Få bort dekaler, hur?

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Få bort dekaler, hur?

#1 Post by Anton N »

Är i färd med att ta bort eftermonterade stora dekaler på sidorna av bilen och tänkte höra om någon har tips på hur man smidigast får bort dem och limresterna som de efterlämnar? Funderar på om en hårtork skulle kunna funka för borttagningen...
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: Få bort dekaler, hur?

#2 Post by Fredrik Nyqvist »

Har också dekaler som ska bort, ska bli spännande att se vad som skrivs i den här tråden :)

Det jag läst hittills är att värme från hårtork/värmepistol underlättar borttagning och minimerar limrester. Kör inte för varmt bara (vad det nu innebär :? ) . För att få bort limrester har jag hört att man kan använda lacknafta eller T-dojja , men jag funderar på hur lacken mår av det. Sen är det väl kanske lite polering och vax som gäller för få det snyggt efter.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3886
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Få bort dekaler, hur?

#3 Post by [Bobo] »

Jag har hört talas om något som heter "label off", som tydligen ska funka på limmet som sidolisterna sitter med... Det borde ju funka på dekaler också kan man tycka... :?
Värme är nog ett bra tips, men som sagt, hur vet man vad som är för varmt?!

Är också nyfiken på att höra från någon som lyckats...

Edit: Vid en snabb sökning visade sig att "Label off" är en Biltemaprodukt..
Behöver ju inte vara sämre för det, men men... :roll:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Få bort dekaler, hur?

#4 Post by Maxx »

Det är inte så svårt att få till lagom med värme för att ta bort dekaler/vinyl.

Svep med varmluftspistolen över området du vill lossa på, ta ett mindre område i taget, och känn på ytan med fingrarna om det börjar bli uppvärmt. Du ska ju kunna ta tag i plasten så av den anledningen kommer du inte att värma för mycket. :wink:

Sen är det bara att pilla upp en kant och lossa på den uppvärmda ytan. Det ska lossna utan problem, annars är det inte tillräckligt uppvärmt, värm försiktigt tills att plasten lossnar utan att man drar sönder den.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
JohanX
Carrera-Poster
Posts: 309
Joined: 2006-05-08 15:05:18
Bilmodell: 944 (968 turbo look)
Location: Solna
Contact:

Få bort dekaler, hur?

#5 Post by JohanX »

Limtvätt finns det något som heter och säljs i färgaffärer eller bygghandeln. Det löser upp limresterna till en gegga som man kan torka bort. Sedan får man göra rent med t-sprit.
Limtvätt använde man alltså på limrester efter man tagit bort dekalerna.

Det är viktigt att man värmer så att plasten i dekalen blir mjuk och släpper från limmet. Jag fick loss stora sjok med klarlack när jag tog bort nummer sköldar från en bil jag hade. Det kan ju berott på dålig lack iofs, men kan alltså hända...
PCS #11976

Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: Få bort dekaler, hur?

#6 Post by Anton N »

Tack för bra tips. Håller er underrättade med resultatet. :)
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Få bort dekaler, hur?

#7 Post by Mårten »

Label off från Biltema funkar bra. Jag har använt det på min bil.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Få bort dekaler, hur?

#8 Post by Freddie_81 »

Använd inte förtunning, den löser upp färgen och gör den "mjuk" tillfälligt och lätt att skada. Jag har provat :)
Med vänlig hälsning, Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: Få bort dekaler, hur?

#9 Post by Anton N »

En fråga: tycker ni att man ska köra med hårtork/värmepistol först och sedan ta bort limresterna med label off eller spreja på label off redan från början på dekalerna?
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
turboperan
Turbo-Poster
Posts: 506
Joined: 2007-06-04 15:07:08
Bilmodell: 944 turbo och s2
Location: Eneryda
Contact:

Re: Få bort dekaler, hur?

#10 Post by turboperan »

Kör hårtorken först, sen någon rengöring.. Bensin fungerar också som rengöring, man får vara lite försiktig bara så man inte förstör lacken..
Per Gummesson
mob: 0733958640

Life´s 2 short 4 French cars and public transport

Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab

pcs: 11123
944svrige: 1799

biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Få bort dekaler, hur?

#11 Post by Mårten »

Jag använde en värmepistol (OBS värm försiktigt!!!) först sedan Label Off på "kletet" funkade fint på de gamla stenskottsskydden.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: Få bort dekaler, hur?

#12 Post by Anton N »

Tog bort instegslisterna igår och gjorde som ni sa; först värme, sedan label off från feltema på limresterna. Funkade bra tycker jag. Fick dock värma lite extra på limresterna när de var indränkta i label off för att få bort allt. Ett tips är också att använda en tunn plastbit (typ ett plektrum) för att få upp en flik på dekalen.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Få bort dekaler, hur?

#13 Post by Mårten »

Istället för plektrum om man nu inte är gitarrist så funkar ett plastkort typ kreditkort.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

Re: Få bort dekaler, hur?

#14 Post by Anton N »

Mårten wrote:Istället för plektrum om man nu inte är gitarrist så funkar ett plastkort typ kreditkort.
Hehe, stämmer bra det. Trumpinnar (om man är trummis) fungerar däremot sämre... :)
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users