924(S) eller 944?

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
getpalmd
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2012-07-12 19:43:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Helsingfors
Contact:

924(S) eller 944?

#1 Post by getpalmd »

Håller på och köpa bil och har nu två alternativ eftersom budgeten är vad den är, och vill ha något lite sportigt och inte en skrotbil eller familjebil. 924, 924S och 944 är nu på listan - 928 skulle vara en drömbil, men tyvärr som manuell går den över vad jag just nu skulle vilja investera i en bil (och så är den även dyrare att reparera, vilket inte heller känns så vettigt för en road trip), så den får kanske vänta lite.

924S hellre än vanlig 924 antar jag (mer Porsche), om det bara går och hitta en bra. 944 säger de flesta att är en smartare investering dock, men däremot mellan 924S och 944 säger även många att 924S är en roligare bil och köra?

Vad tycker ni, speciellt ni då som testat både 924S och 944 (ej turbo) - vilken är bättre? Behöver som sagt en daily driver för en längre road trip - jag vet, kollar inte på dom vettigaste bilarna för detta ändamål men får ta risken att den kanske pajar på vägen, det är det värt om den är kul att köra - och så gärna någon som man senare kan ta som ett projekt och upgrada lite (= även något roligt för bankörning).

Tack för all hjälp det går att få, alltid bra och höra vad andra har och säga om modellerna!
Hej jag är Sara! 24-årig tjej från Finland.
Följ mig på: www.getpalmd.com -- Twitter -- Facebook

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924(S) eller 944?

#2 Post by patand »

924S med 163Hk motor är snabbare än 944 med 163hk. Detta pga något lättare och lägre luftmotstånd.

924S hade ju dock 150hk i de första årsmodellerna och då är det (knapp) fördel till 944an.

Vilken som är bättre är nog svårt att säga. Köper du en tidig 944a så är inredningen likadan som i 924S, köper du däremot en senare 944a (-85B) så är inredningen modernare och det ger intryck av en modernare bil.

Vill du ha en billig lättmekad bil så skulle jag rekommendera en vanlig 924 istället för 924S. Lite tråkigare motor (men ärligt talat så är inte motorn i 924S/944 speciellt upphetsande heller) och lite sämre prestanda rakt fram men lägre kostnader på det mesta och enkel teknik som borde vara enklare att få lagat vid vilken verkstad som helst vid långresor.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 924(S) eller 944?

#3 Post by balansaxel »

Trevligt med damer på forumet...

924S får min röst...hade en -86a som gick underbart, hängde av boxster 2,5 upp till 90-100... hitta en med fin inredning och du har en trevlig bil..

924S är nog en bättre investering än 944...vanliga 24an är inte alls lika rolig...

Från en som haft alla 3 flera ggr om...

/Magnus
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Re: 924(S) eller 944?

#4 Post by Sultanen »

Jag har själv en 924S - 86, gillar bilen skarpt, ljusår trevligare motor än en 924 som jag hade tidigare, men om man skall välja 924S eller tidig 944, får väl säga att det dels är en smaksak, bilarna är iprincip identiska sånär som på lägre luftmotstånd i 924S samt 13hk extra i 944. Det som däremot är viktigt och som borde avgöra ditt val om du inte är så noga på utseendet är ju skicket på bilen, välj den bilen du hittar som du tycker känns rappast och tightast samt har bäst skick på lacken.. omlackering är ju inte det man helst vill kosta på den.
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924(S) eller 944?

#5 Post by Mattias 924 »

getpalmd wrote: 944 säger de flesta att är en smartare investering dock, men däremot mellan 924S och 944 säger även många att 924S är en roligare bil
Jag tror att både 924 & 944 är rent katastrofala investeringar. En sån här bil ska man köpa för att man vill ha just en sån här bil. Och vi som vill ha en sån här bil, vi är inte många. Jag köpte min 924 för 12.500.- och har lagt mer än 50' på den. Om jag skulle sälja den så är den nog värd 14'.

Jag gillar 924, 944 är lite mer "ville ha tuff sportbil men hade inte råd". 924 är så töntig så ingen kommer tro att du ens försökte.
Men en 944 är en lite bättre bil på alla punkter. Ska du ha en bruksbil så är en 924S valet. På andra plats kommer 944, i stort sett samma bil. Sist blir "vanliga" 924 som idag inte är nåt annat än en vetetanbil.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
getpalmd
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2012-07-12 19:43:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Helsingfors
Contact:

Re: 924(S) eller 944?

#6 Post by getpalmd »

Mattias 924 wrote:Jag tror att både 924 & 944 är rent katastrofala investeringar. En sån här bil ska man köpa för att man vill ha just en sån här bil.
Haha, ja du... med investering menar jag kanske mer att jag tar gärna det trevligaste som går och få för den här summan (helt klart inte vad jag tänkt mig, och toppar heller inte min önskelista, men i år tänker jag inte satsa 10000 euro på att köpa vad jag helst skulle vilja ha, tyvärr). Och om vi då tänker på summan, så tycker jag själv iallafall att dessa känns mest prisvärda i den prisklassen (om man söker något lite sportigt, trots att jag gillar japanska så får jag ingen bra japansk sportbil för den här summan ännu).

Jag kunde ju köpa en sk. flyttbil också, som bara tar mig från a till b och sedan vill jag helst bara bli av med den så fort som möjligt när jag kommit till b (samt en som skulle vara billigare och köra/serva osv). Men jag skulle ärligt talat hellre vilja köpa en bil som känns lite rolig och äga, och som man sedan int ens vill sälja utan hellre behålla och fixa till lite. Den känslan har jag nu fått när jag kollat på gamla Porschen, att jag kunde köra runt med en och vara glad. Så kanske jag nu hör till den lilla gruppen som faktiskt skulle vilja ha en :)
Hej jag är Sara! 24-årig tjej från Finland.
Följ mig på: www.getpalmd.com -- Twitter -- Facebook

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924(S) eller 944?

#7 Post by Cédric »

Bilarna är väl generellt rätt så dyra i finland? En "riktig" 924 är klart billigare att driva än senare S ch 944, billiga delar och lätt att jobba på. Problemet med samtliga modeller vi pratar om här (i synnerhet dom äldre 924orna) är ju att dom är rätt gamla, mycket händer under åren och skicket är grymt varierande. Finns otroligt många slitna exemplar där ute, vilket kanske inte är det bästa valet om du ska bruksa den.

Ang investering så är det kanske fel ord, men värdetappet är snudd på obefintligt jämfört med nyare bilar, och i sverige iaf så är dom gamla nog för att bli skatteberfiade. Men som sagt så går det att köra en (924)sjukt billigt om du köper ett omskött exemplar, även med 944motorn går det hålla en bra budget om man köper en omskött bil.

Nyare 944 har ju en annan instrumentering, den är välbyggd (och bättre ventilation) men ser ut som en trist japanare från början av 90 talet. Men ska det bruksas kan det ju vara en poäng med den bättre ventilationen. Sliten interiör kan vara knepigt att åtgärda, kan vara svårt att hitta fina stolar osv.

Jag hade försökt leta efter en bil i väldigt trevligt skick först och främst, mer viktig än modellen. Sen hade jag nog letat efter en 924S (eller en mint condition 924 2.0), den ser nättare och inte lika 80 tal ut jämfört med 944an :)

Du kommer nog ha väldigt roligt oavsett vilken du väljer, det är ju det man vill åt ! :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users