Tips & råd för köp av 944

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
björnen
NA-Poster
Posts: 1
Joined: 2010-07-18 14:52:51
Bilmodell: 944
Contact:

Tips & råd för köp av 944

#1 Post by björnen »

Hej

Är på jakt efter en 944 och har hittat en som verkar lovande. Jag skulle vilja höra vad ni har att säga om dessa bilar. Både bra och dåligt. Kända fel som finns eller annat bra att veta. Bilen jag har hittat är en 944 1986 Turbo. Håller på att leta på forumet och nätet efter så mycket information som möjligt om dessa bilar men har inte kommit så långt ännu.

Björn

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

Re: Tips & råd för köp av 944

#2 Post by thesaint »

flyttade tråden ..
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Tips & råd för köp av 944

#3 Post by Johnny »

björnen wrote:Hej

Är på jakt efter en 944 och har hittat en som verkar lovande. Jag skulle vilja höra vad ni har att säga om dessa bilar. Både bra och dåligt. Kända fel som finns eller annat bra att veta. Bilen jag har hittat är en 944 1986 Turbo. Håller på att leta på forumet och nätet efter så mycket information som möjligt om dessa bilar men har inte kommit så långt ännu.

Björn
Jag vet ju de, ja förresten vänner till mig som har problem med att mönstret på bakdäcken slits :lol:
Skämt åsido.
Hej,
Du har ju börjat i rätt ände med att bli medlem på 944sverige. Läs tråden Teknik & Trim så får du en liten uppfattning om vad vi har för problem med våra bilar. Nu har vi lite olika kunskaper, ett stort problem kan vara bagatell för en annan. Oavsett vad du kommer att undra över så är aldrig hjälpen långt bort.
Sen så kan du ju skriva i din profil i vilken stad du bor. Då har du också möjlighet att få träffa en Porsche-pilot för en åktur eller få lite experthjälp vid köp.
Hoppas du hittar någon trevlig Porsche som du kommer att trivas med.

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Tips & råd för köp av 944

#4 Post by Mårten »

Tänk på att billiga bilar ofta är billiga av en anledning...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

thesaint
Site Admin
Posts: 287
Joined: 2008-12-30 16:20:56
Bilmodell: 944 turbo -86
Location: Umeå
Contact:

Re: Tips & råd för köp av 944

#5 Post by thesaint »

Köpte själv min första porsche januari 2009 efter kanske 4-5 månaders funderande, och framförallt kollat utbudet, jag visste att det var en turbo jag ville ha så det begränsade sökningen en aning men jag var och provkörde både turbo och s2 bilar. Viktigt att inte stressa fram ett köp, samtidigt måste man vara beredd att slå till om man verkligen hittar något bra objekt(vanligt bonnförnuft kallar jag det).

1. Åk och kolla på några objekt, även fast dom kanske är i fel prisklass eller inte ens rätt modell så för att få en uppfattning om vad det är du tittar på. PROVKÖR ! mest för att en känna hur bilen ska gå på vägen, hur motorn och växellåda känns. Framförallt om du kan få åka/provköra eller bara träffa någon här på forumet med sin bil över en kaffe på stan så tror jag du kan få hur många tips som helst, både vad man själv skulle gjort annorlunda och vart man ska titta på bilen.

2. Kolla servicehistorik, tidigare ägare osv för att få en uppfattning om de bilar du är intresserade av. Det kanske inte är helt avgörande med komplett servicebok men det ger en lite uppfattning om hur tidigare ägare skött bilen. Slå upp bilen på transportstyrelsen och gör ett utdrag av tidigare ägare, eller om du känner någon som jobbar på bilfirma kan dom oftast få ut fullständig ägarhistorik på bilen, Ställ lite kontrollfrågor på sånt du redan vet till ägaren för att se vad du får för svar.

3. Läs på forumet här, man hittar enkelt vilka typiska problem som finns, vad man ska tänka på och så vidare. Precis goto737 skriver så kan vissa problem vara bagateller för andra.

4. Den vanliga under provkörning, känns på chassit lite, motorn ska dra bra när man gasar(inge blårök, ser till att bilen blir varm under körningen) och vara stabil vid inbromsning. Detta är ju en fördel att man kört en liknande bil innan, man så man inte blir alldeles paff av hur bilen går hur hur den ligger på vägen.

Kolla oljesticka(innan provkörning när bilen stått ett tag),kylvästska och inga läckage i motorrum eller under bilen. Växellådan ska kännas lättarbetat med rejäl på samma gång. Kolla att all elektronik i bilen fungerar,elstolar,elspeglar,targalucka,fönsterhissar,popuplysen osv.

+ 1000 andra saker man måste kolla som jag glömt just nu och att det säkert är saker som jag skrivit som andra anser är helt onödiga... Samtidigt köper man en 20-25 år gammal bil ... allt kommer inte att vara tipptopp.
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Tips & råd för köp av 944

#6 Post by emm »

forum/viewtopic.php?f=21&t=21714" onclick="window.open(this.href);return false;

Lycka till, det är fantastiska bilar... när dom funkar...!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users