonsen för 25 som känns lite halvseriös och fick regnumret och får samtidigt reda på av honom att den har varit avställd de senaste 20 åren.. /: Bromsar, vätskor och insprutning behöver väl sig en ganska gedigen genomgång då? Men det gissar jag att man borde kunna lösa som kunskapstörstig hobbymekare? :)

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Köpråd 924 -77

#17 Post by Natanael »

Cédric wrote:5 växlat är klart rappare, även på pappret.

Dom tidiga 76-77 är väldigt olika dom senare på många detaljer. Det kan vara lite svårare att hitta rätt grejer begagnat tex. Vill du ha bättre komfort är en senare att rekomendera då den enklare bakvagnen (den är dessutom helt justerbar, vilket den tidigare inte är) på dom tidiga bilarna sitter rätt stumt monterad i karossen. Dock är dom tidiga bilarna också betydligt lättare..

Men det viktigaste är som sagt att hitta en riktigt väl omhändertagen bil. Det är kul att köra bil :)
Ska jag tänka på! Läste någonstans att den fem - växlade lådan vinner en sekund på pappret ;) men hursom handlar det väl som ni skriver mest om ens egen känsla och uppfattning av bilen!

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#18 Post by Mattias 924 »

Glöm inte att en femväxlad bil är en knapp procent tyngre än en fyrväxlad.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Köpråd 924 -77

#19 Post by Natanael »

Just det! Ja det jämnar nog ut sig.

Var och kollade på den i Härryda idag, den för 30.
Den var nylackad sedan 2 år tillbaka och såg kanonfin ut i lacken, däremot fanns det en eller två smala rispor i lacken med lite rost i såg det ut som..
Den nedre delen av karossen på sidan, den som alltid brukar vara svart på alla 924:or jag har sett, var lackad, där hade lacken släppt speciellt och det såg ut som att den var lite rostig, är detta någon form av skyddsskärm på sidan som inte borde vara lackad med vanlig lack?

Mekaniskt sett byts topplockspackning nu, för övrigt var det en del som var bytt men det var lite oklart vad det var. Han visste inte själv så noga och mekar inte själv, däremot ska jag höra med de som har jobbat med bilen så man vet hur det ligger till!

Fem-växlad var den också;-)! Känns som jag har oggat om det där nu men det var en trevlig överraskning.

Blandade känslor efter dagens visit men det var riktigt kul med första spaningen på 924:an! To be continued...

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#20 Post by robinkjellstedt »

Tänkte bara tipsa om en S som verkar se okej ut?

http://www.blocket.se/uppsala/Porsche_9 ... ?ca=15&w=3

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Köpråd 924 -77

#21 Post by Natanael »

Blev riktigt sugen på den. Men för min del är det inte aktuellt med tanke på driftskostnader.. Ser riktigt bra ut annars!

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Köpråd 924 -77

#22 Post by Natanael »

Läste just nu i rejsa.nu att:

"5-växlade 924:or som är äldre än 1980 har G31 växellådor som är i grund och botten omgjorda 915 lådor. 915 lådor sitter i 911 SC och är allmänt kända för sin kassa spakkänsla, snabbslitande synkring på 1:an och 6000 mils renoveringsintervaller. Då den har samma drev (och sidolock) som 915 så kostar den lika mycket att renovera."

Utöver någons personliga bedömning av spakkänsla etc, stämmer det verkligen med slitage och kostnaderna?

Den jag kikar på är just en sådan från 78 med första växeln nere till vänster.. :O

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#23 Post by Janne J »

Natanael wrote:Läste just nu i rejsa.nu att:

"5-växlade 924:or som är äldre än 1980 har G31 växellådor som är i grund och botten omgjorda 915 lådor. 915 lådor sitter i 911 SC och är allmänt kända för sin kassa spakkänsla, snabbslitande synkring på 1:an och 6000 mils renoveringsintervaller. Då den har samma drev (och sidolock) som 915 så kostar den lika mycket att renovera."

Utöver någons personliga bedömning av spakkänsla etc, stämmer det verkligen med slitage och kostnaderna?

Den jag kikar på är just en sådan från 78 med första växeln nere till vänster.. :O
Låter mysko, 915 lådan har inte ettan nere till vänster, den har vanligt H-mönster. Däremot föregångaren, 901 har ettan nere till vänster. Spakkänslan beror på konditionen på de knutkors och bussningar som är inblandade i växellänkaget. Faktum kvarstår dock, varken 901 eller 915 är några snabbväxlade racerlådor.

Lite Googling säger att G31 har en viss del av innehållet från 915 lådan, 3-4-5 drev verkar vara samma, 1-2 och synkroniseringarna är inte från 915.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#24 Post by Cédric »

En del prylar är fårn 915, det stämmer. Det är inte en jättesnabbväxlad låda, sliten synk på ettan/tvåan är hyffsat vanligt. Bevisat är att det är en grymt stark låda som tål massvis med moment/effekt, samt att den är kompakt och lätt (och har vikten på rätt ställe jämfört med audilådorna). Här är 931 varianten detaljstuderad om du vill läsa mer:

http://garage.ideola.com/downloads/G31- ... inucci.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Den är som sagt skapligt dyr att renovera, delar finns på ideolas garage i usa så du kan kolla priserna själv, rätt lätt att fixa själv om man är någorlunda kompetent (gjorde det själv för ett tag sen). Ettan är nere till vänster och spakkänslan med nya tajta bussningar är väldigt bra. Faktum är att mitt egna spakreglage med shortshifter nya bronsbussningar i knutkorset och där det går är snudd på extremt tight och direkt, få bilar jag kört har bättre, så det går om man vill. Länkaget är dessutom designat så att spaken inte rör sig fram och tillbaka när man svänger på bana (vilket den gör annars på audilådsfrontmotorporschar), vilket är en trevligt bonus.

Min 924 79 2.0 som jag körde med förr i tiden hade G16, med klassikt sliten synkring på 2an. Det var inte ett jätteproblem eftersom jag rätt snabbt lärde mig hältådubbeltrampa vid nerväxlingarna. Men är man inte så flink i benen och inte kan/vill byta synkring/ingreppsring så testa ordentligt när du provkör bilen. Viktigt att ha bra och fräsch olja i lådan, då blir växlingarna trevligare.

Är det något mer du undrar så fråga på !

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Köpråd 924 -77

#25 Post by Natanael »

Tack för kanonsvar! Verkar som de finns fördelar och nackdelar med allt! (Livsupptäckt!)
Ja jag håller ju på och rekar inför det stundande 924-köpet och man vill gärna att det ska vara så bra som möjligt i alla områden, i den mån det går såklart. Därför fick nyheten om lådan mig att haja till..

Som sagt har jag inte haft möjlighet att meka själv än så länge så jag vet inte ännu hur mycket jag kommer kunna lösa på egen hand.
Tror att jag absolut skulle kunna leva och trivas med lådan, tycker jag är hyfsat flink i bena osså, det är bara kostnaden isåfall kan skjuta iväg.

Ska få nummer till de som skruvat på bilen så får jag veta hur det ligger till, han har ju trots allt lagt ut över 50 papp på bilen nu så förhoppningsvis har någon renovering skett på lådan också.

Tack igen för era trevliga svar!

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Köpråd 924 -77

#26 Post by Natanael »

Angående rosten jag nämnde lyckades jag ta en bild på revan/lackskäppet jag hittade:

Image

Mitt intryck var att bilen inte var riktigt så fräsch som han antydde i annonsen, vet mer när jag har hört med de som jobbat med den som sagt, men denna antydan till rost/rostreva gör mig lite orolig.. Är jag paranoid nu eller är min oro befogad?

Laddar upp ett par bilder, hoppas det är okej att göra det?

Image

Image

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#27 Post by [Bobo] »

Din noja är nog lite överdriven/förhastad vad gäller lacken...
Det ser ut som att han som lackade inte brydde sig så mycket om underarbetet. :?
Det du ser är en stor färgflaga från den svarta färgen som satt där från fabrik som "lackeraren" helt sonika valt att lacka över.
Antagligen kunde han inte matcha texturen och orkade inte slipa ner till plåt. Ibland kan det vara ett klokt val om man är orolig för att förstöra galven i onödan. Men inte när det ser ut sådär. :evil:

Att den är lackad nertill betyder egentligen bara att den är omlackad. Vissa gillar när den är svart, andra inte.
Jag valde att lacka min röda hela vägen ner, men som sagt, det ska inte påverka varken rostskydd eller världsfreden. Förutsatt att underarbetet är bra, vill säga...

Sen ska man göra skillnad på lite ytrost och djupare problem. Ett obehandlat stenskott som gått ner till plåt kan börja rosta på några dagar om det är lite fuktigt. Men ytrost käkar väldigt långsamt.
Det är framförallt rost från insidan som är vansklig och lite jobbigare än att den genomsnittliga hemmamekaren fixar det... Att slipa bort lite ytrost, grunda och spraylacka nederkanten på bakslärmen fixar du på en förmiddag!

Om du dessutom vill ha den svart som original, så slipper du färgmatcha! Bara att maskera och se glad ut. Men då måste du ju lacka runt hela bilen förstås. :D

Bobo

Edit: Rosten du ser i underkant på tröskeln ser ytlig ut. Ta med lite grovt sandpapper (eller en vass mejsel) och slipa/skrapa lite och se hur långt du behövr gå för att få frisk metall. Skulle gissa att det bara behöv ett drag Det är ett utsatt ställe och alla mina 924:or har varit mer eller mindre angripna där.
Bara att slipa ner och lacka. Snabbt gjort. Färgen kostar 350kr på Mekonomen. Färgkoden sitter i bagaget. :D
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#28 Post by patand »

Om det där är all rost man hittar på en 37 år gammal bil så tycker jag man ska vara väldigt nöjd. :-) Jag håller med Bobo i allt han skrev (för jag kan i stort sett inget själv om att laga rost och Bobo vet jag är duktig). :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Köpråd 924 -77

#29 Post by Natanael »

[Bobo] wrote:Din noja är nog lite överdriven/förhastad vad gäller lacken...
Hoppades på det :)!

Tack för klarhet! Nu känns det genast mycket bättre. Då vet jag vart jag ska vända mig om jag behöver konsultera vidare i sommar med ev rostbehandling :)

Om han släpper den för ett skapligt pris dvs.. Han behåller den gärna och tog tillbaka priset till 30 efter att vi vart nere en bra bit och dealat, anledningen var topplockspackningen där arbetet gick på 7.
Motor och växellåda var inte bytt någonting på, så mycket vet jag än så länge men tydligen en del annat, återstår att se.
Är 25 ett skapligt pris om inget är bytt vad gäller växellåda o motor? Om jag lyckas pressa priset så pass..

Hälsningar

Edit:
För sjätte gången, tack igen för alla trevliga svar. Att folk tar sig tid att sätta sig ner och skriva ner så utförliga och grundliga svar är beundransvärt och till stor hjälp!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#30 Post by Cédric »

För 25 skulle jag nog vilja ha en bil som är i riktigt riktigt bra skick, nån gång ibland dyker dom upp, tyvärr är det ju rätt många trötta ex däremellan...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users