Lämpligt klimat för polering?

Bilvårdsforum:
Diskutera metoder och lämpliga produkter för att hålla din bil i fint skick.
Post Reply
Message
Author
Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

Lämpligt klimat för polering?

#1 Post by Jim Profit »

Hur varm måste yttertemperaturen för att man skall polera och vaxa bilen? Många säger att det bör vara kring 20 grader men skall jag som har kallgarage vänta på den temperaturen lär jag inte få bilen vaxad på länge. :cry:

Fungerar vissa produkter bättre i kallare klimat än andra?
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#2 Post by Magnus Åkerqvist »

För bästa resultaten ska du göra det i runt 20 grader. Luftfuktigheten ska inte heller vara för hög.
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3541
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by gurra »

Är det för kallt kan det vara ett helsikesgöra då det i princip inte går att polera bort vaxhinnan.. Så varning utfärdas!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

#4 Post by John »

Minst 10 grader har jag blivit informerad om.
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

#5 Post by Jim Profit »

Ok, får försöka låna garageplats vid tillfälle och gå över den.
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

jaganz
S-Poster
Posts: 57
Joined: 2004-04-04 15:01:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Höör
Contact:

#6 Post by jaganz »

Ha inte för bråttom! Plåten bör vara rumsvarm.
Jobba inte i direkt sol. Låt vaxet torka in och även om det är jobbigt, kör med handkraft och mjuka trasor. Strunta i alla dessa billiga polermaskiner. Man skall älska sin bil för att göra ett sådant jobb, men du får ett kanonresultat!
Glöm inte att rengöra lacken först innan du vaxar!
För oss här ute bland bensinmackarnas helt "underbara "snabbvax, finns tyvärr inte mycket val.
Kolla med en kompis som jobbar på beg. bilhandeln. Dessa har supergrejor som kan åteställa lacken helt enormt. Livskvaliten är kanske inte i topp, men varar över sommaren.

Men, men satsa på ett bra vax, även om det är dyrare och glöm inte det viktiga (tråkiga) förarbetet :wink:
MMvh. janne

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#7 Post by Magnus Åkerqvist »

jaganz wrote:Ha inte för bråttom! Plåten bör vara rumsvarm.
Jobba inte i direkt sol. Låt vaxet torka in och även om det är jobbigt, kör med handkraft och mjuka trasor. Strunta i alla dessa billiga polermaskiner. Man skall älska sin bil för att göra ett sådant jobb, men du får ett kanonresultat!
Glöm inte att rengöra lacken först innan du vaxar!
För oss här ute bland bensinmackarnas helt "underbara "snabbvax, finns tyvärr inte mycket val.
Kolla med en kompis som jobbar på beg. bilhandeln. Dessa har supergrejor som kan åteställa lacken helt enormt. Livskvaliten är kanske inte i topp, men varar över sommaren.

Men, men satsa på ett bra vax, även om det är dyrare och glöm inte det viktiga (tråkiga) förarbetet :wink:
MMvh. janne
Nej dem billiga maskinerna är inget och ha.. men du får en vettig från lahega för 3000kr med 10 års garanti. rätt bra investering =)

Man kan inte få lika bra resultat för hand tyvärr.

Sonax har vax som funkar utmärkt i direkt soljus =)
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

#8 Post by John »

Att säga att alla billiga maskiner är skit är fel enligt mig. Jag kör med både roterande och occilerande maskin i prisklassen 3000-6000kr MEN den occilerande dubbelhuvade maskinen som finns på micro för 995kr och även på någon annan firma för 495kr är faktiskt en helt ok maskin skall man veta.

Hade jag bara putsat min egen bil 2ggr per år så hade jag lätt klarat mig med en sådan.

MEN alla övriga maskiner för hemmabruk jag sett kan jag hålla med om bara är skit, då är det bättre att gno för hand..
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
mans71
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2004-03-30 08:07:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vadstena
Contact:

#9 Post by mans71 »

Jag har äger nog en sån :oops: - en skit-maskin alltså... Föll för frestelsen att köpa en för 795:- (har jag för mig den kostade). Den har en frotté-duk som man drar över trissan. Helt värdelös - det enda resultatet blir att vax skvätter överallt och så får man "glas-fingrar"...
[b]Måns Larsson[/b]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

#10 Post by John »

Aj, jo det var en sån handuks-oval med eltandborstemotor som man skall passa sig för.. :wink:
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#11 Post by Anders Larsson »

Jag köpte en Turtlemaskin för något år sedan....helt oanvändbar :(
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

#12 Post by Jim Profit »

Ingen som kan tipsa om shyssta rekondare i stockholmsområdet som gör bra jobb (gärna svart)? 8)
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

#13 Post by John »

Kom ner med bilen till Kalmar och låt mig gå lös på den :)
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

Jim Profit
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-03-29 10:06:20
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: STHLM
Contact:

#14 Post by Jim Profit »

John wrote:Kom ner med bilen till Kalmar och låt mig gå lös på den :)
Skulle gärna göra det om det inte vore för avståndet och tyvärr är det för långt fram i tiden som jag skall till Gotlandmötet.. :P
Mvh/ Jimmy
http://www.garaget.org/JimProfit

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

#15 Post by John »

Sant, 45 mil är lite svettigt för en recond.
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users