Hur spray-lacka med bästa resultat?
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Hur spray-lacka med bästa resultat?
Har ett litet projekt där jag behövde lacka en plastdetalj (glasfiber) . I någon form av dumsnålt ögonblick så tänkte jag att jag skulle lacka det själv för att få det billigare, och samtidigt få ett lagom avgränsat och lite roligt projekt på köpet . Sagt och gjort köpte jag bättringsfärg på sprayburk och efter det jag trodde var tillräckligt underarbete så började jag att spraya färg. Efter att jag lagt så pass många lager att det täcker fint så låter jag det torka. Efter torkning så tyckte jag inte att ytan såg särskilt fin ut, och våtslipade därför med 1200-papper. Ytan kändes då klart mycket bättre men såg inte så fin ut längre. La därför ytterligare färglager tills jag tyckte att det täckte fint. Nu när det torkat så både ser och känns det bättre än förra gången, men jag är fortfarande inte nöjd med hur fin ytan känns. Tittar man noggrant på den så ser man fortfarande struktur i färgen. Tog ett foto men det är nog svårt att få en uppfattning om hur mycket/lite struktur det egentligen är.
Min fråga nu är om jag för bästa resultat (förutom att lämna bort till lackerare :S ) borde slipa med riktigt fint papper (2000+) och sedan klarlacka, eller om jag efter klarlack och slipning med riktigt fint papper inte kommer att se strukturen jag ser nu? Eller borde jag kanske slipa, spraya färg igen och därefter köra klarlack som sedan slipas?
Min fråga nu är om jag för bästa resultat (förutom att lämna bort till lackerare :S ) borde slipa med riktigt fint papper (2000+) och sedan klarlacka, eller om jag efter klarlack och slipning med riktigt fint papper inte kommer att se strukturen jag ser nu? Eller borde jag kanske slipa, spraya färg igen och därefter köra klarlack som sedan slipas?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3896
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Hur spray-lacka med bästa resultat?
Dina problem löser du dessvärre inte med finare papper. Det är åt andra hållet du måste gå...
Det du ser i form av ojämnheter kallas "apelsinskal" och måste slipas ner tills det blir helt slätt.
Jag skulle satsa på typ 600-papper för att få bort allt. Därefter skulle jag gå på med 1200, 2000 och avsluta med en mjuk 4000-svamp.
Om du går igenom när du slipar har du lagt på för lite färg. Världens mest irriterande grej att råka ut för...
Men om du har lagt på tillräckligt med färg kommer du tills lut få en helt slät yta, men en matt yta.
I det läget kan du antingen gå på med klarlack eller bara polera upp ytan tills den blir blank.
Tänk på att även klarlacken måste slipas ner om du bestämmer dig för att köra med sådan.
Du kommer nämligen få "apelsinskal" i den också. Samma sak där. 600, 1200, 2000 och avsluta med mjuk 4000-svamp.
Om du går på med klarlack över det du har idag kommer strukturen bara flyttas till nästa lager. Så om du vill klarlacka måste färglagret vara helt slätt. Om du lägger klarlack och sedan slipar ner den utan att färgen är slät riskerar du att slipa igenom klarlacken och du kommer altid få en vågig effekt i lacken oavsett vad du gör med den efteråt.
Grundarbetet är första hindret. Efterarbetet är det som är det svåra... Lycka till!
Bobo
Det du ser i form av ojämnheter kallas "apelsinskal" och måste slipas ner tills det blir helt slätt.
Jag skulle satsa på typ 600-papper för att få bort allt. Därefter skulle jag gå på med 1200, 2000 och avsluta med en mjuk 4000-svamp.
Om du går igenom när du slipar har du lagt på för lite färg. Världens mest irriterande grej att råka ut för...
Men om du har lagt på tillräckligt med färg kommer du tills lut få en helt slät yta, men en matt yta.
I det läget kan du antingen gå på med klarlack eller bara polera upp ytan tills den blir blank.
Tänk på att även klarlacken måste slipas ner om du bestämmer dig för att köra med sådan.
Du kommer nämligen få "apelsinskal" i den också. Samma sak där. 600, 1200, 2000 och avsluta med mjuk 4000-svamp.
Om du går på med klarlack över det du har idag kommer strukturen bara flyttas till nästa lager. Så om du vill klarlacka måste färglagret vara helt slätt. Om du lägger klarlack och sedan slipar ner den utan att färgen är slät riskerar du att slipa igenom klarlacken och du kommer altid få en vågig effekt i lacken oavsett vad du gör med den efteråt.
Grundarbetet är första hindret. Efterarbetet är det som är det svåra... Lycka till!
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hur spray-lacka med bästa resultat?
Suck....så mycket för ett lagom avgränsat projekt :S
Men då vet jag iaf hur jag ska gå vidare . Tack för tipsen! Var hittar man för övrigt 2000 och 4000-papper? Jag har hittills bara sett 1200-papper i de butiker jag varit.
Men då vet jag iaf hur jag ska gå vidare . Tack för tipsen! Var hittar man för övrigt 2000 och 4000-papper? Jag har hittills bara sett 1200-papper i de butiker jag varit.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3896
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Hur spray-lacka med bästa resultat?
Tvärt om! Inte så mycket arbete tack vare ett lagom avgränsat projekt!Fredrik Nyqvist wrote:Suck....så mycket för ett lagom avgränsat projekt :S
Kom tillbaka när du ska våtslipa hela karossen!
Mekonomen har båda.Fredrik Nyqvist wrote:Men då vet jag iaf hur jag ska gå vidare . Tack för tipsen! Var hittar man för övrigt 2000 och 4000-papper? Jag har hittills bara sett 1200-papper i de butiker jag varit.
Försök att använda kloss på de ytor som är raka/platta. På välvda ytor och över hörn gäller det att vara lite varligare. Brukar kapa pappret på hälften, vika det några gånger och lägga det platt i handflatan. Se till att ha ordentligt vattenflöde från t.ex pumpflaska och se till att pappret är rent.
Man kan med fördel ha lite bilchampo i vattnet så "smörjer" det lite och det blir lite enklare att arbeta.
Bytt/vänd på pappret ofta. Alltid trist att göra repor i lacken med ett igensatt papper. Om pappret sätter igen direkt måste du gå på med grövre papper först. Det är en bra indikator.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hur spray-lacka med bästa resultat?
Med min ambitionsnivå skulle jag kanske lagt till[Bobo] wrote:Tvärt om! Inte så mycket arbete tack vare ett lagom avgränsat projekt!
Kom tillbaka när du ska våtslipa hela karossen!
Tyvärr finns det i princip inga ytor som är raka/platta alls. Är en bakdel till en MC så det mesta är rund och/eller välvt.[Bobo] wrote:Försök att använda kloss på de ytor som är raka/platta.
Men men... skam den som ger sig Bara på't igen tills det blir bra
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3896
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Hur spray-lacka med bästa resultat?
verkar ju som att din ambitionsnivå är ganska hög!Fredrik Nyqvist wrote:Med min ambitionsnivå skulle jag kanske lagt till
Helt rätt!Fredrik Nyqvist wrote:Men men... skam den som ger sig Bara på't igen tills det blir bra
Häll upp något gott och sätt på något att lyssna på så går arbetet lättare. Kan rekommendera P3-dokumentär.
Se till att du har bra belysning och använd en gummiskrapa för att torka ytan för att se hur långt du kommit mellan varven.
Om du har många kanter att slipa rekommenderar jag att aldrig gå över kanterna direkt utan slipa fram till kanten på båda sidor och låt kanten vara tills det är dags för 2000-papper. Finns som sagt inget som är mer irriterande än att råka slipa igenom och få börja om från början...
Välvda ytor är inga problem. Se bara till att du inte trycker för hårt utan låter pappret följa välvningen utan att du pressar. Jobba med ganska små rörelser och undvik långa längsgående drag. Det tenderar att fylla pappret med klumpar direkt. De repor som du skapar polerar du bort, så det är inga problem att använda cirkelrörelser.
Tålamod och rätt grejer, så blir det minst lika bra som på lackverkstad.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- S-Poster
- Posts: 104
- Joined: 2013-09-10 20:49:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hur spray-lacka med bästa resultat?
Om det är vanlig akryllack måste den klarlackas, annars kommer den oxideras direkt. Slipa ner med 1000, använd en gummikloss (köp en gummispackel som man använder för kakelfog och klipp den ca 3cm bred). Om du slipar igenom och har low spots som är djupare än en tiondels mm måste du spackla, annars räcker det att spraya filler. På plåt ska du använda tvåkomponents epoxyfiller men på glasfiber räker det med enkomponents.
Spraya guidecoat (lägg på svart sprayfärg snabbt med stort avstånd så att ytan blir täckt av svarta prickar), slipa med 800 tills all svart färg är borta.
Lägg på ett tunnt lager färg och sedan två fylliga lager. Slipa med 1000 tills ytan är slät, upprepa ifall du går igenom. Slipa med 2000. Låt bli att slipa om det är metallic
Lägg på ett tunnt lager 2K klarlack och sedan två fylliga lager. Slipa med 1200 tills ytan är slät. Om du inte är jättebra på att polera, slipa med 2000 och eventuellt 3000.
Polera med compound tills slipreporna är borta, ha ordentlig belysning. Tvätta med 15% isopropanol för att kunna inspektera.
Polera med polish minst 2 pass tills du får djupare glans
Polera med finish polish tills du får ännu djupare glans
Lägg på ett tillfälligt vax och låt lacken härda en månad
Tvätta bort vaxet med diskmedel och sedan IPA och lägg på en coating.
Låt coatingen härda och lägg på tre lager carnubavax
Så gör man för att spray-lacka med bästa resultat. På en gammal Porsche är det fel att använda klarlack, använd tvåkomponents solidlack.
Några inköpsställen:
http://www.billackering.eu 2K klarlack på sprayburk, spackel mm
http://www.lackman.se Hagmans 2K sprayfärg mm
http://www.tipro.se 2K sprayfärg mm
Spraya guidecoat (lägg på svart sprayfärg snabbt med stort avstånd så att ytan blir täckt av svarta prickar), slipa med 800 tills all svart färg är borta.
Lägg på ett tunnt lager färg och sedan två fylliga lager. Slipa med 1000 tills ytan är slät, upprepa ifall du går igenom. Slipa med 2000. Låt bli att slipa om det är metallic
Lägg på ett tunnt lager 2K klarlack och sedan två fylliga lager. Slipa med 1200 tills ytan är slät. Om du inte är jättebra på att polera, slipa med 2000 och eventuellt 3000.
Polera med compound tills slipreporna är borta, ha ordentlig belysning. Tvätta med 15% isopropanol för att kunna inspektera.
Polera med polish minst 2 pass tills du får djupare glans
Polera med finish polish tills du får ännu djupare glans
Lägg på ett tillfälligt vax och låt lacken härda en månad
Tvätta bort vaxet med diskmedel och sedan IPA och lägg på en coating.
Låt coatingen härda och lägg på tre lager carnubavax
Så gör man för att spray-lacka med bästa resultat. På en gammal Porsche är det fel att använda klarlack, använd tvåkomponents solidlack.
Några inköpsställen:
http://www.billackering.eu 2K klarlack på sprayburk, spackel mm
http://www.lackman.se Hagmans 2K sprayfärg mm
http://www.tipro.se 2K sprayfärg mm
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla
- Larry Kosilla
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2012-10-09 22:52:54
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: Hur spray-lacka med bästa resultat?
Jämför även med andra liknande ytor på fordonet. Även fabrikslackade ytor brukar ha viss struktur om man tittar noga. Blir inte heller bra om den nylackade ytan är superslät när resten inte är det!
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hur spray-lacka med bästa resultat?
Tack för alla tipsen. Började gå på med 1200 papper igår och det går ju framåt helt klart. Behöver nog en omgång till med 1200 för det blev inte tillräckligt bra på alla ställen, och sen får det bli 2000 och ev ännu finare. Mitt största problem är att jag inte har något bra ställe att jobba på. Min verkstad (också kallat badrum) är av någon outgrundlig anledning belamrat med massa utrustning som är lite i vägen och inte direkt underlättar lack- och slip-jobbet
En sak som jag inte riktigt förstått mig på ännu, trots all hjälp, är det här med mattheten i färgen när jag slipar. Är det för att jag hittills inte kört med tillräckligt fint papper och polerat, eller kommer den mer blanka färgen av klarlacken?
En sak som jag inte riktigt förstått mig på ännu, trots all hjälp, är det här med mattheten i färgen när jag slipar. Är det för att jag hittills inte kört med tillräckligt fint papper och polerat, eller kommer den mer blanka färgen av klarlacken?
-
- S-Poster
- Posts: 104
- Joined: 2013-09-10 20:49:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hur spray-lacka med bästa resultat?
Det blir matt när man slipar. Du måste upp mot 5000 korn innan det börjar bli blankt. Inga problem att polera upp lack som är slipad med 1200 om man har bra grejer men det är bättre att slipa med finare papper först eftersom man har bättre kontroll på hur mycket lack man avverkar vid slipning än vid compounding
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla
- Larry Kosilla
-
- S-Poster
- Posts: 193
- Joined: 2013-11-05 11:25:57
- Telefon: 46735749070
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Hur spray-lacka med bästa resultat?
Tja!
Du har möjligtvis inte kört med Biltemas plastfärg? (Typ den här: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-o ... rg-367407/" onclick="window.open(this.href);return false;).
Den funkar typ som krymplack och ger en yta väldigt likt din, dvs det är något medel i färgen som gör att ytan blir ojämn (som en gammal opel plaststötis??)
Om så är fallet, torka av med thinner, grunda med plastprimer och kör med en vanlig bättringsfärg (http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-o ... ray-36688/" onclick="window.open(this.href);return false;, http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-o ... rg-367301/" onclick="window.open(this.href);return false;) eller kör på något från typ Mekonomen.
Om du haft rätt färg, fortsätt slipa
Du har möjligtvis inte kört med Biltemas plastfärg? (Typ den här: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-o ... rg-367407/" onclick="window.open(this.href);return false;).
Den funkar typ som krymplack och ger en yta väldigt likt din, dvs det är något medel i färgen som gör att ytan blir ojämn (som en gammal opel plaststötis??)
Om så är fallet, torka av med thinner, grunda med plastprimer och kör med en vanlig bättringsfärg (http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-o ... ray-36688/" onclick="window.open(this.href);return false;, http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-o ... rg-367301/" onclick="window.open(this.href);return false;) eller kör på något från typ Mekonomen.
Om du haft rätt färg, fortsätt slipa
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hur spray-lacka med bästa resultat?
Det var Biltemas bättringsfärg och klarlack jag köpte
Får passa på att säga tack för alla tipsen. Kände lite att jag borde lagt mer tid på förarbete innan färgen åkte på, mer tid på att slipa ner färgen grundligt samt några fler lager klarlack för att ha mer att jobba med där. Men efter (mot vad jag initialt hade föreställt mig) mycket meck så blev faktiskt slutresultatet klart över förväntan. Och för att vara första "riktiga" lack-jobbet så är jag riktigt nöjd
Så återigen.... stort tack
Får passa på att säga tack för alla tipsen. Kände lite att jag borde lagt mer tid på förarbete innan färgen åkte på, mer tid på att slipa ner färgen grundligt samt några fler lager klarlack för att ha mer att jobba med där. Men efter (mot vad jag initialt hade föreställt mig) mycket meck så blev faktiskt slutresultatet klart över förväntan. Och för att vara första "riktiga" lack-jobbet så är jag riktigt nöjd
Så återigen.... stort tack
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Hur spray-lacka med bästa resultat?
Hej,
Varför är det fel att klarlacka en gammal porsche? Blir det för blankt i förhållande till hur blank originallacken är?
/Staffan
Varför är det fel att klarlacka en gammal porsche? Blir det för blankt i förhållande till hur blank originallacken är?
/Staffan
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3896
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Hur spray-lacka med bästa resultat?
Den är inte lackad med klarlack från fabrik, så det kommer se jättemärkligt ut.mojo158 wrote:Hej,
Varför är det fel att klarlacka en gammal porsche? Blir det för blankt i förhållande till hur blank originallacken är?
/Staffan
Gamla lacker är giftiga men hållbara. Kan poleras och klarar ett stenskott eller två.
Moderna lacker är vattenbaserade, "ofarliga" att andas in och väldigt känsliga för repor och stenskott.
Därför krävs klarlack ovanpå moderna lacker medan gamla lacker inte ska ha klarlack.
Det har alltså inte med blankhet att göra. Det är två helt olika färger.
Bpbp
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Turbo-Poster
- Posts: 628
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Hur spray-lacka med bästa resultat?
Hej,
Jag tar upp denna gamla tråd igen. Jag blir inte riktigt klok på hur man ska göra med klarlacken. Som jag förstår det på inläggen så kommer det att se konstigt ut med klarlack eftersom att de andra delarna på bilen inte är klarlackade men å andar sidan så kommer lacken snabbt att oxidera om man inte använder klarlack. Bara att välja, pest eller kolera?
/Staffan
Jag tar upp denna gamla tråd igen. Jag blir inte riktigt klok på hur man ska göra med klarlacken. Som jag förstår det på inläggen så kommer det att se konstigt ut med klarlack eftersom att de andra delarna på bilen inte är klarlackade men å andar sidan så kommer lacken snabbt att oxidera om man inte använder klarlack. Bara att välja, pest eller kolera?
/Staffan
Who is online
Users browsing this forum: No registered users