Min ratt blev till lakrits

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Post Reply
Message
Author
Prillan
Turbo-Poster
Posts: 447
Joined: 2005-09-04 16:26:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Min ratt blev till lakrits

#1 Post by Prillan »

Hej

Märkte en lite jobbig grej när jag körde härom dagen och det hade regnat en del och var rätt fuktigt i luften. Min fina läderratt var som lakrits, alldeles mjuk och det gick att gnugga bort bitar av den. Jag antar att gammalt läder blir såhär om det inte vårdas rätt men finns det någon man kan göra?

Denna tråd kanske borde ligga under bilvård eller?
Per Carlsson

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#2 Post by Millen »

Smakade den även lakrikts? Då kan du inte göra något åt det. Då är det lakrits! :)
Porsche 944 Turbo -87

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#3 Post by Raukman »

Hej, har fixat till dylika problem förrut. Det är skinnet som bokstavligen smälter av alla föroreningar, bl a. amoniak, i svetten från händerna. Vilket som sagt blir när man inte behandlar skinn rätt.

Börja med att låta ratten torka ordentligt, gärna med varmluft.
Tvätta han sedan med en stark skinnrengöring, inte den som man har till årlig service av skinn, utan en stark! LeatherMaster har en som heter Strong effect cleaner, tvätta med den ordentligt, och låt även den torka ut ordentligt, gärna med värme.
Upprepa tills det verkar rent.
förmodligen så är även färgen dålig också, så en omfärgning kan va att föredra. Finns också från LeatherMaster.
Är färgen svart så är det lätt. Gnid in färgen jämnt och snyggt, och låt det torka. Upprepa om täckningen är dålig, är färgen inte svart så kan man färga in med svart i grunden så täcker det bättre.
När det torkat så ska man ha på en topfinish (finns också på Leathermaster) , finns matt och blank, till dessa rattar tycket jag matt är att föredra. Och smeta sen på den jämnt som med färgen.
Klart, kom sen ihåg att underhålla skinnet sen i fortsättningen...

Mvh Peder
070-3098150

Prillan
Turbo-Poster
Posts: 447
Joined: 2005-09-04 16:26:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Prillan »

Raukman wrote:Hej, har fixat till dylika problem förrut. Det är skinnet som bokstavligen smälter av alla föroreningar, bl a. amoniak, i svetten från händerna. Vilket som sagt blir när man inte behandlar skinn rätt.

Börja med att låta ratten torka ordentligt, gärna med varmluft.
Tvätta han sedan med en stark skinnrengöring, inte den som man har till årlig service av skinn, utan en stark! LeatherMaster har en som heter Strong effect cleaner, tvätta med den ordentligt, och låt även den torka ut ordentligt, gärna med värme.
Upprepa tills det verkar rent.
förmodligen så är även färgen dålig också, så en omfärgning kan va att föredra. Finns också från LeatherMaster.
Är färgen svart så är det lätt. Gnid in färgen jämnt och snyggt, och låt det torka. Upprepa om täckningen är dålig, är färgen inte svart så kan man färga in med svart i grunden så täcker det bättre.
När det torkat så ska man ha på en topfinish (finns också på Leathermaster) , finns matt och blank, till dessa rattar tycket jag matt är att föredra. Och smeta sen på den jämnt som med färgen.
Klart, kom sen ihåg att underhålla skinnet sen i fortsättningen...

Mvh Peder
070-3098150
Tackar för tipset. Blir till att köpa lite kemikalier då.
Per Carlsson

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#5 Post by qvisfr »

Denna tråd borde klistras!!!!
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#6 Post by Ionizer »

Vart köper man LeatherMaster produkter?
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#7 Post by Raukman »

Din lokala möbelhandlare bör ha deras produkter. Jag tycker att dom är en av dom bästa inom läder- och textilvård. Annars bör man passa sig för andra läderkrämer som innehåller fett.

//Peder

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users