944 Cab eller 996 Cab?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

944 Cab eller 996 Cab?

#1 Post by robinkjellstedt »

Jag har i ca ett års tid letat efter en 944 S2 Cab men ännu inte hittat riktigt rätt exemplar. Min budget har hela tiden legat på ca 100 000kr och då borde man få en i bra skick. Nu kom min käre far med ett förslag. Att vi går ihop och delar allt lika och dubblar budgeten. Då kommer vi genast upp i en budget då vi borde ha råd med en 996 Cab (alternativt 964 cab).

Jag antar att detta forum är ganska subjektivt, men hoppas få lite feedback ändå.

Jag har varit och provkört 944 S2 Cab och är helt såld på känslan och utstrålningen av denna bil. Jag har aldrig kört en nyare Porsche och inte heller en 911.

Vad tror ni? Är det för lite själ i en 996? Hur mycket dyrare är det med servicear, reparationer och försäkringar? Jag antar att det är en 996 av de tidigare årsmodellerna vi har råd med. Finns det vanliga problem med dessa? Vad bör man veta innan man kollar på en sån?

Mycket tacksam för all feedback jag kan få! :#cheers:

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944 Cab eller 996 Cab?

#2 Post by gtBen »

Hej
robinkjellstedt wrote:Vad tror ni? Är det för lite själ i en 996? Hur mycket dyrare är det med servicear, reparationer och försäkringar? Jag antar att det är en 996 av de tidigare årsmodellerna vi har råd med. Finns det vanliga problem med dessa? Vad bör man veta innan man kollar på en sån?
Det är säkert rejäl själ i en 996, men ...det kommer att bli din sämsta bilaffär på många många år. Välj hellre en 964-cab, även om service /reparationer /upprustning kan gå på en hel del. En 964 kommer att vara en god investering att hålla efter då de blir mer och mer kult för varje dag som går. 996 med de vanliga motorerna är kända för att få motorproblem, du kommer att sova dåligt med en sån och andrahandsvärdet är allt annat än bra.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 Cab eller 996 Cab?

#3 Post by Lilja »

Varför inte köpa en 944 Turbo cab? Tror det låg en på blocket nu, det är en extremt ovanlig bil som definivt kommer hålla sig i värde många år framöver. Förmodligen även stiga i värde.

Som Bengt sa är en 996a ingen bra affär. De är dyra massproducerade bilar och får aldrig det andrahandsvärdet eller samlarvärdet som t.ex. en 964 får. Dessutom har de haft diverse motorproblem och en ny motor till en 996 kostar minst lika mycket som en hel 944.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Cab eller 996 Cab?

#4 Post by Maxx »

996:ans dåliga rykte är relativt överdrivet. Visst har alldeles för många haft problem med motorer men att det skulle vara 100% som många verkar vilja påstå är kraftigt överdrivet. Dessutom är det många 996:or som vidtagit åtgärder innan de fått några problem vilket borde ge ett hyfsat problemfritt ägande.

Visst, 996:an är en ingen investering, men vilken bil är det förutom rena samlarbilar och det är knappast vad Robin och hans far är ute efter? En 996 har i princip nått botten sett till pris. Det enda som kommer att hända är att vissa exemplar blir mer svårsålda än andra. Köp det exemplar som är i bäst skick, har mest options och minst mil på mätaren och njut. Köp inte en bil med massa små (eller stora) saker att fixa.

Bara mina 50 öre.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

Re: 944 Cab eller 996 Cab?

#5 Post by Mr Dezent »

Håller helt med Maxx. Nu kommer jag väl få på nöten rejält, men ..
Har ägt en 944 S2 cab och ... Mjae ... Aldrig mer.
Trots att jag normalt älskar cabrioleter.

Personligen, och detta är just en personlig uppfattning, tycker jag det känns rätt B med ett löst verktyg som måste till för att lossa/fästa spärrarna mot vindruteramen. För att inte tala om separat cabrioletskydd som ska knäppas fast manuellt. Suck, vad var vitsen med elcab då? Och utan cabskyddet såg det ju ännu muppigare ut ...

Sedan gillar jag inte cabrioleter där sufletten fortfarande ligger ovanför karosslinjen i nedfällt läge. I 944:ans fall blir bakåtsikten något hämmad med sufletten i nedfällt läge.
Slutligen detta med plastruta bak. Den blir bara mjölkig med åren och spricker lätt.

Jag, som cab- och Porsche-fantast, trodde jag skulle älska 944-cab.
Det blev precis tvärtom. Det enda positiva jag minns av min 944 S2cab var att den var lätt att sälja.

Kör idag 968 coupe och 964 Carrera2 och funderar på att utöka med just en 996 Carrera, ev en cab.
Eller en Cayenne.
I båda fall fruktansvärt mycket bil för pengarna, där bottenpriserna bör vara väldigt nära idag.

Mitt råd till TS: köp en 996-cabbe tillsammans med din far.
En helt annan känsla, till det bättre, än 944 cab, och så är det alltid trevligt med ett far/son-projekt.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 Cab eller 996 Cab?

#6 Post by robinkjellstedt »

Jag får tacka så mycket för era svar! De hjälpte mig faktiskt på vägen även om det inte blev någon utav biltyperna jag skrev om. Jag kände att jag kunde utesluta 996an då jag egentligen inte riktigt ville ha en så ny bil. Men jag nappade på min fars förslag om att göra det ihop. Så till slut blev det en mycket fin 968 MED tak faktiskt. Inte ens en taklucka. Känns som ett moget beslut! :mrgreen: Nu ska det bli många härliga och kurviga mil i sommar! LÄNGTAR!! :twisted:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users