944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#16 Post by patand »

Erol wrote:
patand wrote:"Om du kan visa att ett fel upptäckts INOM sex månader efter leveransen är säljaren ansvarig om han INTE kan visa att felet INTE fanns vid leveransen."
Konsumentverket wrote:Om ett fel, som inte täcks av en garanti, upptäcks EFTER sex månader måste du själv visa att felet fanns vid leveranstillfället
Det är just här skon klämmer, hur ska man kunna bevisa att felet fanns när man köpte bilen och att felet inte uppstod dagen efter?

Där av kan man inte räkna detta som garanti, det är en reklamationsrätt där du som köpare måste bevisa att felet fanns vid köpetillfället, dvs. snudd på omöjligt i de flesta fallen!
Nu misstolkar du det som står... inom 6 månader är det upp till säljaren att bevisa att felet INTE fanns där när du köpte bilen.

Efter 6 månader måste du själv bevisa att felet fanns där så vida du inte har en garanti som täcker det. Men kan du å andra sidan bevisa att felet fanns där vid köpet så är det ända upp till 3 år efter köpet som säljaren är ansvarig att fixa det.

Bevisbördan byter alltså plats från säljaren (handlaren) till köparen först 6 månader efter köpet. Alltså är det som jag skrev att om inte handlaren kan visa att felet som du upptäckt inom 6 månader från köpet inte fanns där vid köpet så är det handlarens ansvar enligt lag att åtgärda felet.

Det handlaren ska göra dvs bevisa att felet fanns där vi köpet kan vara synnerligen svårt om det inte finns besiktningsprotokoll eller varudeklaration som styrker att felet fanns.

Hoppas du förstår min förklaring (och att jag inte fått något rejält om bakfoten...). :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#17 Post by DonJansson »

IMG_1048.JPG
IMG_1048.JPG
Här kommer lite bilder på Solvallas:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#18 Post by PeppeF »

Det är alltid svårt att värdera bilar. Som sagt är det ingen direkt rusning efter sportiga bilar just nu.

Den här bilen tycker jag verkar prisvärd trots miltalet. Vet inget om skicket men den verkar fin. Få ägare och välservad. Är det en äkta -S ?
Har varit till salu i alla evighet känns det som..

http://www.blocket.se/ostergotland/Pors ... ?ca=14&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter F.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#19 Post by DLS »

Ska du ha den som bruksbil o åka året runt?
I såfall verkar ju solvalla bilen som ett bättre köp då den även har vinterdäck, sen tycker jag att det är väldigt bra att det är samma ägare från 99-12.

Sen är frågan, ska du bara ha den som glidar bil eller ska du åka bana?
Har du tänkt att skruva nått själv eller lämna bort?

Ska du bara ha en bil o åka runt med utan stora utgifter så satsa hellre på en S2 eller 968 då.

I min värld så ligger en turbo som gått några mil o är lite sliten runt 70-80000kr o en fin bil i original skick runt 100tkr o sen är extra utrustad bil nånstans mellan 110-150tkr men det är i min värld det :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#20 Post by DonJansson »

OnT: är det dumt att köpa en långmilare i rätt slitet skick och lämna in den till, låt säga, Sandén för helgenomgång. Kan man alltså köpa en bil för 75 000, renovera den för 25 och "vips" så har man en bil som håller?
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#21 Post by Lilja »

Av erfarenhet av de 3 bilarna jag har så känns de nästan som att det är bättre att hitta den billigaste bilen man kan hitta som går att köra och är besiktigad och sen göra vid felen än att försöka hitta ett perfekt exempel.
Det kanske går emot strömmen lite mot vad andra tycker men så vidare inte bilen är totalrenoverad vilket ingen 944 är så kommer den gå sönder, delar kommer att vara slitna hur fin den än är och hur fin ägaren än påstår att den är. Köper du då en Turbo för runt 100.000 som verkar perfekt förutom "det lilla", sen kör du den ett tag och sen är det "bara en liten grej" som går sönder och du fixar smidigt och lätt. Tillslut har du lagt ytterligare 10-20.000 på en bil som redan från början var ganska dyr.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#22 Post by emm »

Lilja wrote:Av erfarenhet av de 3 bilarna jag har så känns de nästan som att det är bättre att hitta den billigaste bilen man kan hitta som går att köra och är besiktigad och sen göra vid felen än att försöka hitta ett perfekt exempel.
Det kanske går emot strömmen lite mot vad andra tycker men så vidare inte bilen är totalrenoverad vilket ingen 944 är så kommer den gå sönder, delar kommer att vara slitna hur fin den än är och hur fin ägaren än påstår att den är. Köper du då en Turbo för runt 100.000 som verkar perfekt förutom "det lilla", sen kör du den ett tag och sen är det "bara en liten grej" som går sönder och du fixar smidigt och lätt. Tillslut har du lagt ytterligare 10-20.000 på en bil som redan från början var ganska dyr.

Det håller jag absolut INTE med om!
Det finns många som har totalrenoverat, det är bara det är dom oftast inte är till salu.

Du kan inte jämföra din affär med ditt byte när du köpte din "dyra" bil på just den där firman, med att köpa en reko bil för vettiga korrekta pengar.

Skriver inte för att vara elak, men att upplysa någon till att köpa den billigaste bilen man kan hitta för att sedan köra och besiktiga och sedan reparera låter helt vansinnigt, det kan bli hur stort hål i plånboken som helst...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#23 Post by DonJansson »

Tyfusan, jag orkar inte vänta till våren! (Även om det inte är optimalt väder för att testa köregenskaper den här årstiden!)

Suget blev inte mindre efter att ha sett din alpinvita -86:a...
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#24 Post by DLS »

DonJansson wrote:OnT: är det dumt att köpa en långmilare i rätt slitet skick och lämna in den till, låt säga, Sandén för helgenomgång. Kan man alltså köpa en bil för 75 000, renovera den för 25 och "vips" så har man en bil som håller?
Ide´n är inte dum men det kan också bli hur dyrt som helst.
På en gammal bil som är sliten o inte servad som den ska kan det ju vara hur mycke som helst som behöver bytas. Tex bara kopplingen med arbete går ju på över 10000kr o behöver du sen byta turbo eller i värsta fall lager i motorn då springer det ju iväg ännu mera o sen om bromsskivor behövs bytas runt om så kostar även det en slant så dom där 25000kr kan lätt försvinna men dom kan även räcka länge om man hittar rätt bil att utgå ifrån.

Sen det där med att den håller, det beror precis på hur du kör o sköter bilen.
Den kan hålla en evighet men du kan också köra ihjäl den på nolltid.
Man måste ju tänka på att det här är bilar som är över 20 år gamla o behöver skötas om hela tiden :)

Jag skulle nog leta efter en bil som varit servad hos sanden hela tiden, då kan man ringa till han o höra vad han tycker om bilen innan köp.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#25 Post by Lilja »

emm wrote:
Lilja wrote:Av erfarenhet av de 3 bilarna jag har så känns de nästan som att det är bättre att hitta den billigaste bilen man kan hitta som går att köra och är besiktigad och sen göra vid felen än att försöka hitta ett perfekt exempel.
Det kanske går emot strömmen lite mot vad andra tycker men så vidare inte bilen är totalrenoverad vilket ingen 944 är så kommer den gå sönder, delar kommer att vara slitna hur fin den än är och hur fin ägaren än påstår att den är. Köper du då en Turbo för runt 100.000 som verkar perfekt förutom "det lilla", sen kör du den ett tag och sen är det "bara en liten grej" som går sönder och du fixar smidigt och lätt. Tillslut har du lagt ytterligare 10-20.000 på en bil som redan från början var ganska dyr.

Det håller jag absolut INTE med om!
Det finns många som har totalrenoverat, det är bara det är dom oftast inte är till salu.

Du kan inte jämföra din affär med ditt byte när du köpte din "dyra" bil på just den där firman, med att köpa en reko bil för vettiga korrekta pengar.

Skriver inte för att vara elak, men att upplysa någon till att köpa den billigaste bilen man kan hitta för att sedan köra och besiktiga och sedan reparera låter helt vansinnigt, det kan bli hur stort hål i plånboken som helst...
De är isåfall väldigt sällsynta, 944or är fortfarande inte så gamla att de hunnit bli så dåliga att de behöver eller är värda att totalrenovera.
Sen tog jag inte bara min ENA bil i jämförelse heller, har varit ungefär samma på alla 3. De beror dock lite på om man gör jobben själv eller lämnar in då arbetskostnaden är vad som är så dyrt.
Bilen ska vara väldigt dålig för att det ska löna sig att köpa en bättre mycket dyrare. Som jämförelse kostar en N/A som billigast runt 20-25.000 och en i mycket bra skick runt 50-60.000. Ganska mycket ska vara dåligt för att det ska löna sig.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#26 Post by emm »

Nu har jag följt detta forumet i över 7 år och läser det mesta som skrivs (jag vet, jag är fullständigt galen, men det är ett bra sätt att ta reda på fel som kan uppkomma på sin egen bil, och hur man rättar till det).
Man får ju lätt reda på vad som kan gå snett genom att vara aktiv.

Jag tycker fortfarande det är en dålig idé att köpa det billigaste man kan hitta. Är man kunnig på dessa bilar, och då menar jag verkligen kunnig, då kanske det inte är en urusel idé, men det finns många delar som är prissatta helt galet, spindelledsglapp på besiktningen kostar t ex en hel bärarm mellan 5000-7500 hos utzon som ändå tenderar till att vara billig på delar, styrservo (utbytes) 7 000: - och detta är väldigt vanliga fel, sedan har du koppling t ex, listan kan göras lång, rost? Jättekul...

Det är gamla bilar idag...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#27 Post by DonJansson »

Jag vill bara poängtera att jag saknar både tid, kunskap och verktyg att ge mig i kast med de projekt jag förstått att många av er håller på med. Jag är ett totalt blåbär vad gäller mek osv. Så det tänkte jag överlåta, antingen till herr Sandén i min hemort, eller GT Motorsport (som är betydligt närmare, vilka jag också hört mycket gott om). Är det i det sammanhanget att gå på en S2 eller, om möjligt, 968? Jag menar, efter att ha läst det ni skriver, att det är fler saker som kan gå sönder/kostar mer, och allt vad ni ger vid handen.

En S2 i gott skick hittar man, såvitt jag vet, med lätthet under hundringen. Efterföljaren, det som var tänkt att benämnas S3, har jag knappt sett nån på rätt sida om 100 000. Det skulle vara den vita amerikaimporten som låg ute på Blocket ett bra tag. För 100 000 får nog absolut räknas som mitt maximum. Jag är glad för varenda krona jag kan underskrida, då dessa kan placeras i posten underhåll.
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#28 Post by DonJansson »

Men för att försöka driva in lite förnuft i saken: eftersom jag är 23 år, har haft en bil innan (Alfa 156), inte har en sjö att ösa ur, tänker inte meka själv: verkar det inte vettigare att gå på en standard 944? Risken är bara att jag kommer tröttna rätt fort och vill ha mer.
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#29 Post by emm »

Få med dig någon som kan 951 och åk och titta på bilen för ca 80 papp, det jag tycker verkar bra är en ägare mellan 99-12.
Ring och prata med honom först, så får du nog reda på mycket om bilen.
Sedan är det ju som många gamla bilar, du måste köpa rätt bil, därav är det bra om någon kunnig är med, kan inte poängteras nog.

Bilen är import -98 från ICKE -EU land, bara så du vet.

Fördelar...
-91 (kul med vingen bak) och vill du inte ha den så kan vi byta hela glasluckan mot min =)
sista årsmodellen
250hk turbo

Nackdelar:
turbo (kostar mer i alla avseenden)
Du inte kan skruva själv (spelar egentligen ingen roll vilken bil du köper som är gammal).

Skaffar du en 944 163/190hk istället så prova inte en turbo...

Lycka till, det är fantastiska bilar, när dom fungerar =)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

DonJansson
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2011-08-03 16:53:04
Bilmodell: *Söker*
Contact:

Re: 944 Turbo Targa, Solvalla Biltorg

#30 Post by DonJansson »

Jo visst, det var därför jag tänkte om någon i Stockholmstrakten kunde åka dit och slå ett öga.

1) Jag är egentligen inte rätt man/kvinna att bedöma om det är "rätt" bil eller ej
2) Det är en jäkla bit för mig att åka
om
3) Det visar sig att det var riktig skit.

Så, skulle någon här på forumet kunna åka dit en halvtimme för en snabb inspektion? Skulle det, förhoppningsvis, vara en bil i mycket god kondition kan jag åka dit själv och kolla/köra/ev. köpa.

Oscar
Letar, åh vad jag letar (operation 951)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users