944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#1 Post by DonJansson »

Tänkte att vi kunde diskutera den här "S":en på Solvalla Biltorg. De flesta av er har säkert sett annonsen på Blocket: http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... 7.htm?sa=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Han vill ha långt under 100 000, medan signaturen Lasse vill ha lika mycket över 100 000:
http://www.blocket.se/goteborg/Porsche_ ... 6.htm?aw=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Inledsningsvis är jag, kanske av okunskap, rätt skeptisk till att köpa bil på en vi-har-allt-i-alla-prisklasser-firma. Förmodligen känns det tryggare att köpa en bil på auktoriserad firma.

Men faktum kvarstår, är inte Solvallas turbo några tiotusen billig? Fyra ägare på Bilregistret, 18 för signaturen Lasses, vad jag kan se äkta Turbo S. Förvisso bra mycket närmare 20 000 mil, men borde skillnaden speglas i en prisskillnad om mer än 40 000?

Några övriga tankar om Solvalla Biltorg?

Väl mött
Oscar
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#2 Post by patand »

Lasses bil är övervärderat anser jag, trots att den ser fin ut och har relativt få mil på mätaren. De 944 Turbo man ser för över 100.000 sek brukar röra sig om välspecade exemplar ombyggda för bankörning eller race.

944 Turbo i "gatskick" börjar nuförtiden runt 60.000 sek verkar det som, tyvärr.

Solvallas pris tycker jag pga detta är mer rimligt och att köpa av handlare innebär ju alltid att man har 6 månaders "garanti" enligt konsumentköplagen mot fel som säljaren inte specificerat innan köpet. Köp av privatperson är därför alltid mer "grisen i säcken".

Vet i övrigt ingenting om varken den ena eller andra bilen inte heller vet jag vem Lasse är eller om Solvalla är ett bra ställe att köpa bil på. Så jag avsäger mig allt ansvar för vad mina utlåtanden leder till. :)

Jag flyttade förresten tråden till "Köpråd" då det verkade var det du var ute efter.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#3 Post by DonJansson »

Någon i 08-trakten som kan ta sig en kik? (Bara för att bekräfta att en resa till Stockholm är värt mödan. Bor numera i Hässleholm, inte Göteborg, så nu är det ännu längre att åka.

Vore oerhört tacksam för hjälpen!
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#4 Post by Erol »

patand wrote:Lasses bil är övervärderat anser jag, trots att den ser fin ut och har relativt få mil på mätaren. De 944 Turbo man ser för över 100.000 sek brukar röra sig om välspecade exemplar ombyggda för bankörning eller race.

944 Turbo i "gatskick" börjar nuförtiden runt 60.000 sek verkar det som, tyvärr.
Nja... Jämför inte äpplen med päron, du hittar väldigt sällan en Turbo S eller Turbo efter -89 under 80.000:- dessutom verkar "Lasses" bil vara rätt så påkostad, alla som köpt "tillbehör" som 968-speglar, Gemballa-läpp och i synnerhet den stora Turbo RS-vingen vet vad dessa kostar, som referens kan jag länka till en sådan vinge med renoveringsbehov som säljaren (Sandén) begär 8.500:- för: vhttp://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=27073" onclick="window.open(this.href);return false;

Det som skiljer Lasses bil som jag tycker att den rättfärdigar ett högre pris är följande:
  • Äkta Turbo S (Det är inte den andra)
  • Ingen targa/taklucka
  • Skinninredning
  • AC
  • Klangpaket
  • Momo-ratt
  • Cupfälgar
  • RS-vinge
  • 968-speglar
  • Gemballaspoiler
  • 6.000 mil mindre
  • Uppstyvat chassi
  • Stereo
  • Storservice med remmar gjorda i augusti
  • (samt vita blinkers, vilket jag skulle uppskatta)
Skall man utrusta/serva Solvallabiltorgs bil till samma spec får man räkna med mycket mer än 40.000:- och då har den ändå gått 6.000 mil mer och är ingen äkta "S". Sen spelar ju det allmänna skicket in, vilket är svårt att se på bilderna, men Solvallabiltorgs bil ser ut att ha ett slitet armstöd och växelspaksknopp. Detta är tecken på dåligt underhåll/högt slitage.

Personligen tycker jag en fin och påkostad 944:a av senare modell bör vara värd runt 120.000:- och en bil i standardutförande 80.-100.000:- men som konjunkturen är just nu är ingen intresserad vad dessa bilar borde vara värda. Frågan är väll hur dan bil just du vill ha och vad du är beredd att betala för denna, men kom ihåg att dessa bilar är relativt billiga att köpa, men kostar att underhålla/uppgradera och många gånger är det billigare i längden att köpa en fin och påkostad bil än å ta en billigare!
patand wrote:Solvallas pris tycker jag pga detta är mer rimligt och att köpa av handlare innebär ju alltid att man har 6 månaders "garanti" enligt konsumentköplagen mot fel som säljaren inte specificerat innan köpet. Köp av privatperson är därför alltid mer "grisen i säcken".
Nope, endast 1 månad så länge det inte är märkeshandlare som säljer sitt eget märke!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#5 Post by DonJansson »

Erol wrote:
Det som skiljer Lasses bil som jag tycker att den rättfärdigar ett högre pris är följande:

Nedan rangordnar jag prioriteten på utrustningen/tillbehören "Lasses" bil har, men Solvalla saknar. Lista är femgradig där 1 representerar att det inte alls är viktigt, och 5 att det är mycket viktigt.
  • Äkta Turbo S (Det är inte den andra) - 2
  • Ingen targa/taklucka - 1
  • Skinninredning - 2
  • AC - 4
  • Klangpaket - Vet ej vad det innebär (?)
  • Momo-ratt - 1
  • Cupfälgar - 3
  • RS-vinge - 2
  • 968-speglar - 2
  • Gemballaspoiler -3
  • 6.000 mil mindre - 4
  • Uppstyvat chassi - 3
  • Stereo - 3
  • Storservice med remmar gjorda i augusti - 5
  • (samt vita blinkers, vilket jag skulle uppskatta)
- 2

Frågan är väll hur dan bil just du vill ha och vad du är beredd att betala för denna...

/ Erol
Jag är en 80-talsfanatiker sedan 4-5 år tillbaka. Detta är något jag bil implementera även i mitt bilägande. Och jag tycker just 944 är så in i h-vete fräck.

Bilen ska användas dagligen, kort som långt. Jag skiter i att det inte är någon miljöbil direkt *underdrift*, för varje krona extra man får lägga på bensin, får man ta bort något annat i livet. Jag har små utgifter varje månad. Min inkomst, storlek och källa vill jag inte gärna tala om, lägger jag mer än gärna på en bil.

Jag har en budget som om MAX 100 000 kr. Jag är inte alls främmande för tanken att lägga, låt säga, 45 000 på en 944 85b. I synnerhet inte med tanke på att jag tänkte använda den som bruksbil. Med detta sagt så är i princip alla motorbestyckningar av intresse. Från början tänkte jag nog en S2, mycket tack vare bottenvridet. Men lite extra skjuta över 4000 rpm är verkligen inte att underskatta.

Rent ekonomiskt hade det känts bäst att betala runt 80 000. Jag lägger hellre 80 000 på en 951 -86 i grymt skick med relativt få mil på mätaren än en Turbo -91 som har en del frågetecken. Sedan om det står ett S, det innebär ju i realiteten så mycket mer, gör mig inte jättemycket. Jag får trots allt anpassa bilköpet av min ekonomiska situation.
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#6 Post by DonJansson »

På Bilregistret står det förresten att det är 18 (!) ägare på Turbo S:en.
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#7 Post by DonJansson »

En 968 är också intressant, om de bara varit 20 000 billigare.
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Sv: Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#8 Post by Erol »

DonJansson wrote:På Bilregistret står det förresten att det är 18 (!) ägare på Turbo S:en.
Förstår hur du tänker, men haka inte upp dig på detta, skicket och dokumentationen är viktigare.

Ang. Turbo S (och bilar efter -88) så har dessa bilar större bromsar, diffbroms och ställbart chassi, varför de oftast betingar ett högre värde. Om du inte prioriterar dessa saker är en äldre bil i bra skick helt klart ett billigare alternativ.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#9 Post by DonJansson »

Ja, det är trots allt min första Porsche, så jag är rätt säker på att jag blir överväldigad över köregenskaperna oavsett.
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#10 Post by hanilton199 »

tjenare!

Hade du inte en röd 951?
Tyckte jag såg de när jag köpte bredd kitet av dig.Om du kommer ihåg.

mvh johan löwing
Är ägare av porsche 944 -84

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#11 Post by DonJansson »

Såvitt jag vet har jag inte haft en Porsche, än mindre 944, tidigare :)

Däremot är det på gång!
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#12 Post by DonJansson »

Om det var mig frågan var riktad till, Johan...
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#13 Post by patand »

Erol wrote:Nope, endast 1 månad så länge det inte är märkeshandlare som säljer sitt eget märke!
Det jag talar om är inte den garanti som branschorganisationen håller sig med utan det som gäller enligt lag. Detta står att läsa på konsumentverkets hemsida angående köp av handlare:

"Om du kan visa att ett fel upptäckts inom sex månader efter leveransen är säljaren ansvarig om han inte kan visa att felet inte fanns vid leveransen."

Dvs i princip en garanti mot fel som du upptäcker inom 6 månader och som inte säljaren deklarerat för dig innan köpet.

Detta är det alltså LAG på. Dock inte så många handlare som frivillig upplyser om detta förståss... Sen att det nog är svårare att få ett fel fixat om man inte har en garanti utan måste "hota" med lagen osv ja det får man ju anta. Det måste ju också vara ett fel som inte uppenbart uppstått efter köpet, t.ex slitna bromsbelägg kan man nog inte få bytta pga denna lag.

Källa: http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop ... r-vid-fel/" onclick="window.open(this.href);return false;

För övrigt håller jag med dig om att Lasses bil borde vara värd över 100.000 men så verkar inte marknaden tycka. Det är ju tyvärr sällan man får tillbaka pengarna på uppgraderingar öht. Till syvene och sist handlar det om att hitta en bil som man har råd med och som har så mycket som möjligt av den "spec" man önskar sig. Har säljaren tur så dyker det upp någon som är villig att betala priset för de uppgraderingar som eventuellt gjorts. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#14 Post by patand »

DonJansson wrote:En 968 är också intressant, om de bara varit 20 000 billigare.
Den 968 jag har till salu ÄR 20.000 billigare nu än i våras... Vinterpris 100.000 sek. :D

Hör av dig om du är intresserad av att veta mer eller kika i biltråden (länk ser du i signaturen på mitt inlägg).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#15 Post by Erol »

patand wrote:"Om du kan visa att ett fel upptäckts inom sex månader efter leveransen är säljaren ansvarig om han inte kan visa att felet inte fanns vid leveransen."
Konsumentverket wrote:Om ett fel, som inte täcks av en garanti, upptäcks efter sex månader måste du själv visa att felet fanns vid leveranstillfället
Det är just här skon klämmer, hur ska man kunna bevisa att felet fanns när man köpte bilen och att felet inte uppstod dagen efter?

Där av kan man inte räkna detta som garanti, det är en reklamationsrätt där du som köpare måste bevisa att felet fanns vid köpetillfället, dvs. snudd på omöjligt i de flesta fallen!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users