Köpråd 924 -77

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Message
Author
QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#31 Post by QV_ »

Vad en bil är värd är svårt att säga över några foton. Fick så sent som förra veckan 5 foton på en 50 år gammal bil de ville ha värderad.... Vad skall man säga.
det vart ett värde om den var avställd inte körd,
ett värde om den var besiktigad
Allt med reservation angående rost eller inte
Och spannet är stort.

Det bästa sättet är att du kollar på alla 924 inom rimligt avstånd eller får tag på någon som kan biltypen.
Sedan finns det ju ett antal standardfel på dessa bilar som många av bilarna har. Så även om just det exemplaret inte har det vid köpetillfället så kommer det säkert senare, det är mera en fråga om dagar eller år.
Finns någon tråd om standardfel i forumet att söka upp.

Att göra som föregående ägare lämna in bilen på service är ett mycket dyrt nöje på en gammal bil, då far pengarna iväg helt sanslöst fort. Cabben som jag pysslar om hade aldrig varit värd att köpa om man inte gör allt själv. Den var förövrigt i ett rätt OK skick. Vi gav 25 för den. Om det var rätt eller för dyrt kan man alltid diskutera men en 924 cab är ju inte så vanlig att hitta (som inte är ombyggd till 944). Har väll bara lagt ut 15 på den änsålänge. Förlusten :D vid en försäljning blir väll acceptabel.

Är du nybörjare på att mecka så är det inte så kul att råka ut för.
Spräckt grenrör
Trasig kupefläkt (beroende på metod att fixa felet)

Däremot så är fel som
Varmstartsbekymmer
trasiga motorfästen (fjädrer)
Mera en kostnadsfråga.

Dessa bilar köper man mera med hjärtat, retar du upp dig / irriterar dig på en rostflaga på sidan så är det frågan om det är rätt bilmodell för dig. För fel det finns det, gå sönder kommer de att göra. Bilar som förhoppningsvis fungerar i 10 år kostar mycket mera i inköp.

Jag har en känsla av att bilar i prisklassen runt 30 är svårsålda i Sverige så du behöver troligtvis inte ha så bråttom att slå till. Enligt rykten var cabben ute till försäljning i två år innan jag köpte den.

Lyd rådet i annonsen och kolla på många bilar, titta gärna på några äldre 944 också. De lär ju ha samma problem (undantaget drivlinan) som 924or.

/Janne

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Köpråd 924 -77

#32 Post by Natanael »

Cédric wrote:För 25 skulle jag nog vilja ha en bil som är i riktigt riktigt bra skick, nån gång ibland dyker dom upp, tyvärr är det ju rätt många trötta ex däremellan...
Tänker så också.



QV_ wrote:Vad en bil är värd är svårt att säga över några foton. Fick så sent som förra veckan 5 foton på en 50 år gammal bil de ville ha värderad.... Vad skall man säga.
det vart ett värde om den var avställd inte körd,
ett värde om den var besiktigad
Allt med reservation angående rost eller inte
Och spannet är stort.

Tack för råden Janne.

Tänkte när jag skrev det att det är såklart hemskt svårt att uppskatta en bils värde på det sättet.

Man får väl se till att ha is i magen och ta sökandet i lugn takt. Just nu finns det inte så många ex ute, än mindre i närheten med undantag för den som varit avställd sedan länge i Helsingborg, och de jag vet som kan biltypen är här. Så i min närhet är väl jag med hjälp av er den mest kompetenta i nuläget! Såvida inte en vänlig själ har vägarna förbi Göteborg kring den 5:e maj då jag ska kika på den igen?


QV_ wrote:
Sedan finns det ju ett antal standardfel på dessa bilar som många av bilarna har. Så även om just det exemplaret inte har det vid köpetillfället så kommer det säkert senare, det är mera en fråga om dagar eller år.
Finns någon tråd om standardfel i forumet att söka upp.
Ska kolla detta.
QV_ wrote:
Att göra som föregående ägare lämna in bilen på service är ett mycket dyrt nöje på en gammal bil, då far pengarna iväg helt sanslöst fort. Cabben som jag pysslar om hade aldrig varit värd att köpa om man inte gör allt själv. Den var förövrigt i ett rätt OK skick. Vi gav 25 för den. Om det var rätt eller för dyrt kan man alltid diskutera men en 924 cab är ju inte så vanlig att hitta (som inte är ombyggd till 944). Har väll bara lagt ut 15 på den änsålänge. Förlusten :D vid en försäljning blir väll acceptabel.


Dessa bilar köper man mera med hjärtat, retar du upp dig / irriterar dig på en rostflaga på sidan så är det frågan om det är rätt bilmodell för dig. För fel det finns det, gå sönder kommer de att göra. Bilar som förhoppningsvis fungerar i 10 år kostar mycket mera i inköp.
Min irritation var nog snarare oro eller noja över att råka åka på ett stort rostarbete, en noja som lätt finner sig när man inte har så mycket erfarenhet :)
Samtidigt som jag försöker köpa med hjärtat försöker jag även tänka så praktiskt jag kan, kommer jobba ca 80% under mitt kommande uppehållsår nu och då vill jag försäkra mig så gott det går att det inte är en dum ide att äga denna fantastiska bil.

Men jag får ställa in mig på som du skriver att gamla bilar både går sönder och rostar, får kanske ställa in mig på det mer än vad jag gjort, jag är beredd på att jobba, bara jag vet vad jag ger mig in på både pengamässigt och arbetsmässigt.


QV_ wrote:
Jag har en känsla av att bilar i prisklassen runt 30 är svårsålda i Sverige så du behöver troligtvis inte ha så bråttom att slå till. Enligt rykten var cabben ute till försäljning i två år innan jag köpte den.
Ska ha tålamod! Men så roligt det hade varit att hitta ett fint ex snart..

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#33 Post by patand »

Finns ju några till salu via folk på forumet som kanske kan vara vettiga köp beroende på ambition att meka. Te.x Freddies 79:a:

forum/viewtopic.php?f=6&t=29316&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller Bobos vintersläden II (som står hemma hos mig för tillfället):

forum/viewtopic.php?f=17&t=26674" onclick="window.open(this.href);return false;

Dessa får du säkert vettig och ärlig information om om du frågar nuvarande ägare.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Köpråd 924 -77

#34 Post by Natanael »

Det hade varit väldigt trevligt att få tag på någon genom forumet. Såg Freddies 924:a komma ut på blocket också häromdagen. Tack för tips!

Hör nog av mig till Bobo i dagarna

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Köpråd 924 -77

#35 Post by Natanael »

Angående G31 växellådan så kollade jag på ideolas garage och såg att ett komplett rebuild kit låg på 650 dollar vilket lät rimligt. När jag sökte på Ebay kostade det betydligt mer.

Är det så stor skillnad egentligen på audilåda och g31 i driftkostnad? Undrar om jag borde tänka till om jag vill hålla nere kostnaderna?

Edit: Tack igen för infon om låda Cedric, låter nästan som att man hellre borde ha den lådan framför audins för känslans skull.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Köpråd 924 -77

#36 Post by patand »

Natanael wrote:Är det så stor skillnad egentligen på audilåda och g31 i driftkostnad?
Så länge respektive låda är hel så är det förstås ingen skillnad i ren driftskostnad. Att renovera/byta en trasig G31 lådan är nog dock troligen dyrare än "Audilådan" då den är ovanligare.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

Köpråd 924 -77

#37 Post by Natanael »

Ja okej. Antar att det inte är några astronomiska skillnader, men det känns värt att tänka till på.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users