Lackering tröskel - Hur få rätt yta ?

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Lackering tröskel - Hur få rätt yta ?

#1 Post by Nahpets »

Hallå!

Ett av mina framtida projekt kommer att vara förbättringslackera bilen ... jajamensan.
Efter min avvåkning på GR förra året passade gruset i avvåkningszonen att kittla karossen lite.

Som ni ser på bilden har färgen flagnat av på vissa ställen. Antagligen för att ett tidigare lackeringsjon gjort ett taskigt underarbete.

Partiet (direkt under förarsidan) som ses på bilden har en något ojämn, skrynklig yta. Antagligen för att den har en tjockare, och skyddande body (säger/heter det så)? Den går längs hela sidan på bilen; framskärm - dörr och bakskärm ca 1 dm ovanför undre karosslinjen.
Fråga: HUR får jag till denna?

Jag tänkte tillvägagå följande: slipa ned så mycket som är nödvändigt, spackla ojämnheter om nödvändigt, lägga på rostskydd av något slag, sedan bodyfärg och till sist 2-komponent lackfärg.
Fråga: I vilket steg från ovan skall ytan prepareras för att få liknande utseende?

//Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: Lackering tröskel - Hur få rätt yta ?

#2 Post by Freddie_81 »

Tja. Jag skulle säga att du gör precis i dom steg du sagt. Börja med slipa och jämnatill ojämnheter, på med någon primer, sedan body, och 2 komp färg. Hur du får strukturen är inte så svårt. Bodyn blir i den strukturen när du sprutar den. Andvänd ett lufttryck på ca 3 bar när du lägger bodyn. En speciell bodyspruta ska användas. Inget komplicerat eller dyrt vad jag vet. Är en spruta med ett rör i som förs ner och skruvas dit på body flaskan. De du kan testa innan är hur långt ifrån du ska hålla sprutan för att få rätt struktur och eventuellt justera lite på lufttrycket, men de borde inte behövas. Och de finns body i flera färger. Även vit.
Skulle tyvärr inte rekomendera biltemas body, sist jag använde den härdade den aldrig helt utan förblev något klibbig. Men finns bra på tex Mekonomen.

Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Lackering tröskel - Hur få rätt yta ?

#3 Post by Nahpets »

Tackar!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users