Äntligen en ordentlig motortvätt!

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Post Reply
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Äntligen en ordentlig motortvätt!

#1 Post by M-Nilsson »

Både lite tekniskt och bilvård i denna tråd men lägger den här!

Idag ägnade jag hela dagen åt motortvättning, körde med "Motor clean" , högtrycktvätt och borste med riktigt bra resultat. Har tyvärr ingen bild hur det såg ut innan men helt klart en stor skillnad! Nu till en liten detalj som jag upptäckte..har markerat en pil på bilden där det saknas något, ett hål bara, jag misstänker att det bör sitta nått där? I manualen ser det ut att sitta något gummi som täcker för hålet. Pedantisk som man är :lol: Men det kan ju vara nått som spelar roll..
Hur som helst så måste jag dela med mig av mitt resultat.. :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

Hålet skall pluggas med en liten gummiplugg.
Hålet är inspektionshål för att kontrollera kamremmens läge.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#3 Post by M-Nilsson »

Karl Birgander wrote:Hålet skall pluggas med en liten gummiplugg.
Hålet är inspektionshål för att kontrollera kamremmens läge.
Ok, då vet jag de! Jag får skylla på min mekaniker som bytte kamremmen senast!:) Då kanska jag bör täcka hålet...
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#4 Post by claves »

Lungn.. den pluggen brukar saknas..

Du saknar säker pluggen till inspektionshålet till kopplingnen med ;)

Det är bara o beställa tror inte de var så dyr...

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#5 Post by M-Nilsson »

claves wrote:Lungn.. den pluggen brukar saknas..

Du saknar säker pluggen till inspektionshålet till kopplingnen med ;)

Det är bara o beställa tror inte de var så dyr...

/C
ok, skulle inte bli förvånad om såna smådetaljer ligger högt i pris...vart hittar jag inspektionshålet till kopplingen då :?: ..okunnig som man är :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Frejkan
Carrera-Poster
Posts: 376
Joined: 2004-04-07 20:59:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Falun
Contact:

#6 Post by Frejkan »

M-Nilsson wrote:
claves wrote:Lungn.. den pluggen brukar saknas..

Du saknar säker pluggen till inspektionshålet till kopplingnen med ;)

Det är bara o beställa tror inte de var så dyr...

/C
ok, skulle inte bli förvånad om såna smådetaljer ligger högt i pris...vart hittar jag inspektionshålet till kopplingen då :?: ..okunnig som man är :)
En del gummidetaljer är fortfarande billiga original hos Porsche. Så gå inte några omvägar utan kolla först med Porsche. Ännu mer chockad än över en del priser blev jag när reservdelsförsäljaren i Segeltorp i Stockholm bara gick ut och kom tillbaks med en udda liten gummigrej från ett förråd -till en nästan tjugo år gammal modell. Då hade jag tidigare varit på Porsches prestigeshowroom i Stuttgart och de hade knappt bättringsfärg på lagret.
Austin Cooper -67
Volvo 165 byggd av Yngve Nilssons Karosserifabrik i ett exemplar -72
Volvo 240 GLT 1991
Ford Fiesta 1.1 VIP 1985
har haft: Porsche 944 turbo -86

www.klassiker.nu

www.garaget.org/FredrikNyblad

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

M-Nilsson wrote:vart hittar jag inspektionshålet till kopplingen då :?: ..okunnig som man är :)
Konstigt nog så sitter det på kopplingskåpan... ;)

Kolla nere vid startmotorn (som sitter i bakändan av motorn undertill på bilen) i närheten där har du ett hål i kåpan som sitter bakpå motorn. Har du inte ett hål så sitter det en gummiplugg där. Både hålet och gummipluggen är "halvrunda" om jag minns rätt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#8 Post by M-Nilsson »

patand wrote:
M-Nilsson wrote:vart hittar jag inspektionshålet till kopplingen då :?: ..okunnig som man är :)
Konstigt nog så sitter det på kopplingskåpan... ;)
kopplingskåpan..? :wink: ok, då har jag lärt mig nått nytt i alla fall :)
Får väl bli en titt nästa gång jag har bilen upphissad..
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#9 Post by Freddan »

M-Nilsson wrote:
patand wrote: Konstigt nog så sitter det på kopplingskåpan... ;)
kopplingskåpan..? :wink: ok, då har jag lärt mig nått nytt i alla fall :)
Får väl bli en titt nästa gång jag har bilen upphissad..
På min 944:a så behövde bilen inte ens vara upphissad för att se inspektions hålet till kopplingen.

Och gummibiten köpte jag hos Porsche och den var inte dyr.

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
wennergren
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2007-08-24 07:06:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Danderyd/Sthlm
Contact:

#10 Post by wennergren »

M-Nilsson wrote:
claves wrote:Lungn.. den pluggen brukar saknas..

Du saknar säker pluggen till inspektionshålet till kopplingnen med ;)

Det är bara o beställa tror inte de var så dyr...

/C
ok, skulle inte bli förvånad om såna smådetaljer ligger högt i pris...vart hittar jag inspektionshålet till kopplingen då :?: ..okunnig som man är :)
jag köpte en igår på pc syd för, håll i er... 20:- bara att köpa alltså :-)
mvh filip
Alfa Romeo -torsk for life.
Porschen -äntligen är pojkdrömmen stillad!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users